Slemmig i halsen utan 'yttre' tecken?

Alexandra_W

Trådstartare
hästen har senaste veckan, ihop med en kompis av två, haft sparsamt, vitt näsflöde. Ingen feber och inte ett dugg allmänpåverkad så har bara hållit koll. Har dock vid ett tillfälle hittat en gul, kletig snorbobba/slemklump i transporten, men inte sett något gult näsflöde alls. Ingen hosta.

Har dock vid ett par tillfällen senaste dagarna låtit 'rosslig' i halsen när huvudet varit i marknivå, och lär tejält slemrosslig i galoppen idag.

Kan det vara en infektion ala förkylning eller liknande även utan mer yttre tecken, att slemmet är så segt att det inte kommer uåå (fast då borde väl hästen försökt hosta upp det?) eller vad kan det annars vara?

Sv: Slemmig i halsen utan 'yttre' tecken?

kanske är fukten nu?

Vissa hästar blir ju ganska slemmiga i halsen när det är fuktigt ute :D Annars kan det ju vara en infektion som du sa..

Faktiskt aldrig mött en frisk häst som blir slemmig i halsen om det är fuktigt ute? Hosthästar kan ha det jobbigare om luftfuktigheten är väldigt hög, men då beror ju slemmet i halsen INTE på fukten, utan på andra orsaker (damm etc), och fukten gör bara grundproblemet tydligare.

Majoriteten av hästarna här (30+) är slemmiga och ibland hostiga. Troligen ett virus. Det har varit en konstig vinter, vilket gjort att ALLA har varit sjuka.

Mm, det är ju mycket möjligt att de fått 'något skit'. Jag brukar aldrig ha förkylda/krassliga hästar, men valacken fick ju något skit kring nyår, och var ur slag i flera månader av det. Dock inget näsflöde eller hosta eller liknande, utan det märktes på att han flåsade som om han sprungit maraton efter bara några varv galopp på lina, och tog lååång tid att sluta flåsa. Liten tempstegring med så vi tog ett blodprov och det visade på rejäl infektion. Uppföljningsprovet efter en månad var bättre men inte bra, men nu det vi tog i förra veckan var perfekt och 'flåsigheten' är borta med (tempen är normal sedan länge).

Och eftersom båda flickorna haft sparsamt vitaktigt näsflöde kan de ju ha åkt på ngn liten förkylning eller liknande, men den drabbar K (som är den somr osslar) hårdare, då hon har känsliga luftrör. Men tycker det är konstigt att hon inte är minsta nedsatt, och jag inte ser minsta gult snor, eller ens mer vitt än det pytteyttelilla som är. Knasigt att hon inte hostat en enda host liksom, hon borde ju försökt hosta upp det sega slemmet liksom?

Ska se om de har tid att skicka ner en kamera när jag ska på ÅB på kliniken för en annan sak, och be dem ta ett blodprov med. Men känns väldigt atypiskt just för det inte 'syns något utifrån' utan det enda är den där 'bobban' jag hittade i släpet, samt nu då rosslingarna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka