S

Sammy

Tyvärr blir det så att min sto ska avlivas. Jag vet inte om det blir snart eller efter sommar, men jag fundera hur jag ska göra.

Jag köpte henne, en varmblodtravare, i april förre året och snart blev det klart att hon var inte frisk. Jag upptäckte att hon hade redan ryggproblemar sen 5 eller 6 år och blev då från en snäll och trygg häst till en sur dam (som är klart, om hon hade ont)
Hon bytade ägnare några gångar efter detta. jag antar däreför att hon kan vara rätt sur och även farligt om vill göra något med henne.

Jag har inte ridet henne efter 2 gångar i börjar, när det blev klart att det var något på tok. Vet kände redan Kissing Spines genom huden på manken och antar att hon har mer artros. Hon fick smärtstillande för att kolla om det gick bra att sätta henne igång på det sätt att träna musklar, men hon klarar det inte av psychisk, och kanske även inte pga smärta. Hon blir väldigt ärg och krångligt när hon även tror att man ska sätta henne igång.
Desutom har hon allergi i våren, slår mycket med huvet då och har oft blodnäsar pga allergie. Desutom kan hon ibland i vår och höst vara konstigt och svårt att hantera

I hagen mår hon rätt bra. Hon strular rund, äter bra, är lite stelt men klarar sig. Hon kan vara en lite elak mot andra hästar, men kan inte vara utom dom.
Hon är snäll när man pysslar med henne och även när man tar henne någonstans med grymma, men så snart hon även tror att man ska fråga henne att göra något (även om det inte är meningen) blir hon jättearg/stressad och måste man vara jätte försiktigt med henne.

Hon leker doch inte (hon är också 18) och kliar aldrig med t.e. vår andra sto (som saknar dette väldigt mycket). Hon är lite konstigt och när en av de andra hästar går någonstans, blir hon otrolig stressad t.o.m. helt galen.
Desutom tillåter hon ingen annar häst i närheten av 'hennes' flok (hon är dock inte ledare) och kan då vara väldigt elak.

Jag vill dock gärna har en ridhäst att rida ut tillsammans med min man. Ibland käns det elak att avliva henne då (det går att vänta en tag, men hon kan ju vara så hemsk elak mot en annar häst) och ibland tror jag att det är bäst..
Jag vet inte... men jag funderar...

Sen kommer fråge... hur ska man göra. Jag avlivade min förre häst, 1 år sen hemma med bultpistol (nja inte jag, naturligvisst) och tyckte att det gick snabbt och bra. Tyckte inte så om sättet man avföra hästen...
Jag kan dock tänka mig att köra hästen till slakten också. Jag vill att hästar har ett bra liv och avlives human, men har ingen problem med att dom har nytta efter liv och ätas.
Men jag har ingen erfarenhet hur som helst med slakt

Jag antar att man kör sin häst själva till slakten?
Hur mår häster hos släkten?
Hur hittar man en bra slakteri som gör detta på värdigt sätt (Jag kollade google mm men blev inte riktigt smart då...:o)
Finns det mer jag behöver veta att göra en bra val?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slakt???

Gå in på svensk lantbrukstjänst.se
ang slackt hur det går till och vilket som är närmaste slakteri för dig som du tillhör
priser mm

Jag tog bort min häst i november, ett jättesvårt beslut att ta, men i mitt fal mognade det fram under sommaren och hästen togs bort innan den började lida.
Jag tog kontakt med Stockholms Nödslakt, och fick genom dom kontakt med ett litet slakteri uppåt Dalarna. Vi fick välja om vi ville att en kille hämtade hästen och körde dit den, så vi självs slapp den jobbiga delen. Eller så kunde vi få en tod bokad och åka upp själva med hästen. Vi valde att få hästen hämtad. Jag fick jättestort förtroende för den killen jag pratade med. Han var helt klart van vid ledsna och ångestladdade hästägare som ska avliva sina älsklingar. Han sa att han alltid personligen hämtar hästen hemma hos en, och ser till att själv vara med tills hästen ligger död, och då ringer eller smsar han ägaren för att bekräfta att allt är färdigt.
Nu blev det pga olyckliga omständigheter så att vi ändå fick åka upp med hästen själva. Det var ett litet slakteri som var väldigt rent och fint. Man ledde in hästen i en paddock utanför, hästen förstår aldrig var den är någonstans, inga döda djur i närheten eller så. Så bultades hästen och tömdes på blod. Vi (eller pappa, som var den som åkte) fick välja om han ville vara med eller inte. Vill man inte så tar de hand om allt. VÄLDIGT omtänksamma, lugna och proffsiga människor! Jag kommer absolut utan tvekan åka dit nästa gång en häst ska tas bort. Min häst togs om hand för att gå till livsmedel, vilket kändes naturligt för mig. En ung och frisk häst ska inte gå till spillo tycker jag :)

Om det är en 18 år gammal häst så kolla så att det verkligen går att slakta henne. Många äldre hästar som fått sina pass utbytta sedan de nya reglerna kom har markering i passet t ex att det står dubblett och får de inte gå till livsmedel. Finns det något sådan så kan du ju slippa överväga den metoden och koncentrera dig andra alternativ.
Dessutom är det på vissa håll i landet ont om slakterier som tar hästar. Så även det är en sak att undersöka så att det inte blir en väldigt lång transport på hennes sista resa.

Kolmårdens djurpark är också ett bra alternativ, men det ligger väl drygt 25 mil från Värnamo.

De har ju rykte om sig att ta väl hand om hästarna som tas bort och dessutom tas köttet om hand på ett vettigt sätt.

Tack för svar...
Kolmården tar bara hästar i egen trakten. Jag kollade deras hemsida.

Masse... jag visste inte om det. det finns ingen anmärking i hennes pass. Men det går ju att fråga. Jag har ingen bratom

Runaway... det låter kanska bra. Jag tycker också att det är ingenting fel när hästen gå till livsmedel och har nytta... det är, som du säger, kanska naturligt.

Moonflight... jag vet. Det är dock altid jätte svårt att veta hur hästen mår. Hon är inte halt, bara stelt. Och ibland ser hon bra ut, är på gott humör, älskar att klia med mig och går ganska bra och då tänker jag... hon mår fortfarande bra. (iaf när hon inte tror att du vill göra något med henne) Varför skulle jag avliva? Och sen ser jag att hon inte kliar med dom andra hästar och är sur och stel och panikslagen när det händer något och då tror man... kanske är det inte så bra med henne.
Men jag tar det lungt...

Leva... tack för tips-

Det är du som känner din häst bäst. Verkar det som om hon inte har ett bra hästliv så är det nog dags att ta bort henne.

Jag jobbar som veterinär, har jobbat både på fältet och på slakteri.

Som redan har nämts i tråden så måste din häst ha ett pass för att kunna slaktas på ett slakteri. Det får inte finnas ifyllt i passet att hästen inte skall bli livsmedel, har hästen behandlats med några läkemedel så måste karenstiden ha gått ut. Är passet ett dublettpass (dvs. orginalpasset har förvunnit och man har skaffat en kopia) så får hästen inte gå till livsmedel.

Uppfyller hästen kraven med passet och du vill slakta din häst på slakteri så ringer du till slakteriet och ber om att få anmäla hästen till slakt.
Du kommer överrens med slakteriet vilket datum som hästen ska slaktas.
Du kan välja att köra in hästen själv till slakteriet med din egna transport (nästa alla hästägare väljer att göra det), eller så kan den åka med de stora lastbilarna som kör kreaturen till slakteriet.

Alla slakteri gör på olika sätt, på slakteriet jag har tjänstgjort kommer hästarna på morgonen.
Alla papper ordnas innan hästen lastas ur.
Ägaren får tyvärr inte följa med in, lokalerna är utformade så att det inte får plats flera personer på den plats där bedövningen sker. Det går alltså inte utföra avlivningen på ett säkert sätt för alla inblandade om ägaren är med.
Tyvärr är också saken den att många djurägare bryter ihop, det kan inte vara lätt för personalen på slakteriet att ta hand om en kollapsad djurägare och samtidigt sköta en avlivning på ett bra sätt.
Jag har följt många hästar på sin sista promenad. Det är bara någon enstaka häst som har reagerat då de går in, och då är det troligen för att det finns kor att titta på eller att det låter lite konstigt. Jag har aldrig varit med om att en häst kastar sig runt i panik!
När hästen är borta har jag som regel gått ut och lämnat grimman och vid behov klappat om ägaren.
På detta slakteriet stallas hästen inte upp om ägaren kör in den själv, den leds in och avlivas direkt.

Det finns ett slakteri i Lammhult, ca 4 mil från Värnamo som slaktar hästar.
(Jag kan PMa namnet på företaget om du vill)

Lycka till med ditt beslut!

Trollsan... tack för mycket information.
Jag vill gärna har namn.
Jaf förstår bra att det är bättre för hästen om någon lungt person ledar honom eller henne inne i slakthuset än en ägnare som är nervös och ledsen mm.
Om jag känner hästen bäst... jag vet inte. Jag köpte henne bara 1 år sen och vet nu att hon har problemar sen 5-6 år. En förredetta ägnare berättade att hästen var lungt, trygg och snäll i börjar men hade problemar med galoppen. Hon som sålde hästen till henne sa att det berodde på att hon var travare, men jag vet nu att hon en gång hade en helt utbildning i dressur och var bra med galoppen. Så antagligen var då redan något fel. Ägnare jag pratade med visste inte om detta och hennes dotter började hoppa med hästen. Efter ett år var hästen inte samman häst, men stelt och väldigt grinnig. Hovslagare trodde redan då att hästen hade ryggproblemar, men förredetta ägnare sa att det var ingenting fel med hästen, köpte henne tillbaka för att sälja strax efter detta. Till en som också gillade hoppning...
Nu är det klart att hon har kissing spines och klarar inte av någon arbete, inte ens tomkörning i skrit. Då blir hon väldigt sur och stressad. Men i hagen är hon väldigt snäll och älskar att pyssla. Hon är stel, men det känns om hon mår oft rätt bra, även om hon inte leker eller kliar med andra hästar. Men sen är hon också oft konstigt och kan blir stressad/arg ganska lätt.
Men jag känner hon inte tillräckligt bra för att veta hur hon precis var och om hennes beteende kommer från smärtan, dåligt behandling eller om hon bara är en lite konstigt.
Så jag tvivler hela tiden...
Ibland vet jag säkert att det är bäst att avliva
Ibland vet jag säkert att hon mår bra-
Jobbigt är det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 377
Senast: Stergo
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
437
Senast: Krålus
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka