Skulle skaffa höns men är nu tveksam. Hjälp!

Narcissa

Trådstartare
Ja, allt är bestämt om hönsen och vi ska bygga hönshuset på onsdag men nu börjar jag känna mig lite velig. Detta för att jag har läst på ett annat forum om kvalster, löss och liknande. Jag AVSKYR saker som kryllar och kryper. Rys!
Hur pass vanligt är det att man får hela hönshuset fyllt av äckliga löss och loppor? Jag funderar verkligen över om jag ska skippa hönsen just pga detta. :cry:

Sv: Skulle skaffa höns men är nu tveksam. Hjälp!

Riskerna är små. Och råkar man ut för det, så går det att åtgärda!

För det första ska man vara noga med varifrån man köper sina djur. För det andra ska man vara lika noga med varifrån man köper tillbehör etc. För om man börjar med "rena" djur och inredningar mm, så är oddsen goda att slippa ohyra. Om man så låter bli att i framtiden släpa med sig risker från utställningar etc och man sätter ev nyinköta djur i karantän, så ökar oddsen ännu mer.

Slutligen finns en liten risk att få in ohyra via vilda fåglar, men den risken ska inte överdrivas.

Jag vet att somliga sätter likhetstecken mellan höns och ohyra. Vilket är okunnigt skitsnack. Även hästar, hundar och katter m fl kan råka få ohyra på sig, för att inte tala om människor! Så skaffa du dina höns och låt förnuftet råda. :laugh:

LIA

Jag har aldrig haft löss/loppor på mina höns, så ta det lugnt.. Köper man friska parasitfria djur, sköter dem som man ska och de har tillgång till sandbad och utevistelse så går det nog bara bra :D

Tusen tack för era svar. Man har ju läst några skräckhistorier. Usch.

Jag kollar runt på höns nu och har ni några erfarenheter av Barnevelderhönor?

Liknande trådar

Lantbruksdjur Våra planer på att skaffa höns kommer bli av nu i sommar. Detta är första dagen jag har satt mig ner och börjat läsa lite fakta om vad...
2
Svar
20
· Visningar
7 733
Senast: lillkillen
·
Lantbruksdjur Hejj på er! Jag och min familj har funderat på att skaffa höns till sommaren :)) Vi tyckte det skulle vara roligt och bra och framför...
Svar
16
· Visningar
3 647
Senast: Dorro
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 068
Senast: sally_lipton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama