Skyddsavstånd till stall/hagar

the_connemara

Trådstartare
Det kan variera från kommun till kommun väl hur stora skyddsavstånd man behöver ha till bebyggelse (bostadshus respektive tomtgräns i mitt fall) från stall, hagar, gödselstack osv eller? Hur tar man reda på information om sådant (om man bara hittar länkar till andra kommuner hela tiden vid googling :p)? Eller finns det några generella rekomendationer eller regler?

Sv: Skyddsavstånd till stall/hagar

Man ringer kommunen och frågar.

Det hade blivit några timmars långa samtal för tusen smågrejer som säkert går att hitta om man dels är bättre på att googla än mig eller dels hittar bättre på gällande kommuns hemsida än vad jag gör. Jag har tex sett att många kommuner har typ häften med rekomendations gällande hästgårdar osv men hittar verkligen nada om/från min kommun.

Självklart kommer vi boka tid med ansvarig person om det blir aktuellt längre fram, men det är lite overkill när man hittills bara är en av flera intressenter på en tomt (och mäklaren gått under jorden kanske ska tilläggas, börjar bli lite desperat på info nu jag är så jäkla nyfiken ;)).

Det här var alltså en av smågrejerna :D

Jag har haft samma funderingar och ringde upp de i min kommun, dvs Uppsala. De kunde inte ge några hundraprocentiga svar eftersom det tydlien inte finns några regler direkt, de håller på att ta fram men det kunde dröja om det ens skulle komma då alla bestämmande var så oense. Jag förklarade mitt läge och hon sa att jag förmodligen kunde ha hästarna där jag ville ha dem, dock kunde hon inte lova något.

Kan ju hoppas att din kommun har lite mer på fötterna!

Jag resonerar som så, att när min bostadsort blir så befolkad att man inte får ha hästar där så kan jag antagligen sälja marken dyrt som villatomter, kan ju alltid hoppas iaf:P

Liknande trådar

R
Anläggning Sitter i en lite knivig sits. Har byggt ett stall med fyra boxar i Umeå kommun. För ett par år sedan så kom någon ny förordning här som...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 185
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 746
Senast: svea
·
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 567
Senast: Heulwen
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 883
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka