Slagdörrar vs skjutdörrar

K

Kanon

Hej!
Är mitt inne i ett stallbygge el. snarare "förvandling-från-koladugård-till-stall".. Har idag slagit bort gamla innertaket och fått fritt fram till nya taket som blir betydligt högre.. slit å släp... nåväl, nästa moment; boxinredning.. sambon är inne på skjutdörrar (händig som han är påstår han att han kan göra dessa själv) men jag tycker rent utseendemässigt att det är betydligt snyggare med slagdörrar. (stallet blir i lite gammaldags stil med oljad träpanel och vitslammade väggar). Tycker det ser lite "sterilt" ut med skjutdörrar då. Stallet rymmer fö tre boxar.
Vad tycker ni? Hur har ni gjort? För-nackdelar? Hästarna ska för det mesta gå på lösdrift så boxarna är väl till för nödfall el. ev. inackordering..

Sv: Slagdörrar vs skjutdörrar

jag har 2 boxar som är skjutdörrar och en med slagdörr. Jag skulle aldrig klara av att ha bara slagdörrar! De är så mycket iväg så jag har inte ord för det. Visst, skjutdörrar är väl inte gammaldags men det blir ju vad man gör det till! Slår vad om att det går att göra dem att se iaf lite gammaldags ut!

Jag tycker att det beror på hur stort stallet är. Jag hade ett yttepyttigt stall förut med skjutdörrar på boxarna. Där hade det aldrig fått plats med slagdörrar. Jag hade blivit tokig. Nu har jag ett mycket rymligt stall med bred stallgång (3 m?) och slagdörrar. Det fungerar utmärkt.

Fördelar med slagdörrar: man kan ha täckeshängare, höpåsar mm på boxväggen. Nackdelar: tar plats, särskilt om de inte hänger rakt så de inte stannar där man öppnat dem.

Fördelar med skjutdörrar: tar ingen plats. Nackdelar: bullrigt, tunga, går inte att hänga något "bakom" dörren.

Carina på Silver Arabians

Jag tycker slagdörrar är helt klart bäst! Men planera dem väl så de går att öppna upp helt, att de öppnas åt rätt håll i förhållande till stallets ingång (vilket håll man kommer från i stallgången) samt att de inte är ivägen när de är helt öppna.

Skjutdörrar tycker jag är bökigt, skramligt och tungt (det kanske finns lätta och smidiga varianter också?). Jag fick ont i nyckelbenet av min hästs skjutdörr som han hade i sitt förra stall. Sedan dess har jag sagt att jag ska aldrig ha skjutdörr i mitt stall!

Fördelar med skjutdörrar: tar ingen plats. Nackdelar: bullrigt, tunga, går inte att hänga något "bakom" dörren.
Håller med om "tar ingen plats", men håller inte med om nackdelarna. Vi har 2 skjutdörrar och en slagdörr, beroende på stallets utformning.
Skjutdörrarna hörs, men att kalla dom bullriga är en överdrift.
Dom är definitivt inte tyngre att hantera än slagdörren, däremot mycket behändigare för den som samtidigt ska styra med en häst.
Jodå, man kan mycket väl, med lite händighet, hänga prylar både på och bakom dörren om än inte direkt på boxväggen.

Funktionen hos skjutdörrar beror bl a på kvalité och underhåll! Avgjort mycket mer praktiska än slagdörrar om man har möjlighet att välja, och går givetvis också att anpassa till stallets övriga inredning, precis som slagdörrar.

LIA

Föredrar personligen skjutdörrar eftersom jag oftast vill göra i ordning hästen lös i boxen. Med en skjutdörr behöver man inte stänga in sig helt utan kan lämna 5 cm så att man lätt kan gå ut när man vill.
Med slagdörrar måste man antingen ha sådan pli på hästen att man vet att den inte knuffar upp dörren och går ut eller stänga in sig. Det senare går väl bra om dörren är relativt lätt att öppna inifrån, men de är tyvärr sällsynta.

(Skulle förstås aldrig stänga in mig hos en häst jag är osäker på, de binder jag upp eller ställer i gången.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka