skulle vilja primera mitt sto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare eliiun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 901
E

eliiun

Hejsan skulle vila ta min häst på sto primering. En newforest på två år, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga?:confused: ;)

Sv: skulle vilja primera mitt sto.

Premiering ska det nog stå:)

Senast ändrad av en moderator:

haha ja ursäkta min stavning;)

tag kontakt med din rasförening så får du veta vad som krävs för att hon skall få premieras.

Hej!

Om du vill visa din tvååriga new forest så kan du göra det på två sätt.

Dels premiering. Premieringarna ordnas i nästan alla län, och det kan ju vara praktiskt eftersom det inte blir så långt att åka. Det är Hushållningssällskapet som ordnar premieringarna, och de brukar stå i telefonkatalogen, då oftast med länsnamnet först, t ex Upplands läns Hushållningssällskap. Premiering är en avelsvärdering, så man tävlar inte mot varandra. Däremot brukar man få rosett, och om unghästen är av bra kvalitet kan man lösa ut något som kallas för skådepenning. När ditt sto är tre år är det viktigt att åka på premiering om hon är fin, eftersom det är på premiering man kan få diplom för sitt treårssto, om hon får minst 40 poäng. Det är en jättefin merit för stoet, och för stoets föräldrar.

Dels finns det utställning. Utställningar ordnas av avelsföreningarna. Utställningarna kan vara roligare att åka på om man vill se många hästar av samma ras, och de är mer av skönhetstävling, det finns mer priser att vinna och så.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Nikan
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
942
Senast: Shaggy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka