Slakttransporter!!

A

aþena

Hej!
Håller på att skriva ett skolarbete (argumenternade uppsats) om Slaktransproter av hästar. Någon som har nå tips om vad man kan ta upp? Eller/och en länk där man kan få fram fakta?

Väldigt tacksam för svar.. :smirk:

Kram Frida :D

Sv: Slakttransporter!!

Det skall finnas trådar om slakttransporter här, så sök så får du säkert träffar.
Svenska hästarnas värn fins det info på

Det här är ett komplext ämne som kan vinklas från många håll, och jag misstänker att en del av de här vinkligarna gillar du inte!

Vad innebär det för förtjänst/kostnader att sälja en häst för slakttransport till Italien, att slakta i Sverige eller att avliva/destruera?

Hur ser alternativen till slakt ut (etiskt, miljömässigt, kostnadsmässigt)
Vad händer vid destruktion?

Vad skulle en ökning av konsumtionen av hästkött (human eller tex i hund- och kattfoder) kunna innebära för exporten?

Varifrån kommer den negativa synen på att ära hästkött i Sverige?
- hednablot och kyrkans roll
- synen på rackare

Varför finns det stora slakterier i södra Italien, där man inte har någon stor djurhållning?

Har galna kosjukan haft någon inverkan på konsumtionen av hästkött i Europa?

Hur ser situationen ut i Nordamerika
- är det bra att lägga ner hästslakerier eller leder det till långa transporter?
- förekommer det att hästar släpps lösa vind för våg?
- hur många (levande eller slaktade) hästar exporteras till Europa och Japan årligen?

http://www.djurensratt.se/pdf/faktaom/eu_djurtransporter.pdf

Tack för svaren :rofl:
Nu ska jag sätta igång arbetet på en gång :d :( hehe..

Ha de bra alla!!
Kram//Frida

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag ligger efter med ett skolarbete som skulle varit inskickat förra veckan och nu håller jag på att bli underkänd eftersom jag...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: Lala99
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
920
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama