skydd/lindor i hagen

Ämelie

Trådstartare
Jag har börjat fundera på att ha skydd eller lindor på min häst i hagen. Anledningen är helt enkelt att hon är fummlig med benen och var och varannan dag har hon små sår eller svullnader. Börjar bli ganska less på detta nu eftersom hästen nu stått i över 2 månader efter sånna sakdor.

Så jag skulle vilja höra råd av er bukare vad jag ska göra, ska hon få ha skydd eller lindor i hagen?
Vilket typ av skydd?
Vad har ni till era hästar? (ni som har skydd på hästarna i hagen)

Hästen är dessutom överkänslig mot neopren vilket medför att jag inte kan köpa vilka skydd som hellst. Men har fundrat på den häsr typen av skydd. Vad tycker ni om dom? Anrda tips på skydd?

610310.jpg

610317.jpg

Kan tillägga att hästen har en stor hage med hästkompisar. Hos förra ägaren gick hon själv i en liten hage och då var probmelet att hon trampade sig och hon gick då med boots vintertid, men detta har hon aldrig gjort hos mig...

Sv: skydd/lindor i hagen

Det enda jag kan säga är att du ska absolut inte ha lindor i hagen, dom går lätt upp och då är det livsfarligt för hästen.
Jag har hopp senskydd och lite högre damasker bak samt boots runt om.
Dom du visade ser ju bra ut men nog jobbiga att hålla rena och tar nog lång tid att torka... :crazy:

Jag har dessa:
610550.jpg

Jättesmidiga eftersom de är både skydd och boots i ett, tyvärr är de neopren. Jag brukar ha dem varann dag (boots bara annars) eftersom min häst får väldigt lätt skav och de ska få torka ordentligt.
Vet inte om du har eget stall, eller så, vi får man betala för antal skydd de sätter på och det blir väldigt dyrt med skydd + boots runt om, annars skulle jag vilja ha boots + NEW:s terrängsskydd.

hittils har jag aldrig varit med om att lindorna gått upp i hagen när jag lindat. Men har hört att det är stor riskt at de går upp... har dock inte hänt mig de 5åren jag haft häst...

murray: såg de där också, men eftersom de är i neopren är de uteslutna. Vill inte ha några som skaver heller eftersom hon är extremt känslig för skav sår också :crazy: annars så de där skydden väldigt smarta ut :idea:

De finns liknande de Murray har på någon hemsida, nu kommer jag
ju förstås inte på vad adressen är. Det är något good4you eller nåt.
Kommer verkligen inte ihåg :p .

Jag har alltid mina hästar med skydd i hagen, de har strykkappor
runtom och vid behov boots. Det tycker jag funkar jättebra. Tyvärr
är det ju neopren i dem skydden som jag har, annars hade jag
rekomenderat dem.

Den andra sorten isåfall som du visar bild på. skydd som "sitter åt" så lite som möjligt skulle jag använda, dvs så enkla stryk kappor som möjligt, om hästen ska gå med dem mycket.

aldrig lindor! även om du inte haft skador hittills så är det vansinne med dem ute i hage tycker jag. dessutom vill du ju inte ha STÖD, du vill ha SKYDD. tänk på att det är många timmar ute, återigen per ovan, du vill ha ngt som sitter, men inte snör åt för mycket för länge.

de du visar verkar ok tycker jag, sånt skulle jag använda. dock jobbiga att hålla rena i och med ytmaterialet.....

min har haft både lindor och skydd i hagen,då hade eskadrons strykkappr

Jag hade inte haft lindor på om hästen har kompisar i hagen,min gick själv...

Nu har jag inte några skydd på min i hagen, men skulle jag haft det skulle det vara ett par som är att bara skölja av om dom blir leriga, och som torkar snabbt. Klart ska de inte skava heller.
Rekommenderar mitt favvomaterial, Sympatex. Det är super, mjukt och bara att skölja under kranen.

tack för svaren! VIll egentligen inte ha lindor i hagen, det var mest stallägaren som tyckte det istället för senskydd. Men jag har hittat några andra som jag tycker verkar intressanta i länken jag fick av fältävlansnörd, någon som provat dessa?

EC%203.jpg

Vad skjutton är det där för något? :p Aldrig sett något liknande?

Jag hade en period min häst gående med skydd i hagen, då hon precis var nyskodd med brodd. Hade liknande skydd som de Murray visade upp, dock en kortare modell och sen boots separat. (www.fotogalleriet.se/pic1380887) Problemet med dessa skydd var att hon fick "skav" (massor av småsår på framsidan av benen), gissningsvis pga att det blev för tätt, ingen luft släpps ju in, och/eller för att de inte hann torka ordentligt, och då växlade jag ändå mellan två par.

Skydden du visar upp i första inlägget är nog kanske bättre material, men det gäller nog att de alltid är helt torra, vilket är svårt när de går ute hela dagarna.

Lycka till.

Ullis

Juste ja, dom där var vi på väg att beställa en gång men fick ett par jätte bra andra skydd istället. Det finns dressyrskydd som är i samma material och jag tycker inte att de är särskilt tjocka och kommer troligtvis inte ge så mycket skydd mot slag.
Om du lindor och det är dåligt väder en dag, suger lindorna upp vattnet och blir som tyngder på hästens fötter. Det var därför jag började spåna om det här med att ha bra fälttävlans skydd, de ger ofta bra skydd mot slag, suger inte upp särskilt mycket vatten och ger inte särskilt mycket skav.

Att linda en häst i hagen kan ge förödande följder om man inte tejpar dem..De få gånger jag haft lindor i hagen har jag tejpat sicksack uppifrån och ner för att de inte ska gå upp..Det finns textil tejp som fäster bättre som jag har använt.. funkar bra..
Att linda tar oxå tid.. så skydd är att föredra. mycket snabbare att sätta på.. och säkrare..

Ämelie skrev:
hittils har jag aldrig varit med om att lindorna gått upp i hagen när jag lindat. Men har hört att det är stor riskt at de går upp... har dock inte hänt mig de 5åren jag haft häst...

Ja det var ju jätte bra, då är det ju bara att fortsätta att ha lindor i hagen och hoppas på det bästa! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Hästen stryker sig ordentligt bak (även i hagen) och har därför alltid skydd vid all ridning. Men hoppar vi så jag vet inte HUR men alla...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 122
Hästvård Hej och hå. Hur sjutton kan man skydda skap/ljumskar/insida lår från de bitande odjuren? Främst utomhus, typ i hagen och eventuellt vid...
Svar
4
· Visningar
1 765
Senast: MonteRose
·
Hästvård Förra vår/ sommaren stukade min häst sig ordentligt (tänjde ut ett sidoligament) Hästen blev halt och undersöktes på klinik där vi blev...
Svar
11
· Visningar
2 118
Senast: mackan
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 920
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross