Slänger dig ur transporten

maoulina

Trådstartare
Jag har ett litet problem med min häst som ni kanske kan hjälpa mig med.

Hon är jätte snäll att lasta, hon går direkt in och ställer sig, lugn under färd men sen när man ska lasta ut henne står hon och trycker och trycker på bommen (för hon vill ut). Dock bara när man tagit ner lemmen, annars står hon still om transporten är stängd.
Och direkt man tar ner bommen så slänger hon sig ut, även om man får henne att stå sill innan man tar ner bommen och ber henne lugnt gå ut så springer hon ut. Hon gör så mer eller mindre varje gång jag lastar ur henne.
Dock så åker hon inte transport så mycket men jag kommer troligen köra henne mer nu under vintern och vill ha bort detta beteende!! :mad:
Farligt för både häst och människa som tar ner bommen.

Några tips?!
 
Senast ändrad:
Sv: Slänger dig ur transporten

Bryt mönstret, dvs gör inte alltid lika dant. Fäll ner lämmen - fäll upp igen utan att lasta ur, fäll ner, "skramla" med bommen som om ni skulle öppna men låt den förbli stängd, fäll ner lämmen, låt den vara nere och ta en fika under tiden osv. Låt henne trycka bäst hon vill tills hon inser att hon inte kommer ut fortare för det :)
 
Sv: Slänger dig ur transporten

Backa nära en vägg, se tlll att hästen ser att det är en vägg bakom innan den går ut. Alternativet kan vara att låna en transport med stepup, där måste de kliva ner och kan inte rusa.

Vissa hästar kan man bryta genom att prova fronturlastning.
 
Sv: Slänger dig ur transporten

Sen kan kan också köra jojo tekniken bakvänt ^_^ dvs rusar hästen ut så är det bara att gå in i transporten igen och lasta ur på nytt tills hästen tycker att du är sikt jobbig och inte bryr sig om att rusa ut igen, då rampen och belastningen blir avdramatiseras. Behöver inte gå hela vägen in varje gång, utan bara ta ramp delen några gånger.
 
Sv: Slänger dig ur transporten

Bryt mönstret, dvs gör inte alltid lika dant. Fäll ner lämmen - fäll upp igen utan att lasta ur, fäll ner, "skramla" med bommen som om ni skulle öppna men låt den förbli stängd, fäll ner lämmen, låt den vara nere och ta en fika under tiden osv. Låt henne trycka bäst hon vill tills hon inser att hon inte kommer ut fortare för det :)

Jag skulle aldrig våga göra så med en häst som verkligen kastar och trycker på med hela sin kraft på bommen. Även om man vill tro det så tår inte bommen hur mycket som helst och det blir farligt om den skulle släppa och gå sönder.
 
Sv: Slänger dig ur transporten

Ja, min 750 kgs klump gjorde precis så. Kasta sig handlöst mot bommen och fortsatte så till han inte orkade mer. Det kunde hålla på 15 minuter. Men eftersom han aldrig kom ut när han höll på, utan först när han slutade larva sig så lärde han sig på två gånger att det inte är lönt att fnatta upp sig. Vi provocerade honom inte, men när han rockade loss fällde vi efter en stund upp igen om han inte lugnade sig.

Det var ett helt vanligt gammalt Trane ("mack-släp") och det var inga som helst problem att få bommar, fästen och mellanvägg att hålla. Han var ändå stor och tung.

Har man ett släp som inte tål att djuren lever om tycker jag inte man ska använda det till djur överhuvudtaget. Allt kan hända.
 
Sv: Slänger dig ur transporten

Tänker bara på det som någon här berättade förut.
På tävlingsplats med massa folk och fä som det brukar vara gjorde dom just så i tron på att deras bra transport skulle stå emot. Bommen släppte och for som en projektil flera meter och hästen kom med samma fart. Det var bara rena flaxet att ingen vart skadad.

OM bommen skulle lossna så är risken dessutom stor att hästen gör en vurpa på häcken och skadar sig den med, så jag personligen skulle inte köra den varianten.
 
Sv: Slänger dig ur transporten

Enligt TS beskrivning av hästen så verkar den verkligen inte kasta sig handlöst, det går att få hästen att stå stilla innan man fäller bommen står det. Det tolkar i alla fall jag som att hästen inte är hysterisk :)
 
Sv: Slänger dig ur transporten

Nr ett är väl i ALLA FALL att kontrollera utrustningen? Att allt är helt och klarar det den är avsedd för. Det behöver ju inte vara att hästen kastar sig, utan det kan ju handla om andra saker som gör att utrustningen måste fungera som tänkt.

Jag skulle aldrig i livet stuva in en häst i ett släp som jag inte är säker pallar trycket om hästen rockar loss.
 
Sv: Slänger dig ur transporten

Jag hade heller inte åkt iväg på tävling med en häst som kastar sig ut.
Min häst har lite bråttom ut ibland, men det är först när bommen är av och då stannar hon direkt när hon är av rampen och kollar in läget med öronen framåt ^_^.
 
Sv: Slänger dig ur transporten

kl

Jag kommer aldrig igen lita på att bara bakbommen stoppar hästen. För ett par år sedan så hade jag och en kompis ett litet fullblodsto som när bommen i bak väl var uppe fick panik och i paniken så halkade hon och hamnade UNDER bakbommen så att hon hade den över ryggen. Bommen var anpassad efter henne och ingenting gick sönder. Det var ett rent h****** att få loss henne eftersom säkerhetsspärren på bommen inte gick att ta loss när det kom tryck underifrån. Säkerhetsgrejer fungerar bara när dom utsätts för sånt som är planerat. Vilket jag fått erfara med både säkerhetsstigbyglar och att stiglädrena ska lossna.
 
Sv: Slänger dig ur transporten

Intressant att det var just en Henra, för jag personligen som kört det märket några gånger upplever att anpassningsalternativen för hur högt/lågt bakbommen kan sättas, är väldigt bristfälligt. det finns för lite spann mellan alternativen i höjd, så endera blir bommen aldeles för låg för vissa hästar, dvs kommer i hasvecken på dem så de typ skulle kunna hänga rumpan över bommen om de försöker ta sig ut, eller så hamnar den för högt, med risk för det som då hände er, att hästen kommer under bommen. Tur hade ni ändå, krossad manke brukar blir resultatet alltför ofta......
 
Sv: Slänger dig ur transporten

Det håller jag verkligen med dig om, det är inte många hästar som man fick bommarna i rätt höjd för! Dock tycker jag på hästen som råkade ut för denna olyckan att bommen passade väldigt bra jämfört med på många andra hästar/ponnysar.

Största problemet var ju dock säkerhetssprinten som inte gick att få loss när bommen trycktes uppåt, utan den fick brytas av :/
 
Sv: Slänger dig ur transporten

Har sånna bommar i min böckmann nu, kan säga att jag inte lastar hästen förens jag bytt till Thule easy lock :/. Vill snabbt kunna få loss och på bommarna, hellre det än en knepig bom + panik utlösning på utsidan som dessutom behöver verktyg gör att användas.
 
Sv: Slänger dig ur transporten

Ja dom är verkligen heeelt värdelösa, bommen böjdes men sprinten gick inte att få bort! :crazy: Kan ju säga att vi använda aldrig dom sprintarna igen!
 
Sv: Slänger dig ur transporten

Nr ett är väl i ALLA FALL att kontrollera utrustningen? Att allt är helt och klarar det den är avsedd för. Det behöver ju inte vara att hästen kastar sig, utan det kan ju handla om andra saker som gör att utrustningen måste fungera som tänkt.

Jag skulle aldrig i livet stuva in en häst i ett släp som jag inte är säker pallar trycket om hästen rockar loss.

Fast att lita på att en inventarierna håller för en stor häst som gång på gång kastar sig är nog lite väl optimistiskt.
 
Sv: Slänger dig ur transporten

ja oavsett släp eller lösningar så finns inga släp som klockrent håller sig om hästen beslutat sig för att sparka sig ut. sorgligt men sant.just därför är det ju viktigt att trots allt skilja på släp och släp för de skiljer sig ju definitivt hållbarhetsmässigt även om inget i sig gör att ngt i sig håller definitivivt i fråga om hästkrafter. men klart är att skillnader finns i grunden.
 
Sv: Slänger dig ur transporten

jag skulle kolla upp haserna på hästen. Min första häst började bete sig sådär när han hade skadat ena hasen. Han stod kvar till man bad honom backa ut, då kastade han sig handlöst.. troligen gjorde det duktigt ont i hasen att backa i nedförslut.. :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 203
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp