Sv: skydd när jag tävlar
Min häst stryker och trampar sig på bakkotorna speciellt i traven. Upptäckte det på min första CL när vi travat mycket. Var "ren" på benen medan han tävlade galopp med det var ju helt annat. Har provat mycket och många skydd tycker jag är hårda och klumpiga. Så sprang jag på strykkappor på Ullared. Hör och häpna billiga neongröna Alldeles perfekta, visserligen inte så hållbara men för 60 kr håller de en tid och sedan är det bara att slänga dem. neopren med förstärkning på insidan. De stör inte min häst så mycket som de andra. Tror på tunna, mjuka strykkappor med bra stötdämpning så de inte stör i onödan. sitte de för hårt eller inte är så följsamma kan det lätt bli skav som ni nämner ovan. Har till och med varit med om skydd som halkat ner och satt sig runt hoven, hästen belv tokig och sparkade vilt omkring sig. De var vanliga källquist strykkappor som blivit regält blöta och leriga och sedan hade hästen trampat lite snett och de gav viga och töjde ut sig något otroligt. Otäckt.
som sagt låt hästarna gå rena om det är möjligt, mindre krångel, mindre att hålla reda på och mindre att glömma. samt bekvämare för hästen om den inte trampar sig förstårs.