skvallra och diskutera kring unghästbedömningen!

K

Kesella

idag kom det efterlängtade protokollet från Dackeritten och unghästbedömningen. Tänkte att vi skulle skvallra lite, och kanske fortsätta vårt unghäst-mingel som vi hade på dacke. Här delar jag med mig av mina siffror.Vetbes före tävl. 3, Under tävling metabolisk 4, tempo 4. Rörelse 3. 3,6 blev delresultatet. Efter tävling, som för våran del var 1 timme efter målgång (knappt). 3. Exteriörbed : Ext. korrekthet 4, rörelse i skritt 5. Rörelse i trav 5 Delpoäng 4,6. Psyke utförande 3. Ridprovet blev VG. en förbättring från förra året. tack till Mimmi Kastenman som nästan blivit gråhårig under ridlektionerna och sina ansträngningar att få mig att sitta rakare över hästen. Slutpoängen blev 17,2.
Tack till arrangörerna ännu en gång! kanske skulle ta med mer bedömning och uppmuntringspriser under tävlingarna? tex pris för gott uppförande (hos ryttaren), pris till käckaste hinknisse, pris till hjälpsammaste ryttare, pris för jämnaste tempo, pris för snyggaste spurten , fler förslag? Hälsningar Pia

Sv: skvallra och diskutera kring unghästbedömningen!

*kl*
Skvaller tycker jag inte passar sig här. Jag låter tråden vara kvar och hoppas att ni håller er till att diskutera era egna hästar - andras hästar får man diskutera på andra ställen än Buke.

/B_A_L, moderator

Hon diskuterar ju sin egen häst:confused:
Jag tror hon mera menar skvaller som lite allmänt muntligt mingel!
Du får väl rätta mej om jag har fel,Kesella!

Jodå, jag är läskunnig och förstod att hon menade sin egen häst.

Skywalker, e Gimmick u Bionda d´Hilly, 6 år, debut på 80 km.

Vetbesiktning innan tävling: 2
Kommentar: Spänd och lite irriterad vid undersökning, behöver träna mer på det men fysiskt i fint skick.
Min kommentar: Han såg ut som Röde Orm när veterinären kollade hudturgorna första gången. Jag har tränat mycket på det, men han behöver MYCKET träning för att släppa på sin integritet och slappna av inför nya människor.

Vetbesiktning under tävling i genomsnitt: 4,3
Metabolisk: 4
Tempo: 4
Rörelse: 5
Min kommentar:
Första gången han sover borta. Han hade en etta redan från början på att han hade ätit o druckit lite för lite. Det som enl. vet. var bra var han var stabil genom tävlingen och tappade inte av tävlingen.
Tempot var 13.1 km/h och jag vet inte bedömningskalan.

Vetbesiktning efter tävling:
ua på allt och bra! på framåtanda och attityd.
Min kommentar:
Skönt att han accepterade veterinären efter hand och var pigg och glad.

Exteriörbed, genomsnitt: 4,3
Ext. korrekthet 4
Rörelse i skritt 5
Rörelse i trav 4
Psyke utförande 3.
Gittes kommentar:
Mycket bra skritt, hög manke-sadelproblem?
Min kommentar: Jodå, jag har trasslat mycket med sadlar innan det blev rätt. Jag sabbade hans travvisning, han gick på snedden och tvärade fram, suck. Gitte sa att hon såg att han kunde men måste sätta poäng efter vad han visade.

Ridprov: VG

Genomsnittspoäng: 16,6

Har inte fått Milias protokoll ännu, men det kommer väl i dagarna...
Hon hade i alla fall 16,9p och VG på ridningen.

Milia (Parusnik - Modnaya / Namek) är född 2000 på Tersk Stud och gick som 2-åring på galoppbanan i Moskva med raden 5(2-1-2). Blev därefter betäckt med Madiar (Drug-son och rysk derbyvinnare) och exproterades till Holland. Vi köpte henne där med fölet som blev ett stoföl (Mondiale Kossack) + att vi ombetäckte henne med Voronez Kossack. Det fölet blev också ett sto (LL Misha). Hon inseminerades med Drug SU (Derbyvinnare mm) och fick i början av mars ett hingstföl som tyvärr dog vid förlossningen. (Kom inte ur fostersäcken och kvävdes - jag var tillfälligt ute ur stallet...:cry:)

Ja, vad göra sade vi? Hon gick någon vecka som surrogatmamma till ett moderslöst halvblodsföl innan vi fick hem henne igen, skodde henne och började träna. (Fölet tydde sig då till ett annat digivande sto som fick föl på deras gård.)

Gissa om vi är jättenöjda med hennes prestation på Dacke? Dressyren jobbade vår superduktiga hästtjej Anisette Magnusson med hela tiden så den oroade vi oss inte för. Jag red LSD-träningen med henne, men tvekade in i det sista om vi skulle låta henne prova 50km. Till slut tänkte vi att vi ju trots allt hade 6h på oss i klassen, så det borde gå att promenera mycket. Vi "viktdopade" då jag gjorde träningen och Anisette tävlingen och hon väger säkert 15kg mindre än jag... :D
Med ridorder om avsittning + skritt på vartenda asfaltsträcka och tempo på 10km/h gick det superbra. Jag mötte upp var 3-5km :o och kollade så allt var OK. Milia gick villigt och glatt hela vägen utan svackor (till stora delar ensam på banan - 50-klassen hade ett GALET tempo) och hade superfina pulsvärden på bra inpulsningstider. Nu fick hon gå på bete och vila helt i över 2 veckor och har nu blivit igångsatt igen. Anisette har lagt till hoppning på träningsprogrammet som även det fungerar super!
Förhoppningsvis fungerar allt så att de kan komma till start igen på Greverittens 50km.

Jag uppdaterar med Milias bedömningssiffror så fort jag fått dem!

Vad roligt att allt gick bra för er!
Hon uppförde sig verkligen som en erfaren distanshäst!
Jag hoppas komma till Greveritten med Bonnie om allt går vägen.
Hennes efterlängtade distansdebut.....

Nu har jag kommit hem och hittat även Milias resultat i brevlådan:

Veterinär bedömning

Innan tävling: 3 (1-3)
Kommentar: Häst i fint skick som uppför sig bra.

Under tävling:
Metaboliskt 5 (1-5)
Tempo 4 (1-5) 10,9km/h
Rörelse 5 (1-5)
Snittsumma: 4,6

Efter tävling: 2 (1-3)
Tid till bedömning 2h 5 min
Puls: 52 (Då hade vi travat runt henne vid hand i ridhuset en stund för att få igång henne efter stillaståendet i spöregnet i 2h!)
Andning: 15
u.a på alla bedömningspunkter utom tarmljud där jag tror det ska stå ngt nedsatt.

Exteriör bedömning:

Exteriör korrekthet 4 (1-5)
Rörelse i skritt 5 (1-5)
Rörelse i trav 4 (1-5)
Snittsumma: 4,3

Psyke/Utförande: 3 (1-3)

Kommentar: Bra skritt!

Ridprov: VG
Kommentar: Starkt psyke, taktmässiga rörelser, mycket god ridbarhet!

Total poäng: 16,9

Mina egna kommentarer:
Vi är mycket nöjda med Milias insatser. Hon reste bra, sov som en stock (låg ner på natten), åt ordentligt både hö och kraftfoder, drack bra både i stallet och längs banan, jagade inte upp sig för någonting, klarade att gå ensam utan att stressa eller lägga av, var positiv genom hela ritten, pulsade in mycket bättre än kalkylerat + att hon var fräsch och spänstig dagen efter tävlingen. Glad också att hon skötte sig fint under ridprovet - hon hade aldrig blivit skolriden innan vi började rida henne i våras. En stor miss från min egen sida var att jag glömt lära henne att trava upp! :o Kom på det ca 20 minuter innan unghästbedömningarna började och när vi försökte på grusen vid sidan om fattade hon ingenting. Det blev en snabbkurs för henne och allting gick ju bra när det väl var dags. Puh!

Hej här kommer Princess Millenias resultat
Princess Millenia e. Majestic Prince u. Shades of Queen ue. Murzyn.

Veterinär bedömmning innan tävling: Trevlig häst i fint skick summa = 3 (1-3)

Under tävling: Metaboliskt: 5 (1-5)
Tempo: 4 (1-5)
Rörelse: 5 (1-5) summa = 4.6

Efter tävling (1 tim)= 3 (1-3) puls 52, andning 16, utan anmärkning på allt (slemh., kapilär återf., jungularåterf., hjärtlj., hudturg., tarmlj.,muskelt.,tryck, sår/gallor, rörelse,framåtanda/attityd, helhetsintryck.

Exteriör bedömning:
Extriör korrekthet: 5 (1-5)
rörelse i skritt: 4 (1-5)
Rörelse i trav: 5 (1-5) summa = 4.6
psyke/utförande: 3 (1-3) kommentar: lätta taktfasta rörelser.

Ridprov: VG kommentar: trevligt temprament,ekonomiska rörelser,ger ett erfaret intryck.
Total summa = 18.2

Egna kommentarer: fick lite minus på skritten då damen för dagen ville takta. Gitte tyckte hon var lite "rund"= matglad, såg betydligt smärtare ut efter 120km!, har dock nu återfått sina runda former igen! Lite minus på hastigheten då man tyckte att hon kunde gått lite fortare pga hon går snabbt ner i puls och ligger lågt.Vi red dock på 11,5 km/h och det var Millas första 120km och hon har en mycket låg grundpuls så för min del var tempot ok, hade bestämt att inte rida över 12km/h, först nästa år är det tänkt att sätta lite mer fart på henne, det här är hennes tredje uppbyggnads år, vilket innebär långt o långsamt! /jessica

Jessica! Jag tycker du är så smart och visar en enorm horsemanship känsla när jag ser dej med dina hästar och hör dej prata träning och tävling.
Att kunna plocka fram sin första häst och göra det "by the book" är det många som orkar göra,sedan brukar nästa häst få en snabbare karriär. Speciellt om hästen har sådana fördelar som att vara låg och snabb pulsad. Hur många gånger har man inte hört: han vill ju springa och pulsen är ju snabbt nere så han är i bra form.
Och då få se fina hästar slitas ut för tidigt pga av dålig uppbyggnad.
Vad jag har sett av Milla får mej att tro att i henne har du en ännu bättre häst än Ztefan.Han har ju inte haft den bästa starten i livet medan hon har fått en bra uppväxt och jag ÄLSKAR hennes långa markbundna flytande trav som bara tar mark utan besvär.Måste vara en skön häst att rida!
Det är ändå bra att hon har lätt att lägga på sej lite ännu,det kommer hon ha glädje av när hon börjar gå fortare och längre.
Jag tror och hoppas att denna häst kommer att nå långt!:bow:

Tack Giozoba! Ja hon har fantastiskt skön trav, har aldrig suttit på en häst som har en så lätt riden trav som hon, helt underbar! Har däremot inte varit helt komfortabel med hennes galopp, har blivit mycket bättre och den utvecklas fortfarande. "problemet" har varit hennes korta och runda kropp(har blivit både längre och något mindre rund) och att hon har en rund galopp och gärna går ganska lågt med huvudet, förra året känndes det som att man inte hade något framför sig, tankarna gick att om hon snubblar nu med huvudet där nere eller gör en tvärnit så är det kört, då åker jag all världens väg! Jag spännde mig och inte blev det lättare för henne då inte. För att komma ur det här var det bara att ta sig i kragen,ta ett stadigt tag i manen och bara driva på! Så nu är vi på rätt väg där också. Prince har ju en mycket stor, rund och vägvinnande galopp, tror Millas blir lite åt det hållet, ja inte riktigt så vägvinnande, hon har ju inte hans enormt långa ben. Den nya hästen Ruwacha har en fantastisk galopp(har gått som galoppör) där är det traven vi får jobba på. Känns enorm skillnad att rida dessa två damer, Milla känns som en leopard, stark o smidig, Ruwacha mer som en hjort,lätt o smidig , svårt att förklara, hoppas ni förstår!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka