Slem i luftvägarna vad finns det för fodertillskott?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare benjamin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 808
B

benjamin

Vad kan man ge till häst med slem i luftvägarna för fodertillskott?

Sv: Slem i luftvägarna vad finns det för fodertillskott?

Jag skulle se över stallmiljön och kvaliten på fodret till att börja med! samt få en diagnos av veterinär samt om hästen behöver behandling, att man först sätter in en adekvat veterinärmedicinskbehandling innan man börjar slänga ut pengar på alternativa fodertillskott.

Det finns en hel mängd på marknaden, bara att välja och vraka i olika prisklasser, men om det hjälper det VET jag inte....

jag använder anis, ge en matsked två gånger om dan. min man som har astma går på anis och fänkål och behöver inte ta medicin merän vid speciella tillfällen.

Är anis och fänkål slemlösande eller vidgande? Jag tänkte på om det hjälper mot astma så borde det väl vara vidgande?
Har själv en häst med luftvägsproblem, så det är intressant. Ger honom just nu ingenting, håller bara efter miljö och foder ordentligt.

Är anis och fänkål slemlösande eller vidgande? Jag tänkte på om det hjälper mot astma så borde det väl vara vidgande?
Har själv en häst med luftvägsproblem, så det är intressant. Ger honom just nu ingenting, håller bara efter miljö och foder ordentligt.

Anis ökar flimmerhårens aktivitet och är därför slemlösande. Ingen vidgande effekt. Fänkål tror jag att har samma effekt, men det är kanske inte så vanligt att man ger det till häst för jag hittade inget om det i min "hästkälla". ;)

Anis ökar flimmerhårens aktivitet och är därför slemlösande. Ingen vidgande effekt. Fänkål tror jag att har samma effekt, men det är kanske inte så vanligt att man ger det till häst för jag hittade inget om det i min "hästkälla". ;)

Att öka flimmerhårens aktivitet är inte detsamma som att vara slemlösande. Det ökar upptransporten av slem (vilket förstås är bra), men det löser inte slemmet som t ex acetylcystein (Fabrol) gör (det bryter några bryggor i slemmet, minns ej kemiska namnet). Är slemmet för segt hjälper det inte hur flimmerhåren står där och viftar.

Jag har ingen aning om huruvida nämna örter alls fungerar, själv föredrar jag mediciner när min astma är som värst.
I lugna perioder skulle jag kanske våga prova någon naturmedicin, men man bör vara försiktig när man laborerar med behandlingen av en sjuk häst - plötsligt har det gått lite för långt och så står man där med en emfysemkuse och diagnosen COPD. Eller RAO. Eller kvickdrag. Kärt barn har många namn!

Jag kände också skepsis inför påståendet att anis skulle förbättra flimmerhårens aktivitet och slog upp det i EUs läke- och naturmedelsförteckning. Men ja, det finns indikationer i deras referenser på att den effekten finns.

En överdos, som vad jag förstår ligger rätt nära möjlig terapeutisk dos, kan dock ge kramper så jag skulle nog inte heller vilja ta anis mot astma.

http://www.emea.europa.eu/pdfs/human/hmpc/anisi_fructus/13742106en.pdf

HH

Liknande trådar

Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
759
Senast: Vinur
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: MiniLi
·
Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
463
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka