Släppa taget...

S

Sudd

hur fasiken ska man lära sig att släppa tyglarna ordentligt..
I skritt o trav inga problems..och hästen går fin där på långa tyglar. Vi har nu börjat jobba med galoppen och min tränare tjatar på mig att jag måste släppa mer på tyglarna och låta hästen lära sig att bära upp sig själv, bara korrigera när det behövs inte tjyvhålla..
Men jag är ju så himla farträdd plus livrädd att åka av om han gör nåt..han kan studsa till ibland i galoppen...
Vilket gör att jag nog aldrig kommer att få en häst som bär sig själv i galoppen på långa tyglar, för jag vågar aldrig ge honom chansen..
Han ökar gärna farten när jag släpper, gör ett litet skutt vid fattningen eller så kan han bryta av till flängtrav..
Rådet jag fått av tränaren är att släppa på tyglarna och bryter han av bara driv driv..ökar han farten, ställ han något innåt el. utåt eller lägg en volt tills han coolat..skuttar han så driiiv....
Men det är ju lättare att skriva än att göra i verkligheten..
Tips.!???????

Sv: Släppa taget...

Det räcker ju att ha så långa tyglar så att du med en liten rörelse kan få kontakt med hästens mun igen. Då blir det kanske lättare?

Försök att slappna av och lita på hästen du sitter på .

Du har ju alltid knoppen o hålla i :bump:

Jag tycker också att jag vill ha lite kortare tyglar än min tränare, men hon säger att jag ändå stör han för mycket..han har rätt stora gungiga rörelser i galoppen och måste ha långa tyglar för att kunna söka sig neråt i galoppen, han blir bara irriterad när jag håller i för mycket och slänger upp huvudet då istället eller bryter av. Jättesvårt är det iaf när man känner sig osäker. Han känner väl det pollen också och är ju av den typen att han gärna tar tillfällena i akt om man inte är med riktigt..
Funderar starkt på att min tränare ska få ha honom ett par veckor så att hon får nöta in det lite bättre så har jag något att bygga på själv sen, kanske lättare om hon får jobba igenom det lite först. Jag tränar ju för henne regelbundet sen också så så kan hon hjälp mig.

Jo, det där känner man ju igen... "Sitt inte å tjyvhåll!" Vi är många som inte riktigt törs släppa. För mig började det funka någorlunda när jag märkte att jag när som helst kunde få honom att sakta farten genom att ställa lite utåt. Det blev liksom mera självklart att ge full eftergift efter en sån manöver. Visserligen fíck jag praktisera det ofta i början men nu räcker det nästan bara med att jag tänker ställa utåt så lugnar farten ner sig. Jag återfaller ibland fortfarande, men då brukar jag snabbt lägga handen/eller händerna på manken en stund, så slappnar jag själv av och blir inte lika frestad att ta i tyglarna. Sen finns det förståss lägen då man känner att man måste ge stöd i tygeln, och det är inte säkert att tränaren uppfattar situationen på samma sätt. Hon/han sitter ju inte på hästen. Lita då på dig själv och det du känner.

Håller med tussemaja, sätt upp instruktören, låt henne känna och visa vad som funkar. Själv har jag gjort misstaget att "se" vart vi kommit, och i slacka tyglar galopperat, gick bra tills busbockningen kom och jag åkte så det sjöng om det. Fick också tipset att ha såpass korta/långa tyglar att man alltid lätt kan få tillbaka kontakten i munnen. Prova med one rein stop tygeltag? Tyvärr är min häst konvalecent nu, så jag kan själv inte testa det, men det blir lite som att ställa utåt. Alltså, inte stanna, men gör själva momentet. Jag kommer testa det när min häst är fit for fight igen.

Jag har exakt samma problem... skritt o trav funkar klockrent, men i galoppen så tar hon sats och rusar iväg. Slänger med huvudet??? Gjorde min med tills jag böt till ett rakt bett.

Berätta hur det går!!!

/cj

Min tränare brukar sitta upp på honom nästan varje gång vi tränar och galoppera på honom, och då funkar han hur bra som helst, långa tyglar och hon bara glider in i galoppen och sen ser det såååå bra ut. Efter hon har ridit och jag hoppar upp så går det ju bättre, men inte alls lika bra som för tränaren. Jag kör med det att jag provar att ställa utåt och det funkar bra, likaså om han ökar föör mycket eller kör upp huvudet så lägger jag en volt eller ställer in han rätt kraftigt.
Men bara man har kommit igång så går det rätt bra, det är just i själva fattningarna som det är svårt tycker jag. Tränaren tycker jag ska ha rätt långa tyglar i själva fattningen och driva på in i galoppen..ibland kan det gå bra men oftast inte..antingen så rusar han iväg eller kastar sig innåt el. utåt..och det är då jag blir så skraj..!! Min tränare är ju en riktig tuffing så hon bara trycker till han ordentligt om han busar så skärper han till sig.
Det är väl så att hästen känner på sig att jag är lite osäker och då tar han saken i egna händer. När han gör nåt skutt eller så blir det automatiskt att jag tar tag i tyglarna och bromsar, istället för att driva på. Suck! att man inte kan skärpa till sig. Måste bara bli av med det här beteende och bli tuffare...Men himla svårt är det. !
Min tränare tycker jag ska skicka ner hästen till henne ett tag så hon får träna in det ordentligt och befästa galoppen till 100%, sen blir det ju mycket lättare för mig. Funderar starkt på att göra det till våren. Hon bor ca 10mil ifrån mig så det är ju rätt snabbt att åka ner på helgerna och rida också, hon vill att man kommer dit 1ggr i veckan och rider för henne när man har hästen där..Klokt!

ja, men visst är det typiskt! Men det är svårt om du känner att du har den där begränsningen att inte riktigt våga tuffa till dig... Den bästa lösningen är nog att låta tränaren ha honom ett par veckor, men samtidigt kanske du ska försöka tuffa till dig lite. Hur man gör det vet jag inte. Ibland kan det bli värre och skulle nåt mot förmodan hända så blir du ännu mer rädd och det vore katastof...
Jag har lärt mig att pondus är A o O. Att rida ordentligt med sätet förmedlar att man är "tung" och då larvar sig inte hästen så mkt. Men så fort jag slappnar av och glider runt, då bockar min häst för hon ser väl det som en signal att nu är hon fri och kan leka lite.
Jag blev också rädd sist jag åkte av, men samtidigt är det nyttigt eftersom man går tillbaka och tittar på vad som hände och hur man kan göra det annorlunda.
Kan du inte hålla fast i hornet i galoppen och bryta av efter bara en halv långsida? Hur funkar han i själva fattningen? Måste du underhålla galoppen? Svarar han när du slutar rida och bryter av?
Dela upp galoppen i dessa flera moment och jobba på det istället för att bara koncentrera dig på galopp med slacka tyglar...
Jag gör så, att jag gör en liten volt, precis innan jag kommer ut på spåret så fattar jag galopp, bryter av och upprepar. Det blir 2 galopper per långsida. På så sätt delar jag upp hennes galopp.

Du kan alltid prova.

/cj

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 524
Senast: Stekspaden
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 337
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama