Skydda sin kanin på bästa sätt. Hur?

H

HokusPokus

Jag skrev en tråd för ett tag sedan om jag vill ha min kanin ute i sommar på dagarna. Jag flyttade hem till min pappa för några månader sedan så jag har tillgång till en STOR trädgård. :)

Jag skaffade min kanin för två år sedan när jag flyttade till en lägenhet tillsammans med min sambo men jag bor hemma igen. Min kanin har ALDRIG varit ute i naturen utan hon hade fri tillgång till vår balkong och hela vår lägenhet i stället.

Hur vänjer jag min kanin vid att vara ute i en bur på bästa sätt? Finns det någon som har tips på en säker och inte för svår bur att bygga? Jag bor i ett villaområde med mycket katter. Hur löser Ni det som bor på samma sätt som jag? :crazy:

Jag vill inte ha henne ute på nätterna utan bara på dagarna. :crazy: Hur fungerar det med torrfoder och hö? Ger Ni Era kaniner fri tillgång till hö även om de betar på en gräsmatta? :confused:

Jag hoppas att det finns någon som vill hjälpa mig så att det går så smidigt som möjligt. Och nej, jag ska inte göra henne till en utekanin. Hon är och förblir en innekanin

Sv: Skydda sin kanin på bästa sätt. Hur?

En sak till. Min kanin är vaccinerad mot kaninpest och en sak till som jag inte komme ri håg.

Min kanin är en utekanin och den bor tilsammans med en annan kanin i en relativt stor utebur med 2 våningar i garaget...
Nu på vintern kommer hon inte ut så ofta typ 2 ggr i veckan men då är hon ute i en hage gjord av kompostnät...
På sommaren blir det dock att hon är ute hela dagen. På tal om katter det finns gott om dem där jag bor men jag brukar hålla koll på henne när hon är ute...

Jag ger min kanin fri tillgång till hö även fast hon äter gräs för annars äter hon så mkt gräs och då kan dom bli dåliga i magen...

lycka till med kaninen!

Senast ändrad av en moderator:

Mitt bästa tips: köp en rävbur från en nedlagd rävfarm (det finns såna lite varstans i landet, man får försöka fråga folk i trakten om de vet var). För om inte rävar tar sig ut ur den, så tar sig inte heller rävar in i den och inte hundar heller. Jag drar presenningar över mina rävburar som skydd mot sol och regn och har kojor i dem. Mina kaniner får lite hö även på sommaren men inga mängder, och inte så mkt kraftfoder. Och så skaffar du hänglås och har buren låst alltid när du inte är hemma. För tyvärr finns det "kul typer" lite varstans som gillar att släppa ut andras kaniner.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 862
Senast: Scata
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 978
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Däggdjur Vi har två dvärgvädurar som bor i ett litet hägn(2x2 m) i trädgården. De har tillgång till isolerad bolåda full med fräsch halm(1x1,5...
Svar
12
· Visningar
2 116
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama