Sliter i tyglarna...

Jezzie

Trådstartare
Min häst är jättejobbig, han tar tag i bettet och drar av mig tyglarna, han är modell större så jag orkar inte direkt hålla emot, någon som har någon idé vad jag ska göra, oftast är det när det blir jobbigt för honom, eller när han inte får springa så fort han vill. Jag har provat med inspänningstyglar och det slutade med att han fick panik och jag åkte av. Jag rider på vanligt tre-delat bett.

Sv: Sliter i tyglarna...

Jag var på en Kyra clinic hon tipsade att man kan hålla i stigläderstroppen samtidigt som man håller i tygeln. Då har man lättare att hålla kvar handen när hästen vill ta tygeln.

Jag har ett "fegsnöre" på min sadel, ett läderhandtag därfram. När hästen börjar försöka sno tygeln så håller jag helt enkelt bara i den. Det fungerar jättebra, handen verkar inte bakåt alls, men är ändå där som en ram för hästen och man har möjlighet att ge små egtergifter. Inte en chans att man orkar hålla tillbaka när hästen gör så, mycket bättre att göra sig själv till en flexibel inspänning.

Jag vill bara tillägga: magmuskler...:D

Brukar rida stora och tunga hästar som bara "fläskar" på. Det som gäller är att inte ramla framåt med överlivet. Sitt upprätt, tippa bakåt lite. Och sitt kvar med händerna i samma läge. Visa hästen att "här är jag, kom till mig". Håll handen sluten runt tygeln. Vill hästen dra tyglarna ur handen, sitt bara kvar för allt vad överkroppen orkar. Håll kvar. Sitt kvar.

En följdfråga, ska man då inte låta hästen köra ner huvudet? Utan hålla emot för allt man är värd? Om hästen börjar trippa och rygga och snurra runt?

Jag har verkligen försökt sitta emot men det är omöjligt, han är stark, och min rygg håller på att gå sönder totalt..... jag är bara 1,65 lång och hästen är ca 1.70 modell grövre så man känner sig som en liten insekt ibland....

Såna hästar har jag också haft. Jag har dragit tillbaks. Alltså drar hästen i mig så drar jag i den. Inte segt och länge utan ett snabbt ryck uppåt, som ett uppresande tygeltag. Det har inte tagit så lång tid innan hästarna har slutat, bara man är konsekvent och inte låter hästen köra ner huvudet någon gång.

Zlatan. Brenna har en tendens att köra ner huvudet och gnugga sig mot något ben, men det har blivit så ofta nu så jag börjar undra?

När de kör ner huvudet, ska man dra upp direkt eller ska man varna först och ta i lite mindre/segare, eller köra rakt på?

Sticker h*n, lägg jättemånga volter tills h*n lugnar sig. Tillsist lär hon sig att så fort hon sticker lägger du en volt så de e ingen idé att sticka... Drar hästen ner huvudet så ska man INTE varna först! Man måste vara konsekvent och t.ex. rappa till hästen på halsen så fort han gör minsta lilla. Eller klacka till hästen med skänklen ordenkligt. Ingen idé att dra i en häst som sticker! De bara fortsätter. Det gjorde iaf de hästar jag har ridit när de sticker. Är det riktigt sken som kan bli farligt. Dra allt du har i ena tyglen så hästen stannar. Annars, lägg en volt!
:banana:
/Aprile

Detta är en olat som måste bort. Så får hästen inte göra. Är det för att hästen vill gå på lång tygel? Låt hästen gå på lång tygel ibland, och får sträcka ut sin hals. Men hästen får inte rycka tyglarna ur handen på dig. Ofta kan det hjälpa att man rider dressyr och gör halvhalter och ser till att hästen har framåtbjudning. :smirk:

Förstår att det är svårt när du inte orkar hålla emot, men på nått sätt skulle du behöva hålla emot och använda sina magmuskler, sitta djup och tungt tillbaka i sadeln. Korta tyglarna, driv fram hästen mot bettet, var mjuk på handen.
Om du känner på dig att hästen vill rycka i tyglarna , så korta tyglarna snabbt och driv fram hästen mot bettet, ofta så tar hästen inte här halvhalterna. Hästen förlorar sin framåtbjudning och det protesterar hästen emot, genom att rycka i tyglarna.
Kanske hästen är för stor för dig om du inte orkar hålla emot. Hästen behöver en tillsägelse, för så får den inte göra. :smirk:

Hästen svara inte på förhållande hjälper. Hästen tappar sin framåtbjudning, se till att hästen behåller sin framåtbjudning när du tar förhållande i tygeln,
tex. vid en halvhalt, när du gjort förhållning, så när du då ger eftergift finns det stor risk för att hästen vill rycka tylarna ur handen på dig, tillåt inte detta, driv då fram hästen mot bettet, håll emot lite på tygeln och driv fram hästen, tänk på att ändå vara mjuk på din hand ( mycket liten eftergift) i varje steg hästen tar. :smirk:

håll på mycket med bettet. lirka och ställ honom ofta.
du kan prova att byta nosgrimma. om du inte har nosgrimma kan du prova att rida med nosgrimma. han kan ha ont i munnen också om han tar bettet.

"Driv fram hästen mot bettet".
Detta betyder att du med skänklarna driver hästen framåt för att hästen ska ta kontakt med bettet, dina tyglar måste vara korta och ha en mjuk kontakt med bettet.

Vad jag menar med mjuk kontakt är att du ger en mycket liten eftergift i varje steg hästen tar, du är följsam med tyglarna, du drar inte i tyglarna, men har ändå kontakt på tyglarna hela tiden, du har kontakt med hästens mun, tyglarna glappar inte. Denna kontakten gör att hästen inte rycker med huvudet och hästen blir stabilare i formen.

Det är mycket viktigt att ryttaren är stilla med sina händer. Halvhalter kan tas med tyglarna, sedan kan man ta halvhalter med sitsen, vilket ger bättre resultat av hästens form.
När du driver hästens bakdel framåt mot bettet och gör halvhalter, du sitter emot för att få hästen att samla sig bättre, för att få hästen att trampa under sig och lyssna mer uppmärksamt. :smirk:

Om hästen känns tung i ena tygeln, försök att få lika mycket kontakt på båda tyglarna, prova att lirka lite i den tygeln som känns tung.
Allmänt bör man vara försiktig med att lirka för mycket på tyglarna, det kan gör att hästen inte vill ta kontakt med bettet och att hästen börjar att slänga med huvudet. :smirk:

Hej

Din häst vill av någon anledning inte lägga vikt på bakbenen, när han tycker det blir jobbigt så sträcker han ut halsen, lyfter dig ur sadeln och slipper arbeta bak.

Det är helt idiotiskt och farligt att tro att man kan lösa detta genom att hålla i stiglädret. Man har då missat hela poängen med Kyras föreläsning arbeta hästen bakifrån och fram!

Det bästa du kan göra är övergångar. börja i skritt gör halt så fort du känner att hästen börjar hänga i tygeln. När detta funkar gör samma sak i trav. Så fort hästen börjar hänga gå ner i skritt igen.

Om du har någon erfaren i din närhet så kan det vara en lösning att tömköra hästen. Man vågar ofta då både gå på mer framåt samt ta tillbaka lite mer. Att i detta läge hänga på gummisnoddar, inspänningstyglar tillåter endast hästen att lägga sig på bogarna ännu mera.

Kämpa på! Detta handlar endast om styrka hos din häst och det bygger man inte upp på en dag.

ett tips....var uppmärksam och ser du den minsta tendens till att huvudet åker ner rycker du upp handen (inte för våldsamt bra=) men så du lixom hinner före hästen och visar vem som bestämmer om du tycker det är för jobbigt så luta dig bakåt som sagt och använt kroppen som tyngd. lyca till.

Han är rätt svag då han varit konvalecent i nästan ett halvår, så jag misstänker att det till största delen beror på att han tycker att det är jobbigt. Han går i trevlig form och arbetar på ganska bra när jag rider lätt och låter honom trava på lite friskare. Men det är värst då jag sätter mig ner i sadeln och ska försöka jobba ihop honom, då blir han stressad och jazzar på i sidled och sliter tag i tyglarna och springer iväg. Han tror att det är galopp så fort man sätter sig ner i sadeln, av den anledningen så har jag mest ridit lätt tidigare. Jag tror inte att han har ont i ryggen då han har musklat sig ganska bra på bara någon månad, och reagerar inte alls när man klämmer igenom honom. Jag rider med olika sadlar så det tror jag inte heller är någon orsak. Annars så har han alltid dragit litegrann när man galopperat, speciellt när han ska hoppa, då jag försökt korta galoppen har han slitit tag i tyglarna och bara gasat iväg. Jag håller nästan inget i tyglarna ger hur mycket eftergift som helst, jag vill inte slita så mycket i honom då han är ganska mjuk och fin i munnen annars.

Jezzie skrev:
Han är rätt svag då han varit konvalecent i nästan ett halvår, så jag misstänker att det till största delen beror på att han tycker att det är jobbigt. QUOTE]

There u go, verkar nästan som om du har svaret där. Jobba med hans muskler och kondition så bör han väl sluta när han väl orkar?
Men han får fortfarande inte dra i dig på vägen dit. Se till att vinna och ge honom belöning genom att låta honom vila när han gör rätt.

Jag tycker absolut att det låter som om du begär mer än han orkar. Istället för att sätta dig och rida ihop honom, så kortar du steglängden tillfälligt under lättridning och länger sedan ut honom igen. Ge honom några sådana veckor där du successivt håller honom kvar i kort tempo längre och längre sträckor (med halvhalter utan att hänga i tygeln!) så ger du honom chans att bygga upp sig igen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar