S

Sellan

Lade tidigare in frågan i forumet Körning men där var den inte speciellt upskattad:smirk:

jag har en bröstsele, och på den svanskappan finns det ingen Ögla till slaggjorden, finns öglan att köpa separat eller är det bara att köpa en ny svanskappa? det är ett hål i svanskappan kan man sätta fast öglan där? måste man ha "gummiremmar" på skakeln så att remmen inte glider?
http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/simora2006/DSC00796.jpg svanskappan..

hitills när jag kört har hon inte slagit, men enligt tidigare ägare har hon slagit sönder flera vagnar, har då haft den "snurrad" ett varv runt svanskapperemmen men den glider... tror att hon slår när man kör med pisk, och jag har bara kört utan pisk och skulle behöva det att korrigera när hon vill ibland "velar"

Sv: Slaggjord

Det blev bara lite missförstånd i körforumet :angel:

En ny svanskappa kanske skulle lösa problemet, men om du köper en ny sele tex från EquiLex får du ju en bättre selvariant! :)

Antingen om du lämnar in svanskappan till någon som kan sy i läder så kan ju h*n bara sy på en läderbit så får du en "öggla" att trä slaggjorden igenom, eller så får du köpa en ny svanskappa.

Jag har alltid salggjord på min häst när jag kör, nu kör jag med en tung rockard, har en speedcart oxå. Selen jag har är en tärnsjö travsele från grunden men den är påbyggd så man kan plocka bort o lägga till remmar och bröstor beroende på vilken vagn man vill köra med. Men vad jag vill komma fram till är att jag tror du ska gå till ett ställe där dom säljer trav saker för att få tag på en ny svanskappa med slaggjordsfäste.

Vet inte om du fatta vad jag mena om hur man ska sy "själv". Så fråga bara om du undrar över det, kan även fixa bilder på min svanskappa som är lagad på det viset jag tipsar om hur du kan fixa utan att behöva köpa nytt.

hur hårt spänner du din slaggjord?
jag lärde mig av min ponnytravkompis att det skulle sitta "thight" men tycker det var lite för tight så jag har så att den bara "ligger" över rumpan...

tyvärr så bor jag på ett så muppat ställe och av olika anledningar så kan jag inte just de tider som travshopen har uppet :mad: annars skulle jag gå dit omedelbums :D

Hei!
Et billigere/raskere alternativ er å ta et lite hull på "svanskappen" der du vil ha slaggjorden, eller bruke hullet som allerede er der, om det sitter riktig.
Så kan du dra igjennom et tau slik at det danner en øgle som du kan trekke slaggjorden igjennom.
Tauet må jo være sterkt nok til å holde om hesten skulle slå, da.. Slike "strips" som elektrikere bruker til å feste sammen ledninger bruker å fungere bra.
Dette ser kanskje ikke så fint ut, men er iallefall en "quick fix" som du kan bruke inntil du eventuelt får tak i en ny.

Noen kjører uten de gummireimene du nevner, men jeg synes det blir stødigere med dem, da flytter ikke slaggjorden seg.

For å svare på det siste spørsmålet ditt, så bruker jeg å stramme slaggjorden så den ligger ganske stramt over baken på hesten, som regel blir den litt løsere når hesten begynner å gå. Om slaggjorden ligger for løst vil ikke hesten stoppes med det samme når den begynner å slå. = hesten får mer kraft og slaggjorden kan ødelegges, eller armene (skakeln) på vognen kan begynne å bøye seg:crazy: Har sett det hende en gang, armene på vognen ble så bøyd at kusken omtrent satt på marken til slutt..
Håper du forstod noe av norsken min..

Om det inte sitter någon remm på slaggjorden kan du göra ett hål alt nita fast en bit snöre (eller sy för den delen) Sen tar du och lägger slaggjorden på rumpan så att snöret kommere mitt på, och knyter fast i spännet på ryggstycket. Det är klart bäst om du har gummiremmar att sätta fast slaggjorden med på vagnen, då glider de varken framåt eller bakåt.
När du spänner gjorden så ska den faktiskt sitta ganska "thight" för när du sätter hästen i rörelse så lättar trycket ganska mkt, och du förlorar en del av vad slaggjorden är till för.

Du kan alltid ringa till travbanorna och beställa det du ska ha. Börjes har åxå slaggjordar och gummi remmar, men jag rekomenderar inte deras i nylon, de fransar upp och blir knöliga att spänna.
Hoppas det löser sig.

Observera att du INTE ska trä slagremmen genom hålet som finns på selet!! (iallfall inte om hålet sitter på samma ställe som på travselet)
Då sätter du den alldeles för långt fram och den förlorar sin effekt!!
(förutsatt att vi nu pratar om den lilla "flärpöglan" som brukar sitta fast på ryggstycket..annars ber jag om ursäkt)

Tyvärr många som gör så, och då har den ju inte någon effekt...

Att sätta slaggjorden längre bak, där korset brukar börja slutta är en bra regel. Annars kommer hästen ändå upp med baken om den vill slå...
Så öglan som finns på selen är inte till för att fästa slaggjorden i....
Att ha gummiremmar på skakeln som hjälper slagremmen på plats är ju jättebra.:)

Senast ändrad:

Observera att du INTE ska trä slagremmen genom hålet som finns på selet!! (iallfall inte om hålet sitter på samma ställe som på travselet)
Då sätter du den alldeles för långt fram och den förlorar sin effekt!!
(förutsatt att vi nu pratar om den lilla "flärpöglan" som brukar sitta fast på ryggstycket..annars ber jag om ursäkt)

Tyvärr många som gör så, och då har den ju inte någon effekt...

Att sätta slaggjorden längre bak, där korset brukar börja slutta är en bra regel. Annars kommer hästen ändå upp med baken om den vill slå...
Så öglan som finns på selen är inte till för att fästa slaggjorden i....
Att ha gummiremmar på skakeln som hjälper slagremmen på plats är ju jättebra.:)

Exakt. Jag har både selar från tärnsjö, Finn-Tack och Wahlsten och på alla sitter öglan för högt upp. I öglan sätter jag en större brandkårshake eller en rem (som förlängare) jag trär slaggjorden igenom den då hamnar gjorden rätt.

En slaggjord har ingen effekt om den sitter för löst eller för långt fram ;)

Exakt. Jag har både selar från tärnsjö, Finn-Tack och Wahlsten och på alla sitter öglan för högt upp. I öglan sätter jag en större brandkårshake eller en rem (som förlängare) jag trär slaggjorden igenom den då hamnar gjorden rätt.

En slaggjord har ingen effekt om den sitter för löst eller för långt fram ;)

:bow: :bow:
Eeeexxxakt så ja! Man måste vara lite flexibel med de där selena :)
Annars är ju hästen redan uppe i luften med bakbenen innan slaggjorden verkar..(om ens då!)

Senast ändrad:

Jag tycker att den inte ska sitta ett dugg "tight". Hur ska dom då kunna trava, ganska logiskt faktiskt :smirk:

Jag tycker att den inte ska sitta ett dugg "tight". Hur ska dom då kunna trava, ganska logiskt faktiskt :smirk:

Om man sätter slaggjorden för löst så har den absolut ingen verkan. Då sitter den där för prydnad bara.
Så snart hästen sätts i rörelse så lättar trycket automatiskt. De hästar man ser som har en slaggjord som glappar har varit för "snälla" när de spänt den och det är lika farligt som att köra utan.

Det är inte helt ologiskt det heller...;)

Tack för alla svar :bow:

Ska testa lite nu i helgen :) Jag har redan en slaggjord men inte gummi-snörena.. men jag hittar nog något annat liknande..

Jag har fått lära mig att en flat hand ska få plats under slaggjorden, bredvid svanskappan. Alltså man lägger handflatan mot hästen. :p

Det var också min tanke när jag lärde mig lägga på slaggjord, men när hästen örjar gå/trava lättar trycket betydligt, så den ska spännas tight.

Om du får in en handflata när hästen står stilla så kan du räkna med att du får in minst en knuten näve, eller mera när den skrittar. Och då har du tappat funktionen av slaggjorden och hästen kan komma upp å slå iaf.
Så spänn gjorden hårt! När man tycker att man har spännt för hårt brukar det vara lagom ;)

Så rätt så...

Jag spände för löst en gång i tiden och blev av med en jäkligt bra speedcart, som tur var blev inte hästen mer skadad än att hon behövde skölja en has. Men hade jag haft en speedcart med järnskalmar då hade jag förmodligen skrotat hästen också. :cry:

Jag spände den så att den följde hästen precis (på rätt ställe) och hade kanske fått mellan en hand om jag testat. Hon hade inga som helst problem att slå bakbenet över skakeln. :crazy:

Efter det spänner jag "ner" hästen när den står på alla fyra eller "stadigt halvlöst" när den vilar. Då brukar det bli bra.

Så fort hästen börjar gå så arbetar den ner med bakdelen, lite grann i skritt och ännu mer i trav och galopp. Det är därför man ska dra HÅRT.

Det var också min tanke när jag lärde mig lägga på slaggjord, men när hästen örjar gå/trava lättar trycket betydligt, så den ska spännas tight.

Ok, ska spänna lite hårdare nästa gång! Tack för rådet.
(Är en ryttare som av en kompis blivit utlurad på trav-villovägar... Jösses vad mkt nytt man lär sig! :p )

Liknande trådar

S
Trav Vilka märken är bra och mindre bra? Tänkte först och främst köpa begangnat. Tänkte använda den till lättare körning på "plan" mark...
Svar
12
· Visningar
2 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar