Slow feeding nät !!

P

piipii

Vi har funderingar på att köpa dessa så kallade Slow feeding nät till storbalar
och vill gärna ha referenser från andra som anväder dessa .. då vi har många hästar blir det mycket pengar att lägga på näten direkt så gärna massor med
svar från användare om era upplevelser av dessa nät .. Tack ..:)
 
Sv: Slow feeding nät !!

Vi har haft dem i en månad snart (inte så jättelång tid) men jag tycker det fungerar bra. Har ett gäng lättfödda ponnyer varav 2 är riktiga matvrak och till och med matvraken lämnar balen rätt ofta för att göra annat. Hästarna har fortsatt att gå ner i vikt trots att de alltid har möjlighet att äta. Det bästa är att spillet är nästintill lika med noll.

2011-11-30%25252017.35.06.jpg
 
Sv: Slow feeding nät !!

Var köpte du dina ? Pm:a annars så plockar moderatorn bort det :-)

Mia
 
Sv: Slow feeding nät !!

Hur hållbara är näten? Vore nog toppen åt min ponny men det känns som han tuggar sönder vilket nät som helst för att komma åt maten :angel:
 
Sv: Slow feeding nät !!

DSC01260%2B%25282%2529.jpg


Jag har nät till mina grabbar!
Mest för att gamlingen behöver fritillgång men det känns dumt att ställa ut en hel bal till bara två hästar!

Tycker de fungerar ganska bra, eftersom jag har en storbal (440 kg) så är det lite pyssel.... Hade varit smidigare med småbalar!
Hållbarhet?
Hmm mina hästar har pillat sönder mina nät och jag får laga å fixa emellanåt!
De går ute på lösdrift och pillar i näten många timmar om dygnet!
 
Sv: Slow feeding nät !!

Hur länge har du haft dem och hur lång tid går det mellan gångerna du får laga?
 
Sv: Slow feeding nät !!

Har haft näten sedan.. Hmm september kanske?
Vissa lagningar pillar dom upp direkt och andra har hållt super bra... Svårt att säga!
 
Sv: Slow feeding nät !!

Jag har haft mellanstora slowfeeding nät från slowfeedingshopen (c****s shop), och de var bra men gick sönder efter en vinter. Näten hängde inte helt fritt utan mot en husvägg och mot ett träd, så de skavs mycket och det blir lätt hål i. Dessa kan man förvisso knyta igen men funktionen ger sig ganska snart.

Har knytit två nät själv nu i mindre storlek och de håller fortfarande samt har köpt en annan sort i nylon (som vanliga hönät) men med lilasmå maskor. De håller också mycket bättre än och blir inte söndertuggade lika lätt, billigare var de också!

Rekommenderar verkligen dessa, men kom för guds skull ihåg att hänga näten så ingen häst kan fastna i dem! Även abrfota små ponnys kan fastna i masken om man har riktig otur.

Ättiden förlängdes rejält av näten och i år kör jag helt fritt utan nät dagtid och bara litet nät och löst hö inne nattetid: fjordhingst i lagom hull som stora delar av dagen gär annat än att stå och äta, helt otroligt!
 
Sv: Slow feeding nät !!

Köpt mina på samma ställe och de håller sådär bra... Men som sagt ättiden blir mycket mycket längre!!
Super tycker jag!
Vart hittar man nät att knyta själv?!
 
Sv: Slow feeding nät !!

Jag har iofs inte nät för rundbal utan ett " stort" o två små.

Jag ger heller inte fri tillgång utan fodrar portioner. Det funkar kanon! Jag har haft dom i ca en månad. Det blir bara lite spill precis under nätet tillskillnad från förr när jag fick kratta flera kg hö varje dag...

Jag har skodda hästar och har sett till att bygga lådor så hästarna inte kan sparka i näten o fastna. Mina nät hänger fritt och det gör ju pillandet ännu svårare för hästarna. Jag har inte haft några trasiga maskor, än iaf.

wpid-dsc_0382.jpg


wpid-dsc_0708.jpg


wpid-dsc_0713.jpg


Inte de vackraste snickerierna kanske men dom funkar! Jag skall byta ut den sista mot en som den röda nästa år tror jag. Och badkaret har jag tagit bort(planen var att sätta ett nät över badkaret.)
 
Sv: Slow feeding nät !!

Trodde jag också om ena hästen och han var väldigt våldsam i början men nu när de har lärt sig tekniken så är det inga problem. Det största problemet vi har är hararna som biter hål på näten.
 
Sv: Slow feeding nät !!

Vi har nät till storbal på vår lösdrift för 7 hästar. Jag tycker att det funkar toppen, speciellt då vi har 3 glupska islänningar som inte såg någon hejd på ätandet tidigare. Balen räcker ca: 5-7 dagar och det är rent och snyggt runt höhäcken, som är byggd av järnramar från kubiktankar (2 st ihopsvetsade med gaffelhållare för traktor under). Självklart blir det lite laga när det ibland kan bli väl våldsamt i jakt på det största höstrået. Vi har gjort vårt nät själv och köpt från lokal lanthandlare (maskor 3-4 cm).

I början såg man hur frustrerande det var för hästarna att äta men nu när det lärt sig hur det funkar så är alla harmoniska och nöjda. Fick dock flytta ett dräktigt sto (stort halvblod) som inte riktigt fattade grejen och uppenbarligen inte fick i sig tillräckligt med mat och till följd av det stod och frös.
 
Sv: Slow feeding nät !!

Vi har en lösdrift med 5 islandshästar och 1 hbl korsning. Vi har där ett nät över hela rundbalen, det är 4,5cm maskor. Vi köpte det från Claes Olsson, köpte 2 stycken för att de skulle räcka över hela balen och sedan knöt ihop dem med höbalsnören. Sen ställer vi balen på en lastpall och sätter fast nätet i den med hjälp av spännband. Detta har vi haft i några månader nu och funkar kanon! Alla håller vikten fint och det är helt lugnt runt balen. Och nästintill obefintligt med spill.
Vi har fått laga nätet lite då och då, men då har det varit små hål och jag har då tagit ett höbalsnöre och knutit ihop det, och det har aldrig gått sönder på samma ställe.
Balen väger ca 560kg och går åt på 4-5 dagar.

Vi är kanon nöjda och priset blev 800 för två nät (till 1 bal), hälften än dem vi hittade på nätet.
 
Sv: Slow feeding nät !!

Hur undviker du att hästen fastnar med hoven i nätet?
Skulle gärna vilja ha sånt också men vågar inte då jag hört att de gärna kraffsar och fastnar...
 
Sv: Slow feeding nät !!

Vi har gjort som ett trästaket runt balen så de inte kan komma in med några fötter alls innanför. :) För det är ju en väldig risk att de fastnar, speciellt med skor och brodd.
 
Sv: Slow feeding nät !!

Hmmm, vad är det egentligen för monster till hästar som vi har!? Tre hästar (ett litet halvblod, en liten PRE och en ganska stor kallblodstravare) lyckas utan problem få i sig 90 kg (!) hösilage per dygn, trots småmaskiga nät... Och det är extremt torrt hösilage, de flesta tror att det är hö, så det är inte så stor del av de 90 kilona som är vatten. Detta var dessutom under en period när det var 5-10 plusgrader och inget regn eller blåst.

Och ordentligt med spill blir det också! Vi har mest små nät, det går ung 10 kg i varje, skulle uppskatta att ung 3-4 kg hamnar på marken. Inga större problem dock, marken är ordentligt hårdgjord där näten hänger, så det är inget som blir nertrampat och lerigt och hästarna äter upp det som ligger på marken också. Men det är minst lika mycket som hamnar på marken nu som förut när de fick hö löst i öppna höhäckar.

Nu blandar vi ut hösilaget med halm, så de inte ska äta ihjäl sig och det verkar fungera hyfsat, halmen är ju grövre också så det gör att det blir besvärligare för dem att dra ut både halm och hö ur maskorna. Och så är det ju inte så gott när det är mer halm än hö, så nu verkar det som de nöjer sig med att äta när de faktiskt är hungriga och inte står och tuggar dygnet runt...
 
Sv: Slow feeding nät !!

Har ni korta eller långa strån? Min erfarenhet är att korta strån är mkt mer lättätna.
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: Svartkatt
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
283
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 033
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 162
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp