Slippa avmaska...

Habina

Trådstartare
I höstas flyttade jag och hästarna till egen gård. De går i en höst-vinter-vårhage som det aldrig tidigare gått häst i.

Så snart sista hästen är kollad kommer de flytta till en sommarhage där det inte gått någon häst på tre år.

Provsvaren hittills är:

Valack 17 år 0 epg
Sto 7 år 25 epg (odling visat ej stor blodmask)
Hingst 1 år 100 epg (odling satt)

Det jag funderar på är hur jag kan göra för att fortsätta ha det så här bra. Höst-vinter-vårhagen är för krånglig för att mocka, men sommarhagen skulle kanske gå att mocka. Alternativet är att hyra in sig på bete sommartid, då ett stall i närheten aldrig har häst i samma sommarhage två år i rad, utan växlar.

Vad är bäst/enklast? :) Tycker det är så förbaskat skönt att slippa trycka i hästarna maskmedel...

På vilket sätt är vinterhagen för svårmockad? Går de ute 24/7 eller på box?

Jag är långt från expert. Men våra sommarhagar är bra mycket större än vinterhagarna och därför mockar vi inte sommarhagarna om det inte är extremt mycket på något ställe. Det finns aldrig bajsrester kvar året efter och parasittrycket är mycket lågt.
Som jag skrev i en annan tråd mockar vi däremot vinterhagen noga. Jag inbillar mig att hästarna kommer närmre bajset där. Hagen är mindre, min häst är äcklig och kan i princip bajsa på höet och sen äta av det, plus att de gräver och stökar mer i jorden där.

Vinterhagen är mycket större än sommarhagen @lady_vip och den är väldigt brant inkl en bäckravin. De går där dygnet runt. Enda platta stället är där ligghallen står. ;)

De är förvisso väldigt duktiga på att hålla isär matplatser och toaletter, men ligger gärna och sover i bajset. :crazy:

Varför skulle du behöva mocka öht med hästar med så lite mask? se till att putsa betena även vinterhagarna och att de vilar minst 4 månader och putsas utifrån den vilan osv. samma med sommarhagarna. Hästar med så lågt EPG så tyder det på att de har byggt upp en bra symbios med maskarna (alla hästar har mask även de med "0" EPG). Om det bara är de hästarna du nämner och de förutsättningar du har, och du tar träckprov regelbundet och avmaskar om ngn går över, så finns ingen anledning att du öht behöver tokmocka hagar....

Vila minst 4 månader, är det vinterhagen du syftar på då? @mackan I sådana fall måste de gå i sommarhagen till och med september och det tror jag blir svårt. :crazy:

Putsa vinterhagen antar jag blir med lie, tur att det nästan bara är sten och inget gräs. :D

Liknande trådar

Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 405
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 726
Senast: Lavinia
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 879
Senast: super
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 408
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka