Mischmasch
Trådstartare
Åkte en företagsresa till Stockholm den 12 februari med SJ. På vägen dit så får vi åka ett gammalt tåg istället för det som var planerat vilket innebar att vi inte fick någon frukost (ingår i 1-klassbiljetten jag hade). På vägen hem blir tåget inställt och jag får ta nästnästa tåg hem för tåget efter var fullbokat.. Fick 100 kr på Pressbyrån i kompensation från personalen i kundtjänst för hemresan.
4 dagar senare får jag det här mejlet:
"Hej !
Jag är ledsen att din resa den 16/2 inte blev som förväntat.
För att vi ska kunna utbetala din ersättning så ber vi dig skicka in nedan uppgifter. Vi kommer sedan att göra en utbetalning till dig på 278 kronor.
Med vänliga hälsningar
SJ Kundservice"
Tyckte det såg fishy ut, fel datum och dålig svenska så istället för att svara på mejlet skrev jag ett nytt till deras kundtjänst och fick det här tillbaka.
"Hej Xxxx.
Vi skickade ut detta mejl till dig då du åkte med oss den 12/2 och hade bokat 1 klass. På grund av ändra tågtyp så var det sämre komfort och vi hade inte möjlighet att servera frukosten så man får om man åker 1 klass innan 09:00 på de tåg du åkte med.
Vi vill på grund av den komfortbristen som blev ersätta dig med 50% av biljettpriset. I kundnumret som betalade för biljetten så ska ersättningen betalas ut till resenären på resa (som var du). Så det är därför vi har frågat efter kontouppgifter.
Med vänliga hälsningar
Xxxxx
SJ Kundservice"
Kände mig fortfarande liiite skeptisk (framför allt är det lite skrattretande att man får nästan 300 spänn för en utebliven frukost men bara 100 kr på Pressbyrån för ett helt inställt tåg..) men skickade över kontouppgifter. Fick tillbaka det här:
"Hej Xxxx!
För att vi ska kunna utbetala din ersättning så ber vi dig skicka in nedan uppgifter. Vi kommer sedan att göra en utbetalning till dig på 278 kronor.
Sänd oss följande uppgifter:
Med vänliga hälsningar
Xxxxxx
SJ Kundservice"
Tycker ni det verkar misstänkt? Vad är det värsta som skulle kunna hända om jag skulle skicka över uppgifterna och det är fejk? Varför behöver dom mer än clearing- och kontonummer?
Fast det är klart, är det fejk så innebär det ju att hela SJs kundtjänstmejl måste vara hackad och det känns ju inte så troligt..
4 dagar senare får jag det här mejlet:
"Hej !
Jag är ledsen att din resa den 16/2 inte blev som förväntat.
För att vi ska kunna utbetala din ersättning så ber vi dig skicka in nedan uppgifter. Vi kommer sedan att göra en utbetalning till dig på 278 kronor.
- Kontoinnehavarens Namn
- Bostadsadress
- Postnummer och Postort
- Bank
- Clearingnummer
- Kontonummer
Med vänliga hälsningar
SJ Kundservice"
Tyckte det såg fishy ut, fel datum och dålig svenska så istället för att svara på mejlet skrev jag ett nytt till deras kundtjänst och fick det här tillbaka.
"Hej Xxxx.
Vi skickade ut detta mejl till dig då du åkte med oss den 12/2 och hade bokat 1 klass. På grund av ändra tågtyp så var det sämre komfort och vi hade inte möjlighet att servera frukosten så man får om man åker 1 klass innan 09:00 på de tåg du åkte med.
Vi vill på grund av den komfortbristen som blev ersätta dig med 50% av biljettpriset. I kundnumret som betalade för biljetten så ska ersättningen betalas ut till resenären på resa (som var du). Så det är därför vi har frågat efter kontouppgifter.
Med vänliga hälsningar
Xxxxx
SJ Kundservice"
Kände mig fortfarande liiite skeptisk (framför allt är det lite skrattretande att man får nästan 300 spänn för en utebliven frukost men bara 100 kr på Pressbyrån för ett helt inställt tåg..) men skickade över kontouppgifter. Fick tillbaka det här:
"Hej Xxxx!
För att vi ska kunna utbetala din ersättning så ber vi dig skicka in nedan uppgifter. Vi kommer sedan att göra en utbetalning till dig på 278 kronor.
Sänd oss följande uppgifter:
- Kontoinnehavarens Namn
- Bostadsadress
- Postnummer och Postort
- Bank
- Clearingnummer
- Kontonummer
Med vänliga hälsningar
Xxxxxx
SJ Kundservice"
Tycker ni det verkar misstänkt? Vad är det värsta som skulle kunna hända om jag skulle skicka över uppgifterna och det är fejk? Varför behöver dom mer än clearing- och kontonummer?
Fast det är klart, är det fejk så innebär det ju att hela SJs kundtjänstmejl måste vara hackad och det känns ju inte så troligt..