Släppa ihop sto+föl med flock

keilir

Trådstartare
Har sto med föl (5 månader nu) hos min kompis, dom har gått där hela hösten. Nu behöver jag ta hem dom och har här en flock med 4 hästar, tre valacker och ett sto. Mitt sto har endast gått tillsammans med valacken som är flockledare och dom har alltid gått bra ihop. Men dom andra tre har mitt sto aldrig träffat.
Hur hade ni gjort, bara släppt ihop alla eller ska jag börja med han som är ranghögst och släppa dom andra eftersom? Hade ev kunnat ordna så sto och föl får gå ensamma men tänker också att det vore bra om dom gick tillsammans allihopa så kan fölet ev vara kvar i flocken om jag börjar sätta igång stoet allteftersom.
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med flock

Vi fick göra som så att föl+sto fick gå i en hage i hagen sen min valack jagat ut de nya ur hagen. Efter ett tag gick det bra att släppa ihop. Det var ändå ett sto som gått i den hagen förut. Nu säger jag inte att det inte går bra hos er men det tål att tänka på.
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med flock

Jag har alltid släppt ihop sto och föl med en gång då mitt sto är ranghög. Med en ranglåg häst hade jag agerat försiktigare.
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med flock

Hon har aldrig vart ranghög men inte heller lägst, utan vart nånstans i mitten hela tiden. Åh, jag har sån beslutsångest över det här.
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med flock

Jag hade absolut varit försiktig eftersom det finns ett föl med i bilden. Valackerna skulle kunna få för sig att jaga ut både stoet och fölet, eller bara fölet.
Låt dem gå i hagarna bredvid varandra några dagar först, och släpp sedan in en i taget till stoet och fölet.
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med flock

Håller med Cornelia! Man vet aldrig riktigt hur andra hästar reagerar på ett föl. De kan vara jättensnälla, men även jag som attan.
Jag hade också låtit sto+föl gå i en hage bredvid i ngn vecka. Då har de sett varandra och kanske nosat lite och då brukar det vara lugnare ....Se bara till att du har ett riktigt bra staket så att inte fölet kan komma mellan linor / slanor och in till de andra hästarna! Det händer lättare än vad man tror!
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med flock

Jag har alltid släppt ihop sto och föl med en gång då mitt sto är ranghög. Med en ranglåg häst hade jag agerat försiktigare.

Jag har varit med om att ett ranghögt sto även hon fick springa genom grinden när min valack vaktade sin flock. Hon fick komma tillbaka efter ett tag i egen fålla.
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med flock

Precis. Eftersom stoet har sitt föl att passa och skydda klarar hon ibland inte av att hålla undan de andra, även om hon är ranghög. Så jag hade aldrig chansat på det!
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med flock

Mitt sto klarar det. Jag önskar att jag hade filmat ihopsläppen. Samtidigt som hon betar skyddar hon ungen med kroppen och vevar med bakbenen. Hon gör det inte för att träffa utan för att få de andra hästarna att hålla avstånd.

Det har aldrig gått illa när jag släppt ihop henne med andra hästar, hon är van att gå i flock och kan även de små nyanserna i hästspråk.
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med flock

Är val hon gått med ranghög?

Om inte annat så kan den bli det när han får en familj.

jag skulle börja i den änden o se....Dvs bara den till att börja med.
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med flock

Ja den valacken hon gått med är högst i rang.
Dom har nu vart hemma snart en vecka, har haft dom i en hage bredvid dom andra. En valack, inte den stoet har gått med förut betedde sig lite knepigt första dagarna och står och vaktar sto och föl. Vi fick till och med ge honom egen mat där för han fungerade inte vid rundbalen. Nu äter dock dom andra tillsammans som vanligt så det verkar ha lugnat sig.
Fölet är så himla nyfiken på dom andra så för hennes skull hade det nog vart roligt med någon mer häst i hagen. Funderar på att ta den ranglägsta shettisen och släppa in till dom. Vi får se hur jag ska bära mig åt, jag har ju ingen brådska, det enda jag hoppas på är att det ska funka.
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med flock

Verkar som om du hanterar det hela jättebra!:)
Och det är klart att fölet är nyfiket och säkert leksugen också, den ranglåga shettisen låter som en bra idé. Vi hade (han dog tragiskt i höstas) en underbar shettisvalack här som gärna lekte med de lite äldre fölen och ställde upp som "barnvakt" på ett helt ljuvligt sätt.
Och funkar det kan du kanske introducera de andra i flocken också.
 

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: Görel
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 432
Senast: Stereo
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp