L

luxita

Hej
Kan ngn hjälpa mig. Min häst slår efter mig så fort jag ska gör ngt med hans bakben. Vad gör man???

Sv: slår!!

Det kan inte vara att han har ont?
eller bara kommit på att sparkar jag så behöver jag inte göra det matte/husse vill.

Han är sju år och jag tror han slår för att han vill slippa. Hur får man bukt med detta

Hmm, ja. Träning. Slår han när du försöker lyfta bakbenen eller? Lyft - släpp ner - lyft - släpp ner osv tills det att han inte sparkar mer. Gör man så varje dag så slutar han förhoppningsvis. Och beröm såklart när han gör rätt.

Är väl det jag skulle testa, aldrig varit i situationen själv så hur pass bra det fungerar vet jag inte. Men det borde ju fungera :)

Om han inte har ont, så måste du stävja detta. Han ska ju kunna det om han är hanterad sen tidigare. Jag brukar börja med det mjuka sättet. Ta en kompis med dig till stallet som står vid huvudet och pratar och klappar. Blir han distraherad av detta och inte gör något så ge MYCKET beröm och kompisen kan ge en godisbit. Fortsätt så och använd rösten hela tiden för att markera rätt eller fel. Jag brukar "morra" på mina när de bryter mot reglerna (de har ju lärt sig att det betyder fel)

Minska kompisens inverkan genom att låta henne sluta klappa, bara ge godis när han gör rätt, ta ett par steg bak osv.

Om det gäller en äldre häst som gör det på ren jäkelskap är det smidigaste att dra dem i svansen. Om du tex ska bosrsta ett bakben och hästen slår. Ha ett bra tag i svansen innan du börjar borsta. När hästen lyfter bakbenet drar du svansen åt sidan. Hästen tappar då balansen och sätter ner benet igen.

Tänk ocksåpå att anledningen kan vara att hästen är väldigt kittligt på sina bakben och ett byte av borste kan vara värt att prova.

dra i svansen tricket fungerar även om hästen slår när man vill lyfta benet. Håll då¨bara ett stadigt och lätt tryck i svansen till benet är uppplyft.

Lycka till!

Det där med svansen verkar ju ett bra trick, jag har provat det där med en kompis, det funkar inte, tyvärr har jag nog visat att jag är rädd.

luxita skrev:
Det där med svansen verkar ju ett bra trick, jag har provat det där med en kompis, det funkar inte, tyvärr har jag nog visat att jag är rädd.

Prova med att vänja både dig och hästen genom att ha en kompis lyfta upp ena frambenet. Sen kan du stå där bak och greja med bakbenet (stryk utefter det, borsta på det etc) under tiden. När det funkar så kan du börja lyfta. var då noga med att om hästen står och rycker så släpper du inte ner direkt, även om du får som "du" vill bara 2 sekunder extra och hästen slutar rycka, så kan du sen sätta ner benet och markerar att detta sker på ditt kommando. Prova detta, framförallt ha någon med dig som hjälper till om du är rädd.

så var min nordis också förut.
Sparkade hejvilt omkring sig så fort man tog i bakbenen.
Jättejobbigt. Men jag gjorde så att jag helt enkelt löft benet, och kratsade ur hoven som vanligt. Han fäktade som fan, men så fort han slappnade av så släppte jag.
Efter ett tag gick det över, men han kan fortfarande göra det om han e sur. Men får han bara veva till en gång med benet så är det bra sen.

Hej!
När jag köpte mitt sto så var hon i stort sett ohanterad vilket gjorde kratsning av bakhovar till ett riskera livet moment....
Jag gjorde så att jag helt enkelt höll på tills hon gav sig. Jag borstade en sidan, lyfte hovarna, borstade andra sidan, lyfte hovarna, sadlade, lyfte hovarna osv. och tills sista gav hon med sig om att det inte var något farligt. Att säga är att jag alltid gjorde hovarna i samma ordning för att få en rutin på det. Hötte hon efter mig så hötte jag tillbaka, sparkade hon mig (vilket hände x antal gånger) så sparkade jag tillbaka och när hon gjorde rätt så fick hon havre. Det är ju aldrig roligt att behöva slå ett djur men i självförsvar anser jag att det är helt ok, man vill ju komma levande hem! LYCKA TILL! // Ulrica

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka