Skydda skapet mot insekter o dyl ?

finapina

Trådstartare
Den ena hästen jag rider, en valack, blir hårt åtgången av insekterna nu sommartid. Värst är det på skapet. Det kan se hur rent o fint ut somhelst på morgonen men på em är han sönderbiten; levrat blod mm i små klumpar.Såren tvättar jag med vatten, sätter på Idomin och sedan ett lager tjärsalva runt. Vet inte om man vågar lägga tjärsalva / insektsspray direkt när det är öppna sår? Har ni några tips ? Hur funkar hästdeo på skap? Hur använder man sånt? Han har tunn sommarpäls och får även skav av grimman sommartid om det inte är ludd på den.

Jag har alltid använt Skillingarydsalvan trots öppna sår på skapet. Har aldrig upplevt problem med det utan det har läkt snabbt och sen har man bara behövt smörja som förebyggande :)

Den ena hästen jag rider, en valack, blir hårt åtgången av insekterna nu sommartid. Värst är det på skapet. Det kan se hur rent o fint ut somhelst på morgonen men på em är han sönderbiten; levrat blod mm i små klumpar.Såren tvättar jag med vatten, sätter på Idomin och sedan ett lager tjärsalva runt. Vet inte om man vågar lägga tjärsalva / insektsspray direkt när det är öppna sår? Har ni några tips ? Hur funkar hästdeo på skap? Hur använder man sånt? Han har tunn sommarpäls och får även skav av grimman sommartid om det inte är ludd på den.

Skillingaryd/Fyra Ess salvan är ju avsedd för bland annat sår, så självklart kan du använda den. Insektsspray skulle jag inte spraya om det är sår.

Jag har på tjärsalva direkt på skapet, endera skillingaryd eller nylanders. Har det i öron och ett tunt lager runt ögon också.

Skillingaryd brukar funka.
I år har jag dock gjort en egen kuckelimuckblandning: rapsolja, pressad vitlök och lite citronella, verkar också funka och känns mkt mildare.

@kkristoferson var har du fått tag i citronella? är ju förbjudet i sverige sen flera år och kan inte köpas här eller får ingå i några medel man kan köpa på marknaden till häst öht?

@mackan jag tror inte jag får länka till butiker, men om du googlar citronellaolja så kommer butiken upp som andra förslag. Jag har haft problem med att han blivit väldigt biten och fnasig i virveln under magen och läste att vitlök var bra mot småsven, så jag använder den där. I övrigt använder jag Föllingeprodukters MD, men de har slutat tillverka den, kan det bero på citronellan?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka