Slöjstjärtar som lägger rom?

Sofiplopp

Trådstartare
Min vän M, 7 år, har fått mitt 375-liters akvarium och i det har han fyra slöjstjärtar som är strax under året.
En av dem verkar ha börjat lägga rom, det trillar ut små runda romkorn ur fisken - som fisken i fråga sedan äter upp ... :crazy:

Hur gör egentligen slöjstjärtar när de förökar sig?
Hur skyddar man rommen/ynglen/etc?
Är det svåra eller lätta fiskar att få att yngla av sig?

Alla råd och tips emottages tacksamt!!!

:bow:

Sv: Slöjstjärtar som lägger rom?

Slöjstjärt är ju en fisk som inte har någon yngelvård. Det betyder att de har noll moderskänslor, och kan med hjärtans lust äta upp sina ägg. För att få smått gäller först såklart att en hane måste befrukta rommen, och sedan att de och andra fiskar inte ska hitta den. Riktigt mycket täta växter, tex javamossa är bra, alt. ett blomsternät som man viker ner i akvariet. Fiskar på ovansidan nätet, fredad plats för ägg under nätet.

Slöjstjärt är ju en fisk som inte har någon yngelvård. Det betyder att de har noll moderskänslor, och kan med hjärtans lust äta upp sina ägg. För att få smått gäller först såklart att en hane måste befrukta rommen, och sedan att de och andra fiskar inte ska hitta den. Riktigt mycket täta växter, tex javamossa är bra, alt. ett blomsternät som man viker ner i akvariet. Fiskar på ovansidan nätet, fredad plats för ägg under nätet.

Tusen tack! :bow:

Jag hoppades att du skulle svara! :)

Tyvärr är det väldigt lite växter i akvariet, det har inte hunnit bli så mycket än, men det där med blomsternät ska jag försöka ordna till. Men om honan har släppt rommen och den ligger under blomsternätet - hittar hanen den då? Eller måste man börja med att chansa på att rommen blir befruktad där den ligger - och sedan lägga dit blomsternätet?

Det vanliga med karpfiskar är att hanen befruktar rommen samtidigt som honan släpper den. De cirklar runt varandra och gnider sig och darrar, och när de är jämte varandra så släpper båda sitt. Om hon av någon anledning släpper den utan att han är där, så kommer inte hanen leta upp den, utan den blir obefruktad.
Du kan också lägga i trassel typ Ehfifix:
eheim-2506051-ehfifix.jpg

som de kan leka i/mot.

Det vanliga med karpfiskar är att hanen befruktar rommen samtidigt som honan släpper den. De cirklar runt varandra och gnider sig och darrar, och när de är jämte varandra så släpper båda sitt. Om hon av någon anledning släpper den utan att han är där, så kommer inte hanen leta upp den, utan den blir obefruktad.
Du kan också lägga i trassel typ Ehfifix:som de kan leka i/mot.

Frågan är då om det finns någon hane i akvariet, för vad jag förstår så släpper hon bara romkornen helt solo, liksom.
Däremot de riktiga guldfiskarna, som är på sommarsemester ute i dammen i trädgården, DOM gnider sig emot varandra och darrar precis sådär - så om inte annat blir det förhoppningsvis en massa yngel därute! :love:

Och i morgon tar jag en tur till affären och köper trassel till dem - den saken är klar!:)

Tack för hjälpen - du är en klippa när det gäller sådant här! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka