Skyddsväst / mc ryggskydd

Miss_Aa

Trådstartare
Hej! Jag har sett den senaste tiden att många rider med mc rygg skydd istället för skyddsväst.
Jag vet givetvis att ett mc ryggskydd inte skyddar mot sparkar osv, det jag vill veta lite är hur många av er som faktist rider med mc ryggskydd.

Jag rider själv med skyddsväst men tycker inte alls att den är vidare följsam vid avramling, jag har ganska stor byst och har fått denna väst utprövad i en ridbutik, den är varm , den va givetvis svindyr och det känns klumpigt, men den har ju sina fördelar.

Mc ryggskyddet åt andra sidan tycker jag är mer följsamt vid vridningar åt olika håll och svalare. Men hur säkert är det?

Jag har ingen koll på det där med tävlingar och så, men vet att skyddsväst i många grenar är ett måste. Klassas ryggskyddet som ett likvärdigt skydd?

Ser på mc butiker att det står under försäljning av ryggskydd "lämpligt till skidåkning, mc körning , ridning mm..

Önskar höra era åsikter!

Ha det gott!:)

Sv: Skyddsväst / mc ryggskydd

jag har en säkerhetsväst från tipperary, phoenix performance.
Den är mjuk, följsam och lätt. Då den har snören i sidan så anpassar den sig bra även efter en stor byst.

Efter att ha ridit med den så vill jag inte ha någon annan!
Den är inte Beta godkännd men klassad efter ett annat system.

Mycket skönare än racer safe, riders company och dom andra liknande västarna!

Undrar även hur det funkar med försäkringsbolagen om man är med om en olycka och har ett mc ryggskydd.
Har ju hört att man måste ha en sko med klack för att det inte ska bli problem med försäkringen .

jag har en mc-jacka med ryggskydd, är ytterst tveksam att jag ens skulle kunna komma upp i sadeln hihi. Dessutom är nog ryggskyddet för långt för att man ska kunna sitta vettigt.

Det finns olika typer av skydd ;)
Mitt ryggskydd halvarsson skulle jag nog lätt kunna komma upp med =)

Problemet med ett mc ryggskydd är att det skall vara längre än tex en säkerhetsväst sen är det även gjort för att sitta under ett tight skinnställ som hjälper till att hålla ryggskyddet på plats. För ett mc ryggskydd sitter inte alls lika fast som en säkerhetsväst gör så har du otur glider det åt sidan trots att man dragit åt det i midjan och då inte skyddar på rätt ställe när det behövs. Men visst kan man väl rida i det om man tycker att en säkerhetsväst är pest och jag tror inte du skulle ha några som helst problem att komma upp i sadeln med det då det är tunnare och lättare än en säkerhetsväst. Men jag anser att man ska använda rätt saker till rätt tillfälle och då är inte ett mc ryggskydd rätt för ridning. Det är trots allt anpassat för mc åka och för hur man ramlar där och en lowsider/highsider är inte i närheten av lika hur man ramlar av en häst.

// Ina (roadracing åkare och ryttare)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka