Släppa in valack till dräktigt sto

H

Helan

Står inför valet att låta unghästen 3,5 år och valack gå själv i hagen till våren eller släppa honom med stona. Ett av stona är dräktig i 5:e månaden. Hon har tidigare gått med valacken som är snäll och undergiven (tuggar fortfarande åt andra hästar han inte känner och även sin mor om de inte setts på ett tag) men han visar intresse för brunstiga ston.
Min klinikveterinär som inseminerade henne sa att de ej skulle gå tillsammans och därfär har de varit särade sen dess. Valacken har haft sällskap fram tills nu men kommer bli ensam i sin hage. Det dräktiga stoet kan inte gå ensam då hon blir orolig. Jag har bara 3 hästar, vad skulle ni göra? Är det nån fara att de får gå tillsammans nu?

Sv: Släppa in valack till dräktigt sto

Jag har ett liknande problem. Jag har också tre hästar, ett dräktigt sto, en valack och ett annat sto. Jag försökte dela på dem för någon vecka sedan då valacken och det dräktiga stoet bråkar en del och han tar hennes foder för mkt. Men hon blev så stressad fast de var i hagar brevid varandra att det inte gick. Försökte i några dagar men var orolig att stressen var mer skadlig för henne än att vara med honom.

Valacken kan jag tyvärr inte flytta på heller för han är en rymmare och skulle inte acceptera att gå själv. Istället har jag henne inne längre nu på morgonen och tar in tidigare för att hon ska få mer lugn och ro och ordentligt med foder. Men ditt problem handlar ju inte om foder så då är det ju svårare.....

Dom har ju inte gått tillsammans på 5 ½ månad, så det kanske blir lite rörigt när jag släpper ihop dem. Stoet är ganska flockbenäget och gillar att ha alla nära sig, annars ropar hon gärna till dem. Tror inte att det ska vara nåt problem egentligen dem emellan, men jag har blivit "varnad" för att det ska vara skadligt för dräktiga ston att gå med valacker, så därför har jag gjort så fram tills nu.

Eftersom han är undergiven och blir ensam herre bland stona så tror jag inte det är något problem. De står ju i samma stall, har gått ihop förut och känner alltså redan varandra. Kan vara större risk att hon skadar honom än tvärtom.
Många uppfödare med egen hingst låter ju hingsten gå i hagen med de dräktiga stona på vintern och de håller då honom på plats. :D
Hagen får naturligtvis inte vara så liten att han inte kommer undan om de är tuffa mot honom.
Jag skulle prova en dag när jag var hemma och hade lite uppsikt över hur de beter sig.

Eftersom han är undergiven och blir ensam herre bland stona så tror jag inte det är något problem. De står ju i samma stall, har gått ihop förut och känner alltså redan varandra. Kan vara större risk att hon skadar honom än tvärtom.
Många uppfödare med egen hingst låter ju hingsten gå i hagen med de dräktiga stona på vintern och de håller då honom på plats. :D
Hagen får naturligtvis inte vara så liten att han inte kommer undan om de är tuffa mot honom.
Jag skulle prova en dag när jag var hemma och hade lite uppsikt över hur de beter sig.

Då är nog det o-dräktiga stoet (hans mamma) den stora bitchen i så fall:devil:
Jag är hemma mest hela dagarna, så jag provar nog en stund och ser hur de reagerar.
Det ska väl inte påverka henne så att hon kastar fölet eller liknande? Det är väl värre i början (det var då jag blev varnad för att ha dem tillsammans)

Jag tycker att du kan släppa ihop dem utan problem. Att hon skulle bli så stressad av att träffa en häst så hon kastar är väldigt långsökt faktiskt. Släpp ihop dem!

Jag vet också flera uppfödare som låter sina hingstar gå ihop med de dräktiga stona.
Framför allt unghingstar, de lär sig precis hur man beter sig och att man inte är och klättrar på dom etc och det funkar utmärkt så jag hade också släppt ihop dom, dina hästar känner ju varandra så det låter som en bra lösning.

Framför allt unghingstar, de lär sig precis hur man beter sig och att man inte är och klättrar på dom etc
Nu ska jag erkänna att jag ibland har stoppat in en väldigt jobbig unghäst till avelsstona i rent uppfostringssyfte. "Problemhästar" som jag köpt och som jag haft planen att utbilda och sälja vidare. Har de varit jobbiga att hantera så har jag skickat ut dem till avelsstona i 2-3 veckor. 99% kommer tillbaka som lamm. :devil:

Nu ska jag erkänna att jag ibland har stoppat in en väldigt jobbig unghäst till avelsstona i rent uppfostringssyfte. "Problemhästar" som jag köpt och som jag haft planen att utbilda och sälja vidare. Har de varit jobbiga att hantera så har jag skickat ut dem till avelsstona i 2-3 veckor. 99% kommer tillbaka som lamm. :devil:

Hrm så har vi också gjort. Dräktiga ston är super!

Så klart ska man vara rädd om sitt sto och kolla så att det funkar som det ska.

Den enda gången jag är försiktigt med att blanda sto och valacker är vid brunst. Annars får de gå ihop... Mkt sällan det inte funkar alls men nu då använder jag rel stora hagar och flera hästar. I små hagar och färre hästar behöver man oftast styra mer.

Tack för era kloka svar. Jag har inte haft tid att prova släppa ihop idag dock, men nu känner jag mig inte så "orolig" inför detta längre. Fasen, det har ju gått superbra tidigare, varför ska det inte gå bra nu?

Nej bara du är där och kan ha koll......och är han så pass undergiven borde det ju inte vara något problem.....

Är det när man har flera dräktiga ston som det funkar i uppfostringssyfte? För mitt stackats sto blir helt överkörd av valacken sen hon blev dräktig....han bryr sig inte ett dugg om hennes ilska och hon verkar inte alls orka tillrättavisa honom längre....det andra stoet däremot är hon väldigt hård mot, men det har hon varit även innan dräktigheten....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 949
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 760
Senast: Stereo
·
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd