Skulle Barrockridning passar oss?

J

Jennifer80

Nu vill jag höra vad ni verkligen tycker negativt och positivt, om oss.
Jag har provat och provat för att hästen ska slappna av har letat efter fel m.m. om han har ont, nej ingenting. Min häst springer gärna högt med huvudet och är väldigt kännslig i munnen, han vill gärna inte ta stöd på bettet. jag har provat olika bett ( provat att sitta "annorlunda"), provat att rida lite mer med stöd och lite med lösa tyglar, han går lite bättre på lösa tyglar. har jag långa tyglar i traven söker han sig inte neråt han går kvar i sin "form".:(

Jag har ett pelham som jag använder som vanlig tränsbett där blir han lite bättre men han känns inte bra ändå.

Han har jätte dålig balans i galoppen m.m., han svårt att sakta av från galopp till skritt, galopperar man i ridbanan går det fort och det känns som man skulle gå omkull.

Ska vi prova en annan ridstil? Tänkte barrock är ju väldigt mjuk ridning. Jag har även en film på oss som ni gärna får kommentera!
Vill gärna få positiv och negativ kritik angående ridning och hästen rörelser. ( Men var trevlig :angel: )

( hästen blev westernriden förut av en liten 13 årig kille mest med stångbett! ) Hästen är nu 7 år.


Här är en film : när jag rider:


http://www.youtube.com/watch?v=gDeDHWnRPtI

Och hur hästen rör sig när jag longerar:

http://www.youtube.com/watch?v=9YfcediUiiI
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

Det första jag kom att tänka på var att du verkar rätt låst i bäckenet när du rider. Syns tydligt på att ben och huvud guppar.
Kan det vara därför hästen spänner sej med..?

Tycker den går mycket mer avslappnat och svingar bättre i ryggen när du longerar den. Iallafall i början av (longerings-)filmen. Sen verkar den mest stressad, ser inte ut som longering utan mer motionering. Och varför släpar longerlinan i marken? Farligt...:crazy:

Men med lite jobb kan det säkert bli en jättetrevlig häst!:) Jag skulle börja jobba den mer från marken om jag var du!

Lycka till!:banana:
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

Det första jag kom att tänka på var att du verkar rätt låst i bäckenet när du rider. Syns tydligt på att ben och huvud guppar.
Kan det vara därför hästen spänner sej med..?

Tycker den går mycket mer avslappnat och svingar bättre i ryggen när du longerar den. Iallafall i början av (longerings-)filmen. Sen verkar den mest stressad, ser inte ut som longering utan mer motionering. Och varför släpar longerlinan i marken? Farligt...:crazy:

Men med lite jobb kan det säkert bli en jättetrevlig häst!:) Jag skulle börja jobba den mer från marken om jag var du!

Lycka till!:banana:

Altså att longerlinan släper i marken blir ju för att han ibland tar sina "egna vägar", men sedan blir det svårt att hinna med att korta linan när man filmer samtidigt, tyvärr så är jag oftast själv!

Jo, det kan hända att jag låser mig i bäcknet, det ska jag kolla nästa gång, tänka på.

Jag tömkör honom faktiskt mer än jag rider men jag vill gärna ha lite blandat träning så att det inte blir bara samma samma.
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

Att tömköra är jättebra!:) Lättare att jobba hästen i en bra form och i balans än vid longering.

Annars tänkte jag mer på att arbeta hästen vid hand (böja, skolor osv). Sök här på forumet om du inte vet hur du ska göra, men jag tror det hade varit bra för din häst. Den ser inte ut att vara så himla mjuk i huvud hals och bål när du rider...
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

Det första jag kom att tänka på var att du verkar rätt låst i bäckenet när du rider. Syns tydligt på att ben och huvud guppar.
Kan det vara därför hästen spänner sej med..?

Intressant, om det är så, hur lossar man bäckenet?
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

jag tror säkerligen att det kan bli en väldigt fin häst av honom!

tänker också på lite skolor, tror det skulle vara bra för honom.. sen tänkte jag lite på det här med att du travar så mycket, jag tror att det skulle kunna ge rätt mycket om du jobbade honom mer i skritt. när jag jobbar med min häst så bygger jag från skritten och jobbar mej vidare i gångarterna. det har gett oss mycket.

sen tror jag att du ska kräva mer av honom när du longerar, just nu ser han väldigt ofokuserad ut. kräv rundare volt, kräv arbete så ska du nog se att det kommer bli bra!

han är en jättefin häst, vad är han för ras?
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

jag tror säkerligen att det kan bli en väldigt fin häst av honom!

tänker också på lite skolor, tror det skulle vara bra för honom.. sen tänkte jag lite på det här med att du travar så mycket, jag tror att det skulle kunna ge rätt mycket om du jobbade honom mer i skritt. när jag jobbar med min häst så bygger jag från skritten och jobbar mej vidare i gångarterna. det har gett oss mycket.

sen tror jag att du ska kräva mer av honom när du longerar, just nu ser han väldigt ofokuserad ut. kräv rundare volt, kräv arbete så ska du nog se att det kommer bli bra!

han är en jättefin häst, vad är han för ras?

Det är en arab, han är snäll och lättlärd men tyvärr är han helt tokig ibland med. Han har lätt att tappa konstartrationen och titta på annat, speciellt på två hästar som går bredvid ridbanan.
( Därför ser han så destraherat ut på longeringsfilmen)
När de sticker iväg och bockar så gör min häst det med. Det börja bli väldigt irreterande eftersom jag aldrig vet hur dagen slutar.:crazy:

Han har aldrig gjort så ute bara på banan, när de där hästarna håller på. Kanske ni kan ge mig ett tips vad jag kan göra? Min kompis tyckte att jag skulle sätta på ett Martingal så att han inte får upp huvudet så där. Jag har en film på hur han kan göra och det är inte alls kul, den där gången har jag haft en jäkla tur att jag inte gjorde mig mer illa.


http://www.youtube.com/watch?v=5nmDGvO7gPc
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

Det är en arab, han är snäll och lättlärd men tyvärr är han helt tokig ibland med. Han har lätt att tappa konstartrationen och titta på annat, speciellt på två hästar som går bredvid ridbanan.
( Därför ser han så destraherat ut på longeringsfilmen)
När de sticker iväg och bockar så gör min häst det med. Det börja bli väldigt irreterande eftersom jag aldrig vet hur dagen slutar.:crazy:

Han har aldrig gjort så ute bara på banan, när de där hästarna håller på. Kanske ni kan ge mig ett tips vad jag kan göra? Min kompis tyckte att jag skulle sätta på ett Martingal så att han inte får upp huvudet så där. Jag har en film på hur han kan göra och det är inte alls kul, den där gången har jag haft en jäkla tur att jag inte gjorde mig mer illa.


http://www.youtube.com/watch?v=5nmDGvO7gPc

ajdå, det såg ingevidare ut! vad det gäller ridningen och bockandet så har jag inga tips, jag känner mig inte tillräckligt duktig för att kunna hjälpa dig, min det finns säkert någon annan här som kan hjälpa dig med det!

med longeringen skulle jag jobba på en mindre volt, ha linan sträckt och öva till en början att när du går mot honom så ska han flytta sig bort från dig, och får du ingen respons så peta till han med spöt, så han fattar att du menar allvar.när du känner att det funkar kan du ha ut honom på en större volt, och kan få honom att fortsätta lyssna på dig. och som jag sa förut. kräv koncentration av honom, ge han något att arbete med så han har nått att tänka på och inte bara springer runt, typ böjning... longering är inte så enkelt som man tror, det krävs ganska mycket av den som står i mitten.. :smirk:
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

Detta att sitta ner i traven har jag väldigt svårt för, undrar oxå hur man gör för att "öppna upp bäckenet", vad innebär det? Kanske skulle kunna hjälpa mig att sitta bättre i sadeln:D
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

din häst ser trevlig ut, men är inte genomarbetad, utan lullar runt o kollar på allt. du sysselsätter honom inte tillräckligt. Det är därför som han får friliret när de andra drar. Fokuset ligger inte på vad du gör /vill.

Du sitter i stolsits o driver för mkt med sätet. Du måste oxå ha skänklarna på olika ställen om du ska kunna forma honom i bålen.
Försök att böja på en kvist, om du håller händerna mittemot varandra- omöjligt.

Rid mer övergångar o öka o minska volterna, men viktigast är nog en tränare som kan få er på rätt kurs.

Lycka till!
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

Intressant, om det är så, hur lossar man bäckenet?

Skrev att jag tycker att det ser ut som att hon är låst i bäckenet... Men det kanske är nån som tycker annorlunda..?

Med låst menar jag orörlig (främst i sidled, i skritt och trav rör sej hästens rygg i sidled och därför bör ju ryttarens höft göra det med annars kan det ju aldrig bli nån enhet om en rör sej i sidled och den andra rör sej emot...om man inte vill stanna/gasa på hästen..)
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

Det är en arab, han är snäll och lättlärd men tyvärr är han helt tokig ibland med. Han har lätt att tappa konstartrationen och titta på annat, speciellt på två hästar som går bredvid ridbanan.
( Därför ser han så destraherat ut på longeringsfilmen)
När de sticker iväg och bockar så gör min häst det med. Det börja bli väldigt irreterande eftersom jag aldrig vet hur dagen slutar.:crazy:

Han har aldrig gjort så ute bara på banan, när de där hästarna håller på. Kanske ni kan ge mig ett tips vad jag kan göra? Min kompis tyckte att jag skulle sätta på ett Martingal så att han inte får upp huvudet så där. Jag har en film på hur han kan göra och det är inte alls kul, den där gången har jag haft en jäkla tur att jag inte gjorde mig mer illa.


http://www.youtube.com/watch?v=5nmDGvO7gPc


Fy f*n!:eek: Det där kunde gått illa...:crazy:

Tycker du definitivt ska jobba han mer från marken först! Kan du inte få honom koncentrerad från marken så kan du definitivt inte det när du rider!
Jobba först och främst på ditt ledarskap så att han fokuserar på och respekterar dej innan du gör något annat.

Hur går det eg när du rider ut?

Martingal är ingen lösning på problemet utan mildrar bara symptomen.

Och se till att skaffa hjälp från en duktig tränare (speciellt en som är bra på att visa hur du ska jobba hästen från marken) innan det händer något allvarligt!
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

Min häst springer gärna högt med huvudet och är väldigt kännslig i munnen, han vill gärna inte ta stöd på bettet. jag har provat olika bett ( provat att sitta "annorlunda"), provat att rida lite mer med stöd och lite med lösa tyglar, han går lite bättre på lösa tyglar. har jag långa tyglar i traven söker han sig inte neråt han går kvar i sin "form".
Låter precis som min häst innan jag började med AR. Ett halvårs träning vid hand gjorde susen. Han byggde då om sina halsmuskler, lärde sig slappna av i ryggen, fick bort den gigantiska underhalsen, och följde sedan handen väl uppe på ryggen.
Ett konkret tips är ju att ta hjälp av en tränare (inom AR, om du är sugen på det) och lära dig arbeta honom från marken och få hjälp med longeringen.
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

Fy f*n!:eek: Det där kunde gått illa...:crazy:

Tycker du definitivt ska jobba han mer från marken först! Kan du inte få honom koncentrerad från marken så kan du definitivt inte det när du rider!
Jobba först och främst på ditt ledarskap så att han fokuserar på och respekterar dej innan du gör något annat.

Hur går det eg när du rider ut?

Martingal är ingen lösning på problemet utan mildrar bara symptomen.

Och se till att skaffa hjälp från en duktig tränare (speciellt en som är bra på att visa hur du ska jobba hästen från marken) innan det händer något allvarligt!


Jag håller på att leta med lys och lukta efter en duktig tränare som vill ge privat lektioner här hos oss.
när jag rider ut, ja då är han faktiskt jätte snäll han har bockat och försöker ibland men han har aldrig dragit iväg så där.
Jag har även passerat hagar med hästar som kom springandes eftersom de var nyfikna och det har inte varit ngt större problem.

Just de hästarna vid ridbanan är verkligen är helt tokiga, till och min kompises häst stormade runt en dag eftersom hästarna i hagen höll på. Och hennes häst en 17 årig rätt så lat valack. Det är naturligtvis ingen ursäkt!
Jag vill ju att min säkerhet gå före självklart!

Jag har varit med på distansritt, visst var han busig när folk red förbi men han drog aldrig iväg på det här sättet.!
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

Jag skulle nog satsa på att förbättra den egna ridningen, och se om det kanske hjälper? På filmen ser din hand väldigt ostadig ut, och det kan ju säkert påverka hans vilja att ta stöd i bettet. Sen hamnar du i stolsits, med en mer lodrätt sits så blir du stadigare och har lättare att hjälpa hästen.

Så jag skulle säga att du inte behöver byta ridstil om du inte vill, däremot så kan det vara bra att rida för tränare och slipa sitsen?
 
Sv: Skulle Barrockridning passar oss?

Såg en bit av den första filmen och jag tycker att du ser lite spänd ut i sitsen... Kanske kan det vara ett bra sätt att rida barbacka för att öva upp balans och följsamhet? Jobba mycket med att få hästen lösgjord. Börja i skritt med att få din häst att länga överlinjen. Jag tycker inte att du ska sluta med akademiskt, utan ge det mer tid och hitta en bra tränare som du är nöjd med! Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: Esmeralda
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp