Skygg flicka = /

L

lemonadsaft

För en månad sedan kom min lilla tös.
En chokladbrun snygging, toppen att rida och har redan kommit tillrätta bland hagkompisarna och fått en bästa vän.
Det finns inga andra problem än att hästen i fråga är otroligt skygg och nervös av sig. Klarar knappt av att stå själv fem sekunder, har lös avföring, stampar och dansar runt. Har försökt att göra ridningen roligare eftersom hon är svår att fånga in, bl.a rida ut mycket (vilket hon verkar tycka om..) småhoppa och longera. + på det är hon väldigt svår att kratsa hovarna på.. ; /

Några tips? Är det bara jag som är för stressad?

Sv: Skygg flicka = /

Jag tror du kan slappna av lite och låta det hela ta lite tid. Vissa hästar behöver lite längre tid på sig än andra för att få upp förtroendet för människan. Det kan ta ett tag innan hon blir helt trygg i sitt nya hem. Var lugn och metodisk. Se till att allt blir rutin. Blir hon trygg och säker i olika situationer, så tror jag hon coolar ner sig.

Har själv en otroligt skygg shettis hemma (har blivit illa behandlad tidigare). Det tog 6 mån innan hon började slappna av och jag kunde känna att hon började få förtroende för mig. Fick och får ta det lugnt med henne, inte stressa, ha samma rutin varje dag osv.

Lycka till med din nya pålle.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 237
Ridning Har en frieser på foder som jag har på foder för att hon är hastigt inriden o inkörd i holland o har därefter varit avelsto. När ägarna...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: Mariaauto
·
Träning Min kompis har en treåring, blandras D-ponny. (Eller ja, hon har två men den andra fungerar det redan med!) Han blev insutten efter...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: lynxlady
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama