Släppa ihop dräktigt sto med valack?

devilsdaughter

Trådstartare
Hej!
Mina två ston går för tillfället tillsammans med en valack. Denna valack har på 10 år aldrig försökt betäcka något sto han har gått med. Men på min ena hästs senaste brunst så betäckte han, vi skiljde dem då åt och hon fick gå i egen hage tills brunsten var över. Sen släppte vi ihop igen.
Nu igår brunstade hon igen och valacken bryr sig inte alls (?), vi körde henne till hingst idag och hon blev betäckt. Hämtar hem henne om några dagar när brunsten lagt sig, vågar man då låta henne gå med valacken som vanligt?

Sv: Släppa ihop dräktigt sto med valack?

Me tanke på att han har varit uppe och klättrat på henne innan så nej, jag hade inte släppt ihop dem igen. Risken finns alltid att han försöker igen och att stoet tappar fölet.

Det tror jag inte är nån större risk.

Däremot skulle jag kanske vänta till hon var konstaterat dräktig.

Är stoet dräktigt kommer valacken ju inte att klättra, hon kommer ju inte att brunsta!

Mitt sto är en solklar illustration att ston i hagen = krångel! :crazy: Hon brunstar så det sprutar ur henne, och finns det en valack i hagen, då håller hon på och krånglar med kraken tills han börjar klättra! Hittills är det bara en valack som inte gett upp och klättrat som hon vill!

Mitt sto fölade i fjol, och under hela dräktigheten stod hon i min kompis stall, och där fanns det bara två hästar, mitt sto och kompisens valack. Innan jag betäckte hade vi arrangemanget 21 dagar tillsammans och 4 dagar i varsin hage, 21 dagar tillsammans osv. Alltså så delade vi på dem de brunstdagar mitt sto krånglade och "tjatade" på valacken. När stoet betäckts och konstaterats dräktig, då gick de ihop ända tills stoet flyttade till "BB", och det var sååå lugnt och skönt utan brunsten! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 362
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 911
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar