Skydd på gammal senskada?? Bra el. dåligt?

Gogo

Trådstartare
Hur påverkas en gammal, knölig senskada om man har hårda skydd på? Är det skadligt att den gamla "knöliga" vävnaden hamnar i tryck?
Hästen är ny för mig, därav funderingarna. Skadan är 14 år gammal och hästen har inte besvär/ont av den. Vi använder hårda senskydd för skydd mot slag. Det skadade benet har ju en kronisk svullnad / ärrbildning (ser ut som en galla nästan) och det jag undrar är om det är farligt /skadligt att det blir ett tryck på det skadade stället eftersom benet är tjockare just där?
Vi använder lindor också men tycker att skydden är bra vid terrängridning och hoppning.
Har varit förskonad mot skador och är dålig på detta med senskador. Lite råd mottages tacksamt :)

Sv: Skydd på gammal senskada?? Bra el. dåligt?

om hästen används till hoppning och terrängträning så tror jag inte att den gammla skadan blir påverkad av ett par skydd. Där emot kan du vara noggran med att skydden sitter stabilt och är rena så att "gallan" inte blir skavd.

Skydden är väl anpassade/rätt storlek för hennes ben i "normalt tillstånd". Men efterom hon har en ärrbildning precis ovanför kotan på ena benet så är hon ju lite större just där. Skydden trycker alltså inte annars, men det jag undrar är vad som händer med "knölen" där under skyddet??
Hon har inte blivit skavd eller något sådant jag funderade mest på om det blir ihopklämt...Är det då skadligt?

Hon används både i hoppning och terräng på hobbynivå, lättare ridning. Hon är bara fritidshäst. Hon är utredd sedan länge och har enligt vet inte ont av själva skadan. Men jag är så osäker på vävnaden i sig och vad som händer där inne i "klumpen"... Om man kan gör det värre?

Om du int märkt något ännu så bör det int vara några problem. Så länge senan fortfarande kan jobba normalt, ärrvävnaden är en del av senan. Men det borde du å andra sidan märkt på hennes rörelser.

Har hon inte reagerat så är det nog ingen fara.

Min herre har fula, fula ärr båda fram, ffa på framsidan av skenbenet men även en del på baksidan av skenan. Fruktansvärt fula blisterärr. Han kan inte ha öppna senskydd eller någon form av skydd som trycker på ärrvävnaden, då blir det dels ömt, och dels skavs den sönder. Huden är så förstörd och ärrvävnaden så skör.

Så han har strykkappor eller skydd som inte ger 'punkttryck'. Så, inga öppna senskydd t ex. När han hoppar har han NEW fälttävlandsskydd med fleecefoder.

Men, har du använt hårda skydd X tid utan problem så är det ju ingen fara.

Måste man absolut använda skydd, är säkerligen ett medicinskt elastiskt skydd det allra bästa. "SMB-Elite" är formsydda skydd med extra support för kotor och senor som stimmulerar blodflödet. De är utformade för vänster resp.höger ben och naturligtvis även för fram el. bakben.
Det är ett Amerikanskt skydd och finns hos välsorterade ridsports-butiker.

Fast de ger inte direkt skydd mot påslag vid exvis hoppning.

Jag har strykkappor (med luddinsida), just SMB Elite och så då FT-skydden (fram bara, han har för långa bakben, de passar inte). Men hoppar inte med SMB fram t ex, just pga risken för islag, både av bom och över senan bak av bakskon.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 902
Utrustning Vårt lilla gotlandsruss har troligen trampat snett i hagen och har nu en misstänkt senskada på höger bak. Veterinär kom i fredags och...
Svar
5
· Visningar
814
Hästvård Blev som vi misstänkte. Senskada vänster fram (fråga inte vilken sena, undersökningen gick på finska om jag måste ärligt säga att jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 353
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka