Skumpig trav

Praefatio

Trådstartare
Kort och gott: Finns det några bra tips och övningar för en häst som har en väldigt stor trav med mycket schwung i, som gör att det blir lättare att sitta ner i den? Övningar både för att lösa problemet (hästens typ av trav) och för att lindra symptomen (att jag studsar). Jag studsar som en studsboll på min nya häst, vilket jag aldrig gör på andra hästar.

Alla tips mottages tacksamt :D

Sv: Skumpig trav

Sån är min med! Tar också gärna emot tips.
Första gången jag travade blev jag helt mörbultad :)

När hon skrittar fort känns det som normal trav, och när hon travar blir det som ett sjöslag i sadeln.

Nu har jag inte travat så mycket på min häst än, fick honom i lördags och han behöver VERKLIGEN skos om så vi har i princip bara skrittat... Men de få gångerna jag bett om trav så har det bara blivit pannkaka av det. Hästen travar fint framåt och gör sitt bästa och jag bara studsar vilket gör att han tappar formen och blir ännu stötigare.

Jag längtar tills hovis kommer, och tills min tränare kommer hem från sin kurs...

Stort swung tolkar ja som en häst med gungig lång trav?
Är det traven jag tänker på jobbar hästen på ganska bra men de är svårt och hänga med i den långa stora takten. Upptäckte att jag hade väldigt mycket lättare att hänga med i sådan trav när jag började träna upp mina egna mag och ryggmuskler. Slappna av i bäckenet så att säga och ta gunget i magen är mitt förslag.

Lycka till :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama