Skygg katt ?

E

Emmiz

Hej,
Vi har en perserhona på 4år.
Ända sen vi köpte henne ( 12 veckor gammal ) så har hon alltid varit skygg. Det går bra så länge man sitter ned på golvet eller på en stol då kommer hon självmant till en och jamar och gosar.
Favorit är förstås när vi går isäng på kvällarna, Då lägger hon sig direkt och kurrar högt och bara njuter!!
När man väl får tag i henne och lyfter upp henne jamar hon högt och låter som man gör illa henne! Hon slappnar aldrig av. Är stel som en pinne!
Kommer det främmande springer hon och gömmer sig eller går lång omväg.

Är det någon som har någon idee om vad som kan vara fel och vad vi kan träna henne till att bli lite tryggare.

Vi hade redan en perserhanne när hon flyttade in till oss som inte tyckte om henne. Han har inte varit så snäll mot hon....

Tacksam för svar!:laugh:

Sv: Skygg katt ?

Det måste inte vara något fel. En del katter är mindre gosiga och blygare än andra. Min katt accepterar t ex all hantering och sådär men kommer ytterst sällan självmant fram för att kela och går nästan aldrig fram till andra än mig.

Precis, en del katter är skygga av naturen. Sen är det kanske inte det man hoppas på när man köper en raskatt, men skygghet som jag ser det är väldigt mycket medfödd. Om jag ville ha en social katt hade jag nog valt en mindre skygg kattunge att köpa.

Okej ja, det finns nog en del rätt i det ni säger! men har ni då något tips till att få katten iallafall lite tryggare? :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Praefatio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Jag har en 9-årig Bengalhona sen drygt 3 år tillbaka. Hon är en omplacering från uppfödare där hon tidigare varit i avel. Det jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 282
Senast: Elisha
·
Katthälsa Har en gammal katt som ändrat beteende de sista två dagarna. I förrgår åt hon och var på lådan som vanligt men igår noterade mamma (hon...
Svar
10
· Visningar
6 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka