Släppa ihop valack och hingst

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Har en undran :idea:

Har inte så mycket erfarenheter av hingstar så därför frågar jag er som har.

Kan man släppa ihop en 3 årig hingst med en valack på 14 år (som tror han är hingst, alldså vill bestämma i flocken) och en valack på 2,5 år??

Hingsten har gått på bete med valacker och hingstar i sommar och var inga problem.

Den som är 14 år kommer att vilja bestämma, så det är frågan om hingsten lägger sig för han är yngre eller hur funkar det??

Om det funkar kan man ha dom ihop alltid då eller ska man sära dom igen när hingsten blir äldre om han får för sig att han ska bestämma helt plötsligt??

Tacksam för svar :bump:

Sv: Släppa ihop valack och hingst

Min häst (vallack på 12 år som tror han är hingst) har gått på sommarbete tills i förrgår med två higstar och 2 andra vallackar. Det har funkat jätte bra.( de har gått 2 måander ihop)
Men hästarna är ju olika idivider så det kan ju hända att det inte funkar med just de hästarna.

är lite för snabb på knapparna.

Man testa och se hur det funkar.

Min 5 åriga vallack som är väldigt låg i rang släpptes ihop med en hingst som har gått med andra både hingstar och vallacker, och det hade gått jättebra. Dock inte med min som blev helt misshandlad, såg rent för dj-vlig ut..

Nu går den hingsten med andra killar och det går hur bra som helst. Så mao, det kan gå hur som helst! Men prova, och håll koll läääänge, för det som hände med min häst blev inte på en gång, utan på natten ngr timmar efter ihopsläppet.

Det kan gå bra och kan gå åt skogen. Se till att ta av åtminstone bakskorna på alla hästarna... Med hingstar kan det bli rejäla bitskador med, så det är ju risk för pyssel

Vad som kan bli problem senare är när ston kommer in i bilden och speciellt vid brunst.Det kan räcka med att stoet står i närheten. Fungerar det så är det bara att fortsätta så länge det går bra...Ofta fungerar det ju faktiskt och hingsten slipper gå själv
:)

Hejsan!

Tack för era svar :bump:

Det kommer inte att komma fler hästar i flocken så där är inga ston i närheten.

Vi ska prova ha hingsten i en hage brevid och låta dom vänja sig över staketen så får vi se hur det går, min önskan är ju att alla kan gå i samma hage.

:bump:

INTE vänja sig över staketen, snälla!!!!!!
Hingstar slår ofta med frambenen, när dom hälsar på andra hästar, och risken är då stor att han trasslar in sig i staketet!!!

Hoppas det går fint!

Hejsan och tack för ditt råd.

Okej om jag inte vänjer över staket har du något tips på något annat sätt, alla hästarna har stor respekt för elstängslet.

Alla tips emottages tacksamt :bow:

Jag skulle prova att släppa ihop hingsten med en av valackerna först, och när dom har blivit kompisar, vilket dom förhoppningsvis blir så släpper du ihop hingsten med den andre valacken. När dom oxå är sams, så släpper du ihop alla 3.

Detta innebär att valackerna kommer att få gå själva några dagar var, men det är det värt, tycker jag.

Ex hingst + valack 1 i 3 dgr sedan hingst + valack 2 i 3 dagar, och sen ihop alla 3.

Jag håller tummarna!
Häls Embla

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 480
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
2 122
Senast: MiniLi
·
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 521
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info