Slickar på sten

L

lindgreen

Sedan 2 dagar tillbaka har jag sett min varmblodstravare stå och slicka på några stenar i hagen. Han har aldrig gjort det innan under de 2 åren han bott här, så jag är väldigt nyfiken på om någon har förslag på vad det kan vara han saknar. Salt eller mineraler var min första tanke, men jag har ju ingen bekräftad fakta.. Hagen han gick i innan finns det en saltsten i, den har han inte rört, han brukar inte röra saltstenen mer än under den varmaste tiden på sommaren. Vattnet hålls alltid rent och fräscht här! Är jättetacksam för svar!

Sv: Slickar på sten

Min första tanke var, precis som du skrev, mineralbrist.
Har du analyserat hö/hösilaget och kollat över foderstaten?

Min första tanke var, precis som du skrev, mineralbrist.
Har du analyserat hö/hösilaget och kollat över foderstaten?

Har inte analysen i huvudet, åtminstone inte mineralerna. Höbonden visade, men tog aldrig en kopia på den. Det enda jag kommer ihåg på rak arm (Hade skrivit upp rättare sagt) är att kvoten är 10.6 (Smältbart råprotein 84 g/kg foder, Energi 7,9 MJ/kg foder. TS 76 %) men det är nog ingen nytta i detta läge.. Utöver detta får han 2 kg GROOV 125 om dagen. Av hösilaget har han helt fri tillgång, han äter uppskattningsvis 10-15 kg/dygn beroende på väder och kyla. Då är mineralsten kanske att föredra? Han har inte rört den förut, så har inte haft den i hans hage det senaste. Ska sätta upp en hos honom imorgon tror jag bestämt.

Salt eller mineraler var min första tanke,

Det stämmer säkerligen ganska bra:D

Vitaminerna har ju försvunnit lite från höt nu. Själv tillsätter jag alltid mineraler/vitaminer när pälsfällningen börjar. För ca 1 månad sen.

Det kan vara b-vitaminbrist som de oftast behöver extra av nu;)

Det stämmer säkerligen ganska bra:D

Vitaminerna har ju försvunnit lite från höt nu. Själv tillsätter jag alltid mineraler/vitaminer när pälsfällningen börjar. För ca 1 månad sen.

Det kan vara b-vitaminbrist som de oftast behöver extra av nu;)

b-vitaminbrist bör det inte vara, han har fått shy-feeder i snart en månad :S
Men idag ska jag ut och skruva upp en mineralsten i hans hage! Om den går åt får jag kolla över silagevärdena igen :S Tack!! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Denna otroligt stora marknaden med foder gör mig förvirrad, vad tusan ska man ge sin häst? Har räknat lite på foderstater på olika...
2
Svar
25
· Visningar
4 818
Senast: Estivuz
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 950
Senast: Lavinia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 266
Senast: Madick
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 701
Senast: solros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst