Slaggprodukter?

Migo

Trådstartare
Håller på att leta friskvårdare åt mina arbetshundar och stöter på mängder med kvacksalveri (snacka om en marknad som borde regleras). En ständigt återkommande term är "slaggprodukter" som ska finnas i musklerna och behöva rensas ut. Företrädesvis med massage eller dyra fodertillskott/detox. En snabb googling ger inte speciellt mycket mer info än att många alternativare gillar termen, men finns det någon som helst evidens bakom detta? Vad är dessa slaggprodukter, hur skulle massage hjälpa till för att få bort dem och vart skulle de då ta vägen? Ingenstans finns någon uppgift om vad som menas. (Det enda jag hittar är mjölksyra, och det som verkar effektivt för att neutralisera är lågintensiv nedvarvning direkt efter träning, inte massage flera dagar senare)

Vad säger bukarna?

(Och jag är väldigt ointresserad av alternativbehandlingsanekdoter. Evidens please!)
 
Sv: Slaggprodukter?

Ja du, ordet slaggprodukter används nog en aning slarvigt istället för att beskriva saker på ett annat sätt. Jag erkänner mig själv skyldig men det används inte bara av oss ”alternativare” utan även inom human- och veterinärmedicinen. Sök till exempel på ordet här http://www.1177.se/Skane/?ar=True så får du en massa hits. :)

Med slaggprodukter menas helt enkelt nedbrytningsprodukter från metabolismen och toxiner som man fått i sig med till exempel maten. Normalt sett gör vi oss av med det våra kroppar inte behöver eller vill bli av med genom att svettas eller kissa ut det. Kroppen strävar efter att hålla en jämvikt, vilket betyder att det som finns lagrat i våra celler är i jämvikt med vätskan runt cellerna och blodet. Blodet i sin tur filtreras i njurarna och ger upphov till urin. Blodet filtreras också genom blodkärlens väggar och vätska och små molekyler kommer ut i vävnaden. Därifrån transporteras denna vätska tillbaks till blodet genom lymfkärlen.

Massage stimulerar blodflödet, också i de mycket små blodkärlen, och kommer därför att öka genomströmningen av vätska i hela kroppen och därigenom borttransport av ”slaggprodukter”. Helt kortfattat så är det alltså så att vid massage (eller annan aktivitet/behandling som ökar cirkulationen) stimuleras transporten av allt som ska ut från kroppen till njurar och svettkörtlar och utsöndringen ökar. Musklerna är alltså inte någon egentlig samlingsplats för slaggprodukter, men det är musklerna du kan massera för att öka kroppens cirkulation.

Jag jobbar förresten som hundfysioterapeut men är disputerad biolog i grunden. Jag blir faktiskt lite ledsen när jag ser hur nedlåtande du talar om ”alternativare”. Dra inte alla över en kam.
 
Sv: Slaggprodukter?

Toxiner? Ytterligare ett modeord hos alternativarna som verkar användas utan närmare förklaring.
 
Sv: Slaggprodukter?

:(

Var det det enda du kunde kommentera? Men ok, helt klart slarvigt skrivet av mig eftersom till toxiner hör bara de gifter som bildas av levande celler, tex bakterier, mögelsvamp etc.

Vad jag menade var gifter som vi (och våra hundar) får i oss med maten och inandningsluften som inte har i kroppen att göra. Den listan kan väl göras hur lång som helst. Vill du att jag ska exemplifiera?
 
Sv: Slaggprodukter?

Jag vet vad cellmetabolism är, och att massage ökar blodgenomströmningen. Det jag efterfrågar är evidens på att massage på något vis rensar från sk. slaggprodukter, och vad de då skulle bestå av.

Att det finns toxiner i kroppen som vi får i oss via maten, och som skulle komma ut genom massage låter som det vanliga alternativarsnacket. Backa gärna upp det med.

Än har jag inte stött på nån alternativbehandlare som faktiskt brukar evidensbaserade behandlingsmetoder. Tills dess tar jag mig friheten att vara skeptisk.
 
Senast ändrad:
Sv: Slaggprodukter?

Jag pratar alltså om påståenden i stil med att det skulle samlas slaggprodukter i knölar i musklerna. Att det transporteras ut rester från cellmetabolismen via blodet är det ingen som ifrågasätter.
 
Sv: Slaggprodukter?

Jättespännande! Det handlade om jag förstod det rätt om behandling i anslutning till akut trauma-skada på muskler i samband med ansträngning. Tvärt emot det som fysioterapeuterna säger, att man absolut inte ska massera första dygnet efter ansträngning...:crazy:
 
Sv: Slaggprodukter?

Fann däremot inte en enda ynka (trovärdig/vetenskaplig) artikel om toxiner och massage :).
 
Sv: Slaggprodukter?

Jag pratar alltså om påståenden i stil med att det skulle samlas slaggprodukter i knölar i musklerna. Att det transporteras ut rester från cellmetabolismen via blodet är det ingen som ifrågasätter.

Jag skrev ju också klart och tydligt att musklerna inte är någon samlingsplats för slaggprodukter så jag förstår inte varför du dissar mitt inlägg totalt?

Om du söker på Pubmed på massage och effects få du mer än 2500 hits. Varsågod att botanisera bland alla spännande vetenskapliga artiklar.

Här är en som visar att varmvattenmassage efter träning ökar frisättningen av protein "slaggprodukter" från musklerna. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8565975 De protein som mättes i denna studie var serum kreatin kinas, mjölksyra dehydrogenas, serum kolsyraanhydras, myoglobin, urea och kreatinin.

Här är en annan som visar att massage av spädbarn med gulsot resulterar i en ökad bortransport av "slaggprodukten" bilirubin som orsakar den gula färgen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21263210

Jag använder förresten exakt samma behandlingsmetoder som djursjukhusens rehabavdelningar.
 
Sv: Slaggprodukter?

Jättespännande! Det handlade om jag förstod det rätt om behandling i anslutning till akut trauma-skada på muskler i samband med ansträngning. Tvärt emot det som fysioterapeuterna säger, att man absolut inte ska massera första dygnet efter ansträngning...:crazy:

Vilka fysioterapeuter säger det? Massage efter träning är något som rekommenderas i min värld.
 
Sv: Slaggprodukter?

Senast jag läste det var det en bok av Blå stjärnans fysioterapeut. Såg du förtydligandet av min frågeställning? Ang att slaggprodukter kan samlas i knölar i musklerna?

Intressanta länkar, även om de inte riktigt knyter an till frågeställningen
 
Senast ändrad:
Sv: Slaggprodukter?

Min erfarenhet är att det inte finns några solida evidens för att dessa utrensningar av "slaggprodukter" funkar. Det brukar även vara väldigt ospecifikt vad dessa slaggprodukter är.

Stöter på detta liknande påståenden i mitt yrke hela tiden. Man ska rensa ut slaggprodukter via foderbyten. Hundar som luktar illa, får rinnande ögon, dålig avföring, klen päls... det skylls på "utrensning" istället för på ett illa genomfört foderbyte.
 
Sv: Slaggprodukter?

Ok, läste ditt första inlägg igen och tror att jag förstod din fråga fel. (Eller så gör jag fortfarande det ;)) Jag provar att svara igen.

Nej det finns inga samlingar av ”slaggprodukter” i musklerna och det sker heller ingen magisk ”rensning” av kroppen vid massagen. Mitt svar handlade om massagens effekt på cirkulationen (som du ju känner till). En effektivare cirkulation = effektivare utsöndring av allt som ska ut från kroppen. Enkel fysiologi.

Den första artikeln som Hagel länkar till är superintressant!
 
Sv: Slaggprodukter?

Dessa knölar är väl bara lite muskelfibrer som krampar. Att det då skulle bli lite restprodukter kvar där när cirkulationen hindrats lokalt är väl inte märkligt och något som borde lösa sig så fort krampen släpper. Om det då hjälper med massage så då så. Men allt annat knölletande och ansamlande som det pratas om är det bra att någon frågar efter, för det verkar bara konstigt.

Ptr
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp