Slickar sig på snoppen

J

jappisen

En liten fråga. Min hund har sista tiden börjat slicka sig en del på snoppen? Min tanke var om det kan vara svamp pga att han går på antibiotika? Någon som varitmed om detta?

Sv: Slickar sig på snoppen

Har ingen erfarenhet av just det, men det är ju inte omöjligt att det är svamp. Kan bero på lite av varje. Du får försöka kika. ;) Förhudskatarr, urinvägsinfektion är andra möjliga orsaker. Urinläckage också.

Är ju inte helt ovanligt m hundar som slickar snoppen. Men din gjorde alltså inte det innan utan först då han började gå på antibiotika?

Det kan vara förhudskatarr, det kan även vara så att han har fått in något skräp/gräs/gruskorn eller liknande. Kolla om det är gulaktigt sekret ibland, eller dra tillbaks förhuden lite och kolla om det är väldigt rött och irriterat. Det finns olika medel man kan skölja under förhuden med, fråga på apoteket eller djuraffären. Jag har aldrig varit med om att någon av mina hundar har fått svamp vid antibiotikabehandling, men det förekommer kanske. Följ instruktionerna på medlet, om det är som jag tror så bör han sluta slicka inom 3-4 dagar. Om han fortsätter efter behandlingen eller du märker att han har andra problem, t ex när han kissar eller annan färg på urinen så kontakta veterinären.

Jag vet en hund som hade fått in en liten pinne ganska långt in och det tog ett tag innan den blev hittad. Hunden hade varit hos vetten mer än ett par gånger för det problemet. Så allt kan hända.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 875
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 909
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
408
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025