sliter bakskorna på utsidan

orientalkatten

Trådstartare
min häst har börjat slita bakskorna på utsidan längst bak på skorna.
varför??
har bytt hovslagare sen nått år tillbaka och detta fenomen har varit de 3-4 sista skoningarna.

Sv: sliter bakskorna på utsidan

Hur ser hästens benställning ut? Det är kanske dags att byta hovslagare igen?

han har korrekt benställning.
hovslagaren är bra, han har rättat till en hel del efter den förre slarvern jag hade.

Min ena pålle som har problem med bakknäna sliter sina skor på utsidan. Men han har inte riktigt korrekt benställning heller.

det där med bakknän låter ju inte skoj.
skall kolla upp det.
har även pratat med en på jobbet som är hovslagare och har travhästar.
han sa att nästan alla hästar sliter mer på utsidan.
kanske inte så mycket som min gör men ändå.
på travhästar sätter man på skor som har har en hårdare yta på utsidan, corromintskor vet inte hur det stavas.
man kan ju även ta mer på insidan av hoven när man verkar men det får ju inte ge en sned belastning.
min hovslagare är väldigt försiktig med diagnoser.
sånt här kan inträffa och sedan försvinna. man kan ha ändrat på sin ridning vilket jag har gjort med mer bakbensaktivitet.
dessutom så var han trångskodd något låg i trakterna samt inte lika verkad runt om förut.
så nu börjar fötterna bli fina, vi har gått upp i skostorlek samt försöker få upp trakterna ,men det tar ju tid.

Sedan kan det ta ett tag för den nya hovslagaren att rätta till vad den förra ställt till med.

Skorna du nämnde som travarna använder kallar en del för guldskor och de är lika starka runt hela skon. De är de mest slitstarka skor jag har varit med om.

tack för snabbt svar.
hovis kommer nästa vecka . då får vi se vad han säger.
tycker att det är lite mer kvar av utsidan denna gång.
min putte har haft låsningar i bogen som nu börjar lossna, vet ej om det kan sätta sig så att han sliter skorna såhär.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 979
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama