Sliter distans?

D

Dyfra

Jag har lite funderingar angående min häst, en arab nu 3,5 år gammal som jag mkt väl skulle vilja rida distans med, inte bara, men testa i varje fall. Han har världens toppkondis redan nu!
Problemet är att jag är så tveksam till om han kommer hålla, han har ett överben på vardera framben (uppkomsten är ganska oklar, tror det är remontben, men han har alltid fått tagit det väldigt lugnt, han har antagligen fått dem som förstärkning, vilket kan på ett sett vara postivit också, men han är så himla stark och uthållig i övrigt.) Han är ytterst lite paralell förskjuten i frambenen (så lite att jag knappt kan se det själv.)
Men självklart är jag så himla orolig ändå, vill så gärna kunna starta distans, hur pass mycket sliter distansen på hästerna? Tror ni att det här kan ha någon betydelse för hans hållbarhet?

Är så värn om min lilla häst...

Sv: Sliter distans?

Hejsanhejsan!

JAg tror mycket väl att din häst håller om han är så lite parallellförskjuten som su skriver1 Ang överbenen så är de inget hinder alls! De är bara skönhetsfel OM de inte sitter så de tar i senorna? Sitter de så att de inte tar i senorna så är det INGEN fara!
Min häst har också överben på båda fram, vet inte säkert uppkomsten av dessa, men förmodligen blandning av remontben och att hon som ung och nu med ibland inte har full kol på fötterna och slår i just på insidan av frambenen när hon busar och springer i hagen. Hon har haft sår just intill överbenen ett antal gånger så d har blivit lite större. MEN de sitter inte illa till och de är inte bautastora heller.

TESTA med din häst, du märker om han inte verkar palla trycket, då är det bara att lägga nivån lite lägre! 5mils ritter klarar de flesta hästar av utan problem!
Lycka till!

Om en häst håller för distans eller ej kan bara tiden utvisa. De första åren fram till sex, sju års ålder handlar det ju mest om den typ av träning som alla hästar bör genomgå, för hållbarhet. Det är ju något du skall göra ändå. Allsidighet och många långsamma mil i benen. Det är först när hästen börjar gå åttor och tolvor och man börjar kräva lite fart som man kan se om hästen håller.

Distans på en lägre nivå långsamma femmor och CR kan ju alla friska hästar klara och det sliter inte. Däremot alla sportgrenar där man kommer upp i svårare klasser och om man önskar en häst som placerar sig ibland, ja, då sliter det. Distans på låg nivå sliter alltså inte mer än andra sportgrenar på låg nivå, så länge hästen fått sin grundträning.

Jag hade en häst med parallellförskjutna framben och jag fick ta bort honom efter att han gått 12or med lite ökat tempo. Om det var distansen eller andra orsaker till att han blev halt vet jag dock inte. Kan har varit så mycket annat som orsakade hans hältor. Det finns sedan hästar som har nog så mycket sämre benställning än vad han hade som klarar sig jättebra. Överbenen håller jag med om bör inte utgöra ett problem om de sitter långt från leder.

Så tuta och kör och ha kul med din häst och se var du hamnar. Kanske med skor på fötterna på honom ;) när han är redo för lång och långsam trav på grusvägarna som ringlar sig bort i dina skogar.

Hälsning Maja
PS Hur kan du veta att han har kanonkondis när han är 3,5 år?

Veta kan man ju aldrig göra säkert, men av det man sett.
Han har "motionerad" ungefär sedan han var två, och seccesivt har vi ökat.

Har gått igenom det mesta såsom handhäst, longering, löshoppning, löslongering, sen har jag också varit ganska hurtig och varit ute och sprungit säkert milsrundor med honom.
Men det man märkt det mest på är när han följer med som tex handhäst, vilket han nu kan göra i ganska långa sträckor då han inte blir ansträngd, trots att övriga hästar kan flåsa en hel del.
Jag kör aldrig hårt med honom, men jag har då aldrig fått den här hästen trött.
Rider nu också och vi har travat allt längre sträckor utan vidare ansträningning. Alltid lika pigg och glad.
Så jag ser det postivt. Svettig blir han för den delen typ aldrig heller, trots tjock vinterpäls, har faktiskt funderat lite om det kan vara nått fel. Han arbetar som sagt aldrig speciellt hårt, men efter några galoppvarv i ridhuset och några hinder brukar det kunna börja rina lite, men inte här :crazy:

Det jag inbillar mig är att överbenen visar att han har svaga ben, men så kanske det inte alls är.
Han har aldrig haft problem av dem i varje fall, men man oroar sig över minsta lilla så man nästan blir galen. :smirk:

Reagerade bara en smula beträffande kondisen och flåset.
Att ha bra kondis är inte samma sak som att ha en hållbarhetstränad häst.
Man kan - om man vill eller inte vet bättre - träna upp kondisen på en "dåligt förberedd" häst på några månader och sedan blåsa runt snabbt och hyfsat långt med bra puls. Förslitningarna märks oftast lite senare.

Om det är överben som härrör sig från för hård träning, så är det inte bra. Låt gärna en veterinär eller någon annan med erfarenhet avgöra om överbenen kommer från en smäll i hagen, eller om de beror på överansträngning. Sitter de på ungefär samma ställe på bägge benen så är det tyvärr ofta frågan om att du gått fram lite för hårt för fort. Unghästar är känsliga, speciellt under tillväxtperioderna.
Att röra på dem är inte fel, men det är en tunn linje att balansera på och lätt att det blir för mycket om man missar varningssignalerna.

Angående kondisen menade jag inte heller att det hör ihop med hållbarheten. Av det jag sett av honom tycker jag han verkar vara en uthållig häst, kanske född med bra grundkondition.

Ang överbenen är jag själv också en aning förvirrad, nuförtiden tror jag ungefär att han är skör som ett asklöv och vågar knappt göra något med honom alls för att det känns som om det sliter eller överanstränger honom.
Överbenen är troligtvis remontben ja, men de har enbart uppkommit när han varit i stort sett vilande. Det är det som förvirrar mig ännu mer.
Jag har hört med både veterinärer och annat folk om dem, och dom säger mest att det inte är någon fara så länge de inte stör hästen, ett skönhetsfel helt enkelt och att unghästar ofta kan få sånna.
Jag har också hört mig om angående hur mkt han ska motioneras utifrån vad jag gör, och de säger att jag ska fortsätta och att det verkar lagom. I samband med överben har han också fått vila, så att de ska läka, om det nu hade varit nån form av egengjord överansträning.
Hästen min är ganska tydlig på att meddela när han inte vill mer eller när han inte kan med och jag lyssnar på honom. Men för det mesta blir han extremt utråkad när han inte får följa med.
Jag funderar på det här en hel del och mår inte så bra av det.
Är hela tiden så rädd för att jag ska överanstränga honom, tack vare de överben han har. Snart vågar jag inte göra nått med honom alls..

Inte sitta på läktaren

Dyfra skrev:
Ang överbenen är jag själv också en aning förvirrad, nuförtiden tror jag ungefär att han är skör som ett asklöv och vågar knappt göra något med honom alls för att det känns som om det sliter eller överanstränger honom.
---
Hästen min är ganska tydlig på att meddela när han inte vill mer eller när han inte kan med och jag lyssnar på honom. Men för det mesta blir han extremt utråkad när han inte får följa med.

Har du hört uttrycket "sitta på läktaren"? Alltså att man är så rädd för livet (på grund av dåligt självförtroende, rädd för att skada sig , rädd för att göra bort sig, eller något annat) att man hellre håller sig i bakgrunden och tittar på de andra som lever livet och har kul.

Jag tror att varken djur eller människor mår bra av att "sitta på läktaren". Vad är det för mening med att bli 100 år (eller 30 om man här häst) om man ändå aldrig vågade göra något kul eller anta en utmaning under alla dessa år? Då är det bättre att riskera att livet kanske blir lite kortare, eller att man kanske skadar sig - men man hade i alla fall kul varenda dag man levde.

Jag tycker att du ska ta reda på vilken gren din häst gillar mest, och sedan ägna dig åt det tillsammans med honom. (De flesta gillar distans! ;) ) Om han har sköra ben är det inget du kan hjälpa. Han föddes sådan, men jag tror ändå att han vill ha ett aktivt och roligt liv.

Givetvis ska du hålla koll på hur han rör sig och hur han verkar må. Men var inte så orolig att du skyddar honom från att få leva och vara häst!

Om han dessutom meddelar dig om vad han vill, hur mycket han orkar, så får du nog försöka lita på honom. Och om han blir uttråkad av att inte få röra sig - då har han nog redan försökt säga till dig att han vill få lite utmaningar.

Om han kunde prata - vad tror du han hade svarat om du hade frågat: "Jag är lite orolig för dina ben. Du kanske kan skada dig om du får göra sånt som andra hästar gör. Vill du chansa eller vill du ta det säkra före det osäkra och leva ett stillsammare liv?"

Jag vet inte vilken som är den skonsammaste grenen...? Men jag tror inte att distans är farligare än andra grenar! Min ena häst fick problem när vi tränade mycket dressyr. Det mjuka underlaget i ridhuset och samligen på bakbenen var inte bra för honom.

:bow:
Vilket fantastiskt inlägg! Något som jag själv fick mig några tankeställare av... TACK

Min häst fick ett överben efter en trampskada (en bit under framknäet på insidan). Han var visserligen äldre än din häst och redan tävlad. Överbenet ville inte sluta växa och var enormt när det var som störst. Veterinär tillkallades så småningom eftersom det fortsatte att vara aktivt och varmt trots vila. Veterinären klämde o kände o tyckte att växte det bara inte bakåt eller uppåt så var det ingen fara. Inte i vägen för senor eller leden. Han tyckte även att jag skulle sätta igång hästen för det var väl distans jag ville rida? Ja, då är det bara att rida på och se om hästen håller. Om inte, så gör den inte det!
Givetvis satte jag igång lugnt och ökade träningen succesivt. Överbenet slutade växa och idag 5 år senare syns det knappt.
Nu har du en ung häst och du ska givetvis träna därefter men man måste tänka på vad man vill med sin häst. Är det ett aktivt liv med bla distans så är det bara att använda hästen till det. Lindar du in den i bomull och pjåskar för mycket med den kommer den definitivt inte att hålla för ridning.
// Linda

Tack för det inlägget! Det var det jag behövde, det är så lätt att haka upp sig på småfel och glömma bort att ha kul.

:o

Precis som många andra svarat så kan man aldrig veta vad som kommer att hända, men som exempel och kanske lite som råd kan jag berätta om min egen häst.

Spirre var 3,5 när jag köpte honom och han hade då inte gjort någonting. Han var parallellskjuten fram (såpass att det syns väl), inåttåad, speciellt höger fram och kohasig bak. Hade redan vid den åldern en gammal skada höger bak och det visade sig att han vid 6 års ålder fortfarande hade men av den och då behandlades han för det och för de onda ryggmusklerna som med tiden blivit ett problem av skadan.

När han var 4-5 år så var han ofta varm och ansträngd i framknän och framkotor, samt bakknän. Han hade de första åren ganska kass trav och slog ihop mycket.

Idag är han 10 år gammal, har gått 8 mil med bravur och är jättestark och är aldrig halt eller ansträngd, förutom ibland i vänster framkota (speciellt när man tränar in något nytt i tex westernridningen) som av någon anledning är lite svagare än de andra.

Nu undrar säkert du med flera hur i all sin dar jag öht kunde komma på att satsa på distans, eller hur? Tja, de flesta hästar har något exteriört problem eller får några andra problem någon gång i sitt liv och de flesta hästar måste ändå tränas utifrån deras förutsättningar, så jag bara bet ihop, kontrollerade honom hos equiterapeut flera gånger om år de första åren (nu ca 2 ggr om år), tränade försiktigt men envist och väldigt varierande. Varför jag valde honom till distanshäst är mestadels på hans enorma psyke. Han är den perfekta tälvingshästen - sover på finkan, äter överallt, dricker överallt, stressar aldrig, men tycker om att springa långt.

Pga hur han är och de förutsättningar han har så tränas han med kvalitet och inte kvantitet (han tränas varannan dag), han går alltid varierat (tävlas även i western och lite dressyr), masseras hela tiden och stretchas efter varje pass. För mig blir det mindre och mindre jobb med honom ju mer han musklar sig och ju starkare han blir.

Så det går att få alla hästar hållbara med envishet, tålamod och noggrann kontroll av hur de reagerar på träningen. Är det din ögonsten så är den värd allt jobb. Dessutom lär man sig massor av det! Ska du dessutom bara tävla ibland kommer du säkert mest att rida 5-8 mil och då är det inga problem även om hästen är lite svagare exteriört.

Lycka till med distanskarriären!

/Camilla

Liknande trådar

Distans Funderar lite på hur Cobar fungerar i distansen. Någon som vet några kända cobar? Det står ju i rasbeskrivningen att de ska vara...
Svar
9
· Visningar
1 521
Senast: sused
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka