Släppa ihop två vuxna katter?

BlackRose

Trådstartare
Hejsan,

Har en katt sedan tidigare (steriliserad hona ca 4år), och idag så fick min andra katt (kastrerad hane, ca 5år) som bott hos mor och far i ca 2år komma hem till mig.

Hur ska jag gå tillväga för att vänja dem vid varann?

Jag har stängt in honan på sovrummet nu så han ska få undersöka huset på egen hand - Rätt? Fel?

Tacksam för svar från kloka kattvänner på buke! :)

/ BR som hoppas mina ögonstenar kommer trivas ihop
 
Sv: Släppa ihop två vuxna katter?

Jag har nu släppt ut honan, och har hanen i en transportbur. Hon vågar inte gå fram och hälsa. Går omvägar runt buren med tjock svans. Morrar och fräser lite. Hanen kolugn och inte ett ljud.

Går jag tillväga rätt eller ska jag bara hoppas på det bästa och släppa ihop dem?
 
Sv: Släppa ihop två vuxna katter?

Jag hade nog släppt ihop dom, kanske eventuellt med den ena i koppel för att kunna rycka ifrån dom varanda om det blir bråk..Tjejerna brukar vara kinkiga mot andra, men jag tror nog det ska gå bra :)
 
Sv: Släppa ihop två vuxna katter?

Läste din tråd nu. Hur har det gått för dig? Jag är på dag 3 med min 13 veckors bebis och en ny 2,5 år gammal hona. Det går sådär :D Man vill ju så gärna!
 
Sv: Släppa ihop två vuxna katter?

Jag hade nog släppt ihop dom, kanske eventuellt med den ena i koppel för att kunna rycka ifrån dom varanda om det blir bråk..Tjejerna brukar vara kinkiga mot andra, men jag tror nog det ska gå bra :)

Man kan absolut inte släppa ihop katter med koppel! Börjar de slåss har du inte skuggan av en chans att ta isär dem ändå, och riskerar istället att de trassla ihop sig och förvärrar situationen. Enda metoden är att hälla en rejäl hink med vatten på dem, och sen snabbt hiva in dem i varsitt rum. Risken är stor att en attack riktas mot människan som tar i dem om de redan är uppe i stridsläge, och det resulterar inte sällan i rejäla bett.

Att visa dem i transportbur är inte heller någon höjdaridé, buren är för liten och den instängda katten har ingenstans att dra sig undan. Gallerdörr mellan olika rum är enda vettiga lösningen, om man tror att man har minsta lilla fysiska konflikt att vänta sig.

Oftast nöjer sig katter med att hota och morra ett tag, men det är sjukt dumt att ta risker i sammanhanget eftersom det man riskerar är allvarliga skador på katterna, på sig själv och att de alltid kommer vara fiender.

Det känns nästan som att vi skulle behöva en nålad tråd om att släppa ihop katter??
 
Sv: Släppa ihop två vuxna katter?

KL

När jag tar hem nya katter ställer jag buren vid kattlådan och öppnar (med förhoppning om att missen lätt ska hitta lådan) och sedan låter jag katterna sköta sitt. Håller koll på dom, men lägger mig inte i om det inte behövs. Katter kan ofta reda ut sånt själva.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756
Övr. Djur 1) Finns det något bra, seriöst och framför allt unnigt kaninforum (FB-grupp el dyl) som kan rekommenderas? 2) Kanske någon här på Buke...
Svar
3
· Visningar
1 346
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Vi får hem en ny liten kattunge (hane) nästa vecka. Vi har en vuxen kastrerad hona sedan tidigare och undrar lite hur vi ska gå...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Ainon
·
Däggdjur Jag har en kastrerad hona ca 2 år gammal. Hennes kompis dog för en dryg vecka sedan. Nu känner vi oss redo att skaffa en ny vän till...
Svar
4
· Visningar
5 844
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp