Sleipner sadel

ss5

Trådstartare
Hej isfolket! Jag undrar lite över sleipner sadeln och eftersom jag inte hittar nån info på nätet så frågar jag här!
Är det en budgetsadel? Vart är den märkt med bomstorlek? Hur är den i lädret? Ger den bra stöd åt skänkeln?
Jag funderar på att köpa en begagnad till min arabkorsning som behöver en flat sadel eftersom han "puttar" mig i galoppen annars, hittade denna och tyckte den såg schysst ut med stora knästöd. Men jag är sån att jag gärna vill veta så mycket som möjligt om grejorna innan jag köper och säljaren hade inte så mycket koll så jag hoppas att ni har det ist! :bump:

Sv: Sleipner sadel

Jag har red i några av Skagafjords modeller för ånga år sedan. Vad jag minns fanns de iallafall då endast i relativt smala bomvidder, hade lång anläggningsyta, var lite stora, tunga och klumpiga och var en typisk bladsadel för långfärdsridning. Bekväma!

Har dock ingen aning om hur sadlarna är nu, och kommer väl inte ihåg mer ingående från då jag använde dem heller. De ser ut att ligga ganska billigt i begagnatpris, så hittar man ett bra exemplar är det säkert en bra sadel!

Sleipner, är det också från samma märke?

Tackar! Jag vet absolut inget om dessa sadlar utan kollar efter en flat sadel med stora knästöd och det kan då bli vilket märke somhelst! Har nu konstaterat att sleipner egentligen heter sleipnir och verkar vara sådär...

Skulle snarare kolla på andra modeller om jag var du faktiskt! Finns ju top reiter exempelvis som är flata med stora stöd.

Jag har kollat på olika top reiter oxå men då hamnar vi på en helt annan prisnivå! Jag ska ha denna sadel som extrasadel, rider i en torsion island annars men vill kunna växla med en bomsadel oxå. Köper gärna en äldre kvalitetssadel till lite billigare pris och det var därför jag undrade lite mer över dessa sadlar här eftersom jag inte har så mycket koll!
Men tack för tips iaf! :)

Vet inte om sleipnir gör sadlar längre.
Den gamla modellen gör sig bäst på soptippen då den inte passar på någon häst.
Som andra sagt smal bomvidd och mycket lång anläggningsyta.
Den är helt felkonstruerad.
Långfärds sadel, inte bekvämt eller bra för hästen i allafall.

Liknande trådar

Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: Aifos
·
Utrustning Min nya häst kommer nästa vecka och jag måste hitta en sadel till henne. Hon är en liten Islandshäst, 130 cm i mankhöjd, överbyggd med...
Svar
2
· Visningar
1 294
Senast: Aleel
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 457
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 529
Senast: Equidaem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka