släpar me fötterna.....

M

marielen

Hej hopp!! Har problem me en unghäst (4 år) som inte lyfter på fötterna...
När man rider ut i skogen lyfter han någorlunda men INTE I PADDOCKEN..... Har provat de mesta tror ja... Börjar bli lite desperat o ide`tom....
Lindat benen ( han lyfter mkt dåligt på alla 4....), provat kotringar, rida över bommar....... Funderar allvarligt på o prova o rida han me transportskydden på.....
Snälla ge mej konkreta tips på hur man får han att gå framåt, lyfta på fötterna o inte allmänt bete sej som en 24-årig gammal ridskolehäst...... :confused:

Sv: släpar me fötterna.....

Jag hade föreslagit att rida över bommar,även upphöjda.
Men man förändrar ju inget över en dag,ge det tid!

vad e det för fel på gamla ridskole hästar..vavavava?;)*hehe*
rid över bommar, bra är varannan på marken o varannan upphöjd.snett..så ena delen av bommen ligger på marken o den andra på nåt stöd en liten bit över marken, sen nästa bom ligger plant på marken, nästa upphöjd osv.Variera med alla upphöjda, eller alla på marken, eller som sgt varannann.Då får hästen verkligen lyfta sina fossingar, o blir mer vaken. Du får träna mer helt enkelt..jag vet att det är störigt(har fått ett o annat nackspärr pga av snubbelfot)men som fettso skriver, ge det tid!det är ju en ganska ung häst du har..det kommer säkert med tiden ..o träning!

:d hmmmm...
Har provat att rida över bommar ett tag nu, men ska prova upphöjda! Tack för tipset!! Nåt annat tips på lut?? ska ut i skogen o rida i oländig terräng. Brukar i o för sej funka på de flesta hästar.....

ja, upphöjda bommar är bra. Det funkade bra på min häst.
men jag måste fortfarande påminna henne ibland.... :smirk:

ja, har du tillgång till skog så är det ju toppen!rid mycket där o "lek" fram uppmärksamheten. men kör med bommar på ridbanan oxå, annars kanske han blir lat på banan för att han lär sig att där behöver man inte lyfta så mycket på fötterna(eller hovarna för att vara exakt;)lite av varje så ska du se att det blir bra tillslut!Lycka till!

Ja har turen o bo mitt ute i storskogen.... :) men skulle behöva lite mer tips om hur ja hjälper honom att förbättra hans balans... Gör volter så han nästan typ kräks på mej..... :crazy: gör stora, gör små, åt olika håll, travar i volter.........

Först av allt måste du få honom att gå framåt ordentligt, innan dess kommer han aldrig lyfta på fötterna.

Måste få tacka för era tips!! Red en stund i paddocken idag, o jobbade med att få honom o gå framåt ordentligt, o de gick jättebra!! Har en liten teori om varför han inte lyfter på fötterna... Han har nämligen växt ca 15 cm på 2 år (han e ca 175 cm i mankhöjd...) så jag tror att de kan va så att han e ungefär som en tonåring som rusar i höjden, att han inte har riktig koll på sej själv än... Blir förhoppningsvis bättre snart, de verkar så på honom iaf....
:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 652
Senast: Rie
·
S
Hoppning Allvarliga problem med min älskade... Senaste veckorna har vi varit hos tränare och hoppar 1 gång i veckan, och en tävling under en...
Svar
14
· Visningar
1 509
Senast: Silly
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar