Skydda rundbal i hagen

Jannice

Trådstartare
Är det någon som har tips på hur man bäst bygger ett skydd för att hindra att hästarna sprider ut rundbalen?

Mina gör av med så j*dra mycket hö, och en onödigt stor del av det är rent spill, så jag skulle vilja få tips på hur man bäst bygger ett skydd för att hindra att det hamnar överallt.

Det ska funka till både en ponny på 86 cm och en häst på 150 cm, så det kan inte vara helt igensatt hur högt upp som helst :)

Sv: Skydda rundbal i hagen

så här har jag gjort

hohack3.jpg

hohack2.jpg

Tycker du att det funkar bra? Blir det mindre spill än när den bara står på backen?

I vårt stall har dom en höhäck som är som en vagga med ben för stor rundbal och det blir en hel del spill, nu har stallägaren beställt ett nät som man sätter över å fäster runtom ramen på överdelen. Hon vill inte ha nät runt hela balen utan kommer nu prova med nät bara över:meh: Är det nån som har erfarenhet av sånt nät?
Om du googlar så finns det många hembyggda höhäckar som man kan bygga som minskar spillet, det mesta sådana funkar, bara man inte har för många hästar.

Tycker du att det funkar bra? Blir det mindre spill än när den bara står på backen?
Jag har haft såna här höhäckar till rundbalar sedan vintern 2006-2007 och är jättenöjd med hur det fungerar. Det hamnar lite utanför, så helt spillfritt blir det inte. (är det ens möjligt att ha 100% spillfritt?) Men så har jag ju då också en häst:devil: som envisas med att leka ubåt i hösilaget när det blivit lite uppluckrat - hon kör ner huvudet och vispar runt och kastar ibland ut en stor hög. :yuck:
Fördelen med höhäck framför att ha balen stående fritt på marken är att de inte kan kliva i maten och förorena den.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 853
Senast: Nielaa
·
Hoppning Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
4 000
Senast: swe
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama