släppa ihop hingst m dräktiga ston m föl?

B

BellaF

Ev kommer jag att köpa en tvåårig hingst och frågan är hur han ska bo tills vädret medger att han kan kastreras. Ett scenario är att släppa ihop honom med mina två dräktiga ston, varav den ena har ett hingstföl, den andra inget föl. Stona är gamla tuffa damer, hagen är 10 ha. Någon med erfarenhet?

Sv: släppa ihop hingst m dräktiga ston m föl?

Har inget svar på den egentliga frågan men för vädrets del är det väl ingen fara att kastrera nu?

vi har åtminstone fortfarande flugor och rätt varmt emellanåt. Känns som om lite frost hade suttit fint.

låter spontant inte så smart, risken är att han försöker betäcka och att någon/båda stona får en infektion om leder till att den kastar fölet. Att han är kastrerad hjälper dock inte helt då det tar x antal månader innan de tappar fertiliteten.

Vi har gjort så med vår gamla avelshingst. Det brukar gå jättebra, men han är å andra sidan en väldigt lugn och gentlemannamässig hingst som aldrig skulle hetsa ett sto som inte brunstar. ed en unghingst som kanske inte har gått med ston förut, är det mer osäkert. Låt honom gå själv tills dess att det är kallt nog för att kastrera?

Det är ju inte så långt tid tills det blir kallare, kan han inte stå kvar hos förra ägaren tills han kan kastreras?
Är det sedan meningen att han ska gå med de där stona framöver eller vad? För det kan dröja över ett år innan de slutar vara intresserade av att betäcka, ibland slutar de aldrig vara intresserade... Bäst vore väl om han gick i ett killgäng?

Jag skulle inte släppa ihop en tvåårig hingst tillsammans med ston med föl på några månader... känns som för stor skaderisk.

Jag förstår att du vill vara på säkra sidan. Min ettåring kastrerades i slutet av april. Det var ungefär samma väder som nu och enligt vet. ingen fara alls. Det viktiga var att röra på honom, och han läkte jättefint utan komplikationer :)

nja, tanken är att ha ett killgäng i vinter med två valacker. Problemet är att den ena nu går på bete med två ungston - kräver en hel del logistiska äventyr för att få ihop rätt grupper nu- men det lutar nog att vi gör det. Om vi köper honom. Tack för svar!

En sak att tänka på om planerar att släppa en hingst med dräktiga ston är vad som händer om ett sto resorberat eller kastat utan att någon märkt det :angel:
Med andra ord släpp inte ihop en hingst med ston om man inte kan tänka sig ett föl efter honom ;)

Det är inte bara skaderisker på stona, en del dräktiga eller över huvud taget icke-brunstiga ston kan vara oerhört irriterad på småpojkar som blåser upp sig. Hingsten kan få oerhört mycket stryk om det vill sig illa.

Varför inte helt enkelt se till att han
kastreras innan han kommer hem och se till att fixa kompis till honom när han kommer hem ?

Nej skulle aldrig släppa ihop honom med de dräktiga stona .

Mia

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 851
Avel Strax får jag hem ett nytt sto som är dräktigt och funderar över hur jag ska göra med hagarna... Försökte igår använda plaststolpar...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: Dingelass
·
Avel Hej! Mina två ston går för tillfället tillsammans med en valack. Denna valack har på 10 år aldrig försökt betäcka något sto han har...
Svar
4
· Visningar
2 144
Senast: kopparberg
·
Hästhantering Tyvärr verkar det som om jag eventuellt inte kan ha kvar min swb unghingst -2010 där han står. Har för tillfället 2 dräktiga ston hemma...
Svar
8
· Visningar
2 627
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama