Slickar av sig pälsen!

Blåsippan

Trådstartare
Har en honkatt som slickar av sig pälsen på sidorna och bakkroppen. Har funderat på om hon har allergi av något slag men tycker då att hon borde klia sig också. Problemet började ungefär samtidigt som jag upptäckte en knöl på juvret, den fick hon bortopererad och tack och lov så var den ofarlig.
Veterinären på kliniken sa bara att jag skulle sluta ge henne vanlig kattmat och gå över helt på allergifoder men jag tycker det känns onödigt om det nu inte är allergi, det fodret är svindyrt så det går jag bara över till om det blir nödvändigt.
Själv är jag inne på att det är en fix idé att hon slickar pälsen, hon lät nämligen bli några dagar i samband med operationen då hon var lite slöare.
Hon har inte blivit stressad på något sätt, inga förändringar i hem och familj.
Är det någon som har varit med om det här problemet och hur har ni löst det i så fall? Tratt?

Senast ändrad:
Sv: Slickar av sig pälsen!

Det kan bero på så mycket... Allgeri = klåda, tristess, stress, smärta... Är det en utekatt? Nån ny katt i reviret kan ge en stressreaktion.
Hur mår katten i övrigt? Äter, dricker, kissar, bajsar normalt? Leker som den brukar? Sover som den brukar?

Tratt tar säkert bort symptomet = slickandet, men orsaken till det kommer säkerligen att vara kvar => en ännu mer frustrerad katt...

En katt slickar inte av sig pälsen på grund av tristess.
Jag tror på allergi.
Pröva att byta mat även om du tycker att det är dyrt, jag tror inte att du själv skulle äta billig mat som du är allergisk mot.
Jag tycker att du ska lyssna på vad veterinären säger för din kisses skull.

Gör dom inte? Det är nämligen ett vanligt stereotypt beteende hos innekatter som inte får utlopp för sina behov av jakt osv. Har du läst etologi?

Min kastrat gjorde så på slutet -det var njurarna som börjat ge upp. Han fick vandra vidare för ett år sen.

Gör dom inte? Det är nämligen ett vanligt stereotypt beteende hos innekatter som inte får utlopp för sina behov av jakt osv. Har du läst etologi?
Nej, jag har inte läst etologi (vad det nu är).
Däremot är jag uppväxt med en massa katter och har aldrig hört talas om att en katt slickar bort pälsen av tristess.
Möjligtvis av vantrivsel eller för att dom är sjuka på något sätt.

Håller med dig, det kan väl liknas med djur som vankar fram och tillbaka utmed ett galler eller ett staket, trivs inte och lägger sig till med udda beteenden helt enkelt.
Men min lilla kisse är både ute- och innekatt, hon går precis som hon vill, har kattlucka in till värmen i sadelkammren om jag inte är hemma och kan släppa in henne, har bockar under fönstren så katterna kan titta in och göra oss observanta på att dom vill in... Dom har det mycket bra och jag passar upp på dom helt och hållet. Dom har fått Mjau burkmat och torrfoder under alla år utan problem, började med Iams torrfoder i höstas på vet. inrådan då den numera slickande katten var lite tunn. Eftersom det var enda foderförändringen tog jag bort det för några månader sen när hon började slicka sig, men hon slickar sig ändå.
Undrar om det kan vara något hormonellt eftersom beteendet dök upp ungefär samtidigt som jag upptäckte hennes juvertumörer?
Vi bor på landet och enda katten som finns i närheten är min dotters på samma gård och den har funnit där två år, honkatten (hon utan päls) bråkar inte med den katten men däremot hennes vuxna son ryker ofta ihop med grannkatten, kan hon bli stressad av det tro? Men det går ju inte att lösa...
För övrigt är hon även kastrerad.

Min slickade bort pälsen där, det berodde på allergi mot den lilla mängd parfym som fanns i sanden jag använde. Stress kan utlösa sånt, och även analsäckinflammation som jag gissar veterinären kollade?

Ett tips är ju att gå över på det där fodret under ett tag och se om det blir bättre. Jag tycker inte att foderallergi borde sätta sig där i första hand, det brukar börja som små sår runt och på huvudet för att sedan gå vidare utåt på kroppen.

Det finns även en sjukdom, typ underproduktion i sköldkörteln som kan orsaka just pälstapp, men går att utesluta med blodprov och är det helt klart att hon verkligen slickar bort pälsen och inte bara tappar den så är det nog inte det.

Förändringar i rangordning kan säkert ge sådana stressutlösta stereotypier.

Håller med dig, det kan väl liknas med djur som vankar fram och tillbaka utmed ett galler eller ett staket, trivs inte och lägger sig till med udda beteenden helt enkelt.
Men min lilla kisse är både ute- och innekatt, hon går precis som hon vill, har kattlucka in till värmen i sadelkammren om jag inte är hemma och kan släppa in henne, har bockar under fönstren så katterna kan titta in och göra oss observanta på att dom vill in... Dom har det mycket bra och jag passar upp på dom helt och hållet. Dom har fått Mjau burkmat och torrfoder under alla år utan problem, började med Iams torrfoder i höstas på vet. inrådan då den numera slickande katten var lite tunn. Eftersom det var enda foderförändringen tog jag bort det för några månader sen när hon började slicka sig, men hon slickar sig ändå.
Undrar om det kan vara något hormonellt eftersom beteendet dök upp ungefär samtidigt som jag upptäckte hennes juvertumörer?
Vi bor på landet och enda katten som finns i närheten är min dotters på samma gård och den har funnit där två år, honkatten (hon utan päls) bråkar inte med den katten men däremot hennes vuxna son ryker ofta ihop med grannkatten, kan hon bli stressad av det tro? Men det går ju inte att lösa...
För övrigt är hon även kastrerad.
Stress kan det också bero på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka