Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

hoppsann

Trådstartare
Hej alla målare!
Skall måla om stallet och står nu och velar mellan Falu rödfärg och Röde Orm.
Någon som har använt Röde Orm? Hur har hållbarheten varit?
Anledningen att jag funderar är att vår färghandlare tycker att Röde Orm är kanon och sitter lika bra som Falu.
Det springer ju fort iväg i m2 också, så då blir ju priset inte ointressant.
Men så vill man ju inte att den skall trilla av efter ett par år?
Har tidigare alltid bara använt Falu Röd, men ni kanske har andra tips? :)
Stort tack på förhand!
 
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

Jag målade mitt stall med ÖBs rödfärg 2006 och det ser fortfarande bra ut.
 
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

Falu rödfärg är den enda med äkta pigment från Falu Koppargruva och den har ju stått sig sen 1700-talet.
Jag skulle aldrig måla med nåt annat importerat som vi inte vet vad det innehåller.
Har du mycket att måla kan du beställa 200 liters fat.
 
Senast ändrad:
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

Tack för era synpunkter.
Alternativfärgen är även den svensk, med svenskt pigment, vetemjöl och hela köret.
Tusan så svårt, behöver ca 4 fat att börja med.
Men vill ju inte göra om det om ett par år.
mvh
 
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

Jag tror det viktigaste är att göra ett rejält underarbete! Vi målade om mammas hus med ÖB färgen -06,höll sig fint på tre gavlar,fjärde gaveln (och den sista) hade vi slarvat med,och den såg gräslig ut när hon sålde förra våren.

Förra året vart vårat lägenhetshus ommålat med äkta falufärg,såg förjävligt ut efter bara några veckor. :crazy: Riktiga slarvgubbar som var här....
 
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

Jag tror det viktigaste är att göra ett rejält underarbete! Vi målade om mammas hus med ÖB färgen -06,höll sig fint på tre gavlar,fjärde gaveln (och den sista) hade vi slarvat med,och den såg gräslig ut när hon sålde förra våren.

Förra året vart vårat lägenhetshus ommålat med äkta falufärg,såg förjävligt ut efter bara några veckor. :crazy: Riktiga slarvgubbar som var här....

Men vad menar du med underarbete? Det brukar räcka med att borsta av den gamla falufärgen med en hård borste, ev stålborste, och sen måla när det är torrt och rent.
Eller menar du om man först har målat med någon annan sorts färg som måste bort?
 
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

Men vad menar du med underarbete? Det brukar räcka med att borsta av den gamla falufärgen med en hård borste, ev stålborste, och sen måla när det är torrt och rent.
Eller menar du om man först har målat med någon annan sorts färg som måste bort?

Jag förstår inte heller?

Underarbetet är ju själva vitsen med slamfärgen. Man slipper. Det är bara att måla :-)

Undantaget förstås om det är mycket alger eller mossa. Det måste ju väck. Och att borsta av en sväng innan målning. Men man behöver inte tvätta och ha sig.
 
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

Jag menar borsta av ORDENTLIGT! Värt att göra det riktigt. Vi borstade nästan trärent på 3 gavlar,sen slarvade vi och borstade av mindre på fjärde gaveln (tog så klart bort allt löst och flagnat),och den var ful redan efter ett par år.

Lika här som sagt,dom drog 2-3 drag med kvasten,sen på med ny färg,nu flagnar det överallt...
 
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

Men vad menar du med underarbete? Det brukar räcka med att borsta av den gamla falufärgen med en hård borste, ev stålborste, och sen måla när det är torrt och rent.

Exakt,men det jag menar att man måste vara noga med att borsta bort den gamla,då kvittar det nog vilken slamfärg man använder.
 
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

Här blir det ju målning på trärent så bara man inte drar på det om solen gassar på så skall det kanske gå bra med vad som helst?
mvh
 
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

Med så stora ytor som skall målas hade jag gjort ett prov först, även för att vara säker på att få rätt kulör.
 
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

Jag hittade innehållsförteckningen på internet och en sak att tänka på är att den inte innehåller linolja. En del recept har en liten andel linolja i och det påverkar egenskaper som vidhäftning ganska mycket.
 
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

Kanske är det försent nu, men i alla fall.
Vi hade en firma här som målade vår lada. De använde äkta falu rödfärg, som sprutades på. De tvättade väggarna några månader innan med vanligt vatten.
Samma sommar målade vi boningshuset med röde orm (vi bor ju nästan granne med tillverkaren), vi borstade av väggarna först och målade med pensel.
Huset har stått sig betydligt bättre än ladan. Om det bara beror på färgen, eller om det beror på spruta vs pensel ska jag låta vara osagt, min egen teori är att båda faktorerna spelar in.
Så jag hade inte tvekat en sekund utan köpt röde orm.

Tillägg: Jag minns inte säkert men jag tror det var 2004
 
Senast ändrad:
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

VI har målat alla vår uthus med Röde orm, enligt min färghandel så är den minst lika bra (om inte bättre till och med). Skillnaden är nyansen och att Falu Rödfärg innehåller riktig Järnockra som utvinns ut Falu gruva, Röde Orm innehåller fabriksframställd Järnockra. Järnockra är det ämne i färgen som gör att den är så "konserverande"!

Vårt stall, vår maskinhall och vårt garage ser fortfarande nymålat ut efter flera år!
 
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

Kanske är det försent nu, men i alla fall.
Vi hade en firma här som målade vår lada. De använde äkta falu rödfärg, som sprutades på. De tvättade väggarna några månader innan med vanligt vatten.
Samma sommar målade vi boningshuset med röde orm (vi bor ju nästan granne med tillverkaren), vi borstade av väggarna först och målade med pensel.
Huset har stått sig betydligt bättre än ladan. Om det bara beror på färgen, eller om det beror på spruta vs pensel ska jag låta vara osagt, min egen teori är att båda faktorerna spelar in.
Så jag hade inte tvekat en sekund utan köpt röde orm.

Tillägg: Jag minns inte säkert men jag tror det var 2004
Det låter kalas! Har inte börjat måla än, med det närmar sig. :) Tack
 
Sv: Slamfärg - Röde Orm kontra Falu rödfärg?

VI har målat alla vår uthus med Röde orm, enligt min färghandel så är den minst lika bra (om inte bättre till och med). Skillnaden är nyansen och att Falu Rödfärg innehåller riktig Järnockra som utvinns ut Falu gruva, Röde Orm innehåller fabriksframställd Järnockra. Järnockra är det ämne i färgen som gör att den är så "konserverande"!

Vårt stall, vår maskinhall och vårt garage ser fortfarande nymålat ut efter flera år!
Åh så bra att få höra av de som har använt det. Mitt krav var att det skulle vara svensktillverkat och givetvis sitta bra. Och det verkar det ju göra.
Tack!
 
Nu behöver jag också fråga om rödfärg. Ska bygga till uthuset och det är alltså nytt virkle som ska strykas.

Jag har inte hittat ovan diskuterade Röde Orm i någon affär - däremot finns det på ÖB en sort som kallas Svensk Rödfärg - tillverkad i Vadstena, med svensk råvara.

Det verkar vara extrapris och jag är lockad - men vill veta om det är något lurt med det hela?
 
Eftersom detta verkade vara någon form av specialerbjudande så köpte jag tio hinkar. Rapporterar om det blev bra :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp