Skrytiga vänner

Dee

Trådstartare
Hej jag har ett bekymmer med en vän,
Hon är extremt skrytig och måste alltid ha rätt och vara bäst och detta rör för det mesta våra hästar!
Tex om jag säger att min häst är duktig på att hoppa kombination så måste hon alltid säga att hennes är bättre och tål inte att någon säger ett ljud om hennes häst eller om hennes ridning men är alltid nogran med att kritiserar mig och min häst.
Hon brukar också på fult allvar säga att hennes häst är bättre på att hoppa än min (min tävlar 120cm och hennes 60cm) och om någon försöker säga åt henne att inte gemföra hästarna eller säger att dom är lika bra så måste hon alltid säga "Visst men min är bättre".
Och jag har tröttnat på att lyssna på dom här kommentarerna vilket gör mig väldigt sur efter några timmar med henne.
Jag vet att hon gör detta bara för att hon är osäker på sig själv, så jag behöver lite hjälp med hur jag ska göra för att få henne att lugna sig med detta beteendet, hon är aldrig sån när det gäller andra saker som inte rör hästarna och jag kan inte bara sluta rida med henne för vi har hästarna i samma stall så jag behöver värkligen tips så jag kan prata med henne om detta på ett trevligt vis.
 
Hej jag har ett bekymmer med en vän,
Hon är extremt skrytig och måste alltid ha rätt och vara bäst och detta rör för det mesta våra hästar!
Tex om jag säger att min häst är duktig på att hoppa kombination så måste hon alltid säga att hennes är bättre och tål inte att någon säger ett ljud om hennes häst eller om hennes ridning men är alltid nogran med att kritiserar mig och min häst.
Hon brukar också på fult allvar säga att hennes häst är bättre på att hoppa än min (min tävlar 120cm och hennes 60cm) och om någon försöker säga åt henne att inte gemföra hästarna eller säger att dom är lika bra så måste hon alltid säga "Visst men min är bättre".
Och jag har tröttnat på att lyssna på dom här kommentarerna vilket gör mig väldigt sur efter några timmar med henne.
Jag vet att hon gör detta bara för att hon är osäker på sig själv, så jag behöver lite hjälp med hur jag ska göra för att få henne att lugna sig med detta beteendet, hon är aldrig sån när det gäller andra saker som inte rör hästarna och jag kan inte bara sluta rida med henne för vi har hästarna i samma stall så jag behöver värkligen tips så jag kan prata med henne om detta på ett trevligt vis.
Bara säg lite tråkigt okej om hon påstår sådant. Liksom bara, okej..vi säger så..din är bättre, spela roll. Eller om du berättar att du är glad för något som gick bra och hon börjar prata om att hennes häst är bättre så säg bara att okej, men tycker ändå det är roligt att det gick bra för min.

Tycker inte det är att skryta dock, låter mera som en osäker person som måste övertyga sig själv om att hon gillar sin egna häst ungefär. Tror inte det är så mycket att prata med henne om faktiskt, stör det dig så lyssna inte på det och ge ingen direkt respons så hon inte kan fortsätta berätta om hur mycket bättre hennes häst är på det sättet. Hon märker nog när ingen responsar på hennes kommentarer och tonar ner det.
 
Förstår att du blir irriterad och tycker att det är jobbigt men jag tror att det bästa är att inte kommentera eller prata om vems häst som är bäst osv. Tar hon upp det så byt samtalsämne. Spelar det egentligen någon roll om din eller hennes häst är bättre? Kanske är det viktigt för henne (även om det mest låter som att hon är osäker) men spelar det ngn roll? Det viktigaste är ju att du tycker om din häst. Försök att låta det rinna av dig, styr samtalet i någon annan riktning och försök tänka på att det handlar om osäkerhet hos din kompis.
 
För mig är detta stora energitjuvar och sådana umgås jag med väldigt lite. Så lite jag kan.

Jag har inga behov av att hävda mig men att ha kompisar som nedvärderar hela tiden på detta sätt är ju inte ok. Det är också ofta dessa personer inte kan ändra sig och tar sällan ansvar för hur de känner sig och att ändra sig.
 
Minimera umgänget så mycket du kan. Sådana människor drar energi från dig, kryper in under skinnet på dig och får dig att må dåligt. Jag brukar bara svara, "okej", eller "jaha", när folk beter sig så. Jag tar aldrig diskussionen när den andre så uppenbart har sin åsikt som är omöjlig att rubba klar i sådana situationer där det fullkomligt kvittar vad hen tycker. Det är så uppenbart att hen enbart söker uppmärksamhet och den typen av uppmärksamhet, som tar av mig men inte ger någon något positivt utan bara är samma rundgångstjat om och om igen, är jag inte intresserad av. Jag diskuterar eller säger aldrig något som jag vet att sådana personer går igång på så i ditt fall hade jag inte sagt något om min häst till henne eller pratat om min häst alls.
 
Hej jag har ett bekymmer med en vän,
Hon är extremt skrytig och måste alltid ha rätt och vara bäst och detta rör för det mesta våra hästar!
Tex om jag säger att min häst är duktig på att hoppa kombination så måste hon alltid säga att hennes är bättre och tål inte att någon säger ett ljud om hennes häst eller om hennes ridning men är alltid nogran med att kritiserar mig och min häst.
Hon brukar också på fult allvar säga att hennes häst är bättre på att hoppa än min (min tävlar 120cm och hennes 60cm) och om någon försöker säga åt henne att inte gemföra hästarna eller säger att dom är lika bra så måste hon alltid säga "Visst men min är bättre".
Och jag har tröttnat på att lyssna på dom här kommentarerna vilket gör mig väldigt sur efter några timmar med henne.
Jag vet att hon gör detta bara för att hon är osäker på sig själv, så jag behöver lite hjälp med hur jag ska göra för att få henne att lugna sig med detta beteendet, hon är aldrig sån när det gäller andra saker som inte rör hästarna och jag kan inte bara sluta rida med henne för vi har hästarna i samma stall så jag behöver värkligen tips så jag kan prata med henne om detta på ett trevligt vis.

Jag tror det bästa rådet är att inte säga något om din häst eftersom det triggar igång henne. Argument biter inte på en sådan person.
Jag har också en sådan i min yttre bekantskapskrets och som tur är så träffas vi inte så ofta. Men när vi gör det...oj oj vad man får höra. "Tänk vad jag har fyndat! En föl för baaaara 150 000 kr!" "Ja, nu har jag varit runt i heeela Sverige och inte hittat en enda bra häst. Jag har varit hos x, y och z (bara välkända ryttare i Sverige) och de hade INGENTING!" osv osv Samtidigt vet jag att de är högst normala inkomsttagare och mediokra ryttare. Det spelar ingen roll vad man än säger om våra hästar eller vad vi gjort eller tänker göra, allt ska kritiseras och komma med "ovärderliga god råd".
Numera finner jag detta ganska lustigt och spelar med "Oj vad biiiiligt! Vilken tur du har!" Nää, det är bara skithästar som x, y och z har. Ingenting att ha". Och hon går igång och jag skrattar inom mig själv och låter henne leva i sin fantasivärld.
 
Minimera umgänget så mycket du kan. Sådana människor drar energi från dig, kryper in under skinnet på dig och får dig att må dåligt. Jag brukar bara svara, "okej", eller "jaha", när folk beter sig så. Jag tar aldrig diskussionen när den andre så uppenbart har sin åsikt som är omöjlig att rubba klar i sådana situationer där det fullkomligt kvittar vad hen tycker. Det är så uppenbart att hen enbart söker uppmärksamhet och den typen av uppmärksamhet, som tar av mig men inte ger någon något positivt utan bara är samma rundgångstjat om och om igen, är jag inte intresserad av. Jag diskuterar eller säger aldrig något som jag vet att sådana personer går igång på så i ditt fall hade jag inte sagt något om min häst till henne eller pratat om min häst alls.

Jag tycker sällan det hjälper att säga "jaha" och "okej". De bara babblar på i alla fall och ju mer tyst man blir (för man orkar ju inte) så blir de ännu mer snackiga och skrytiga. Tar tystnaden som en bekräftelse på att man vill höra inte att man är ointresserad. Ibland kan bekräftelsen endast vara att de får prata och dissa alla andra.
Bästa sättet är att inte umgås, faktiskt. Jag har inte hittat något annat sätt att hantera att MIN energi dras ut och man går deppigare därifrån än när man kom. För de personerna säger saker som också upprör, är fel och de antar också en massa saker. Vilket får en att vilja klippa till mer än bara vara blassé inför både förolämpningar (för det blir det ju så småningom när de säger hur bra de är och hur dåliga andra är) och antaganden.
 
Hej jag har ett bekymmer med en vän,
Hon är extremt skrytig och måste alltid ha rätt och vara bäst och detta rör för det mesta våra hästar!
Tex om jag säger att min häst är duktig på att hoppa kombination så måste hon alltid säga att hennes är bättre och tål inte att någon säger ett ljud om hennes häst eller om hennes ridning men är alltid nogran med att kritiserar mig och min häst.
Hon brukar också på fult allvar säga att hennes häst är bättre på att hoppa än min (min tävlar 120cm och hennes 60cm) och om någon försöker säga åt henne att inte gemföra hästarna eller säger att dom är lika bra så måste hon alltid säga "Visst men min är bättre".
Och jag har tröttnat på att lyssna på dom här kommentarerna vilket gör mig väldigt sur efter några timmar med henne.
Jag vet att hon gör detta bara för att hon är osäker på sig själv, så jag behöver lite hjälp med hur jag ska göra för att få henne att lugna sig med detta beteendet, hon är aldrig sån när det gäller andra saker som inte rör hästarna och jag kan inte bara sluta rida med henne för vi har hästarna i samma stall så jag behöver värkligen tips så jag kan prata med henne om detta på ett trevligt vis.

Jobbigt förstås.

Men kan din hopprädsla också ha med det hela att göra?
Du skriver i en annan tråd att din häst tidigare hoppat 120 men att du tycker det är jobbigt när ribban läggs på 60cm? Så att det blir extra jobbigt för dig att inte lyckas så bra som hästens kapacitet tillåter?

Även om du uppfattar din vän som jobbig, kan det vara så att hon uppfattar dig som skrytig också?
Du verkar ha en jättefin häst, grattis!
Men kan hon känna det (om hon nu har en sämre) som om hon måste hävda sig mot att din häst är fin?
Kan hon tycka att det är jobbigt att du berömmer din häst?
 
Jag tycker sällan det hjälper att säga "jaha" och "okej". De bara babblar på i alla fall och ju mer tyst man blir (för man orkar ju inte) så blir de ännu mer snackiga och skrytiga. Tar tystnaden som en bekräftelse på att man vill höra inte att man är ointresserad. Ibland kan bekräftelsen endast vara att de får prata och dissa alla andra.
Bästa sättet är att inte umgås, faktiskt. Jag har inte hittat något annat sätt att hantera att MIN energi dras ut och man går deppigare därifrån än när man kom. För de personerna säger saker som också upprör, är fel och de antar också en massa saker. Vilket får en att vilja klippa till mer än bara vara blassé inför både förolämpningar (för det blir det ju så småningom när de säger hur bra de är och hur dåliga andra är) och antaganden.

Jaha eller okej, inte fortsätta svara i evinnerlighet utan ett svar en gång.
Kroppsspråket kanske är än mer talande och hur det här "okej" eller "jaha" sägs. De jag har haft i min omgivning som varit sådana har lagt ner när de inte har fått den respons de vill ha, dvs. jag har inte fortsatt prata om det de vill prata om eller fortsatt prata alls utan fortsatt med mitt helt naturligt.

Självklart är det bästa att slippa umgås men ibland går inte det utan man träffas oavsett om man vill eller inte. Att då visa sig totalt ointresserad och bara svara "jaha" eller "okej" en gång och sedan inte prata mer med personen har för mig varit det enda sättet att slippa det evinnerliga tjatet.
 
Äsch bry dig inte om vad hon säger. Låt henne gå runt och tro att hon är proffs om hon nu så gärna vill tro det. Det är hon som gör bort sig, inte du. :) Sånt beteende bottnar oftast i osäkerhet som döljs genom att leka expert. Så låt hennes skryt gå in genom ena örat och ut direkt genom det andra. Huvudsaken är ju att du själv vet att hon maskerar sin okunskap med att försöka höja sig själv istället.
 
Hej jag har ett bekymmer med en vän,
Hon är extremt skrytig och måste alltid ha rätt och vara bäst och detta rör för det mesta våra hästar!
Tex om jag säger att min häst är duktig på att hoppa kombination så måste hon alltid säga att hennes är bättre och tål inte att någon säger ett ljud om hennes häst eller om hennes ridning men är alltid nogran med att kritiserar mig och min häst.
Hon brukar också på fult allvar säga att hennes häst är bättre på att hoppa än min (min tävlar 120cm och hennes 60cm) och om någon försöker säga åt henne att inte gemföra hästarna eller säger att dom är lika bra så måste hon alltid säga "Visst men min är bättre".
Och jag har tröttnat på att lyssna på dom här kommentarerna vilket gör mig väldigt sur efter några timmar med henne.
Jag vet att hon gör detta bara för att hon är osäker på sig själv, så jag behöver lite hjälp med hur jag ska göra för att få henne att lugna sig med detta beteendet, hon är aldrig sån när det gäller andra saker som inte rör hästarna och jag kan inte bara sluta rida med henne för vi har hästarna i samma stall så jag behöver värkligen tips så jag kan prata med henne om detta på ett trevligt vis.

Hur gammal är hon?
Om det är ett barn/tonåring hade jag nog tyckt att det kan vara bra att prata med hennes föräldrar. Hon kanske helt enkelt inte förstår hur tråkigt hennes beteende är för andra, och i så fall är det ju jättebra om någon förklarar för henne. Jag tycker inte att det är ditt jobb att förklara och ta diskussionen, det kan föräldrarna göra.
Om det däremot gäller en vuxen person tycker jag att du har fått bra råd ifrån andra redan.
 
Jaha eller okej, inte fortsätta svara i evinnerlighet utan ett svar en gång.
Kroppsspråket kanske är än mer talande och hur det här "okej" eller "jaha" sägs. De jag har haft i min omgivning som varit sådana har lagt ner när de inte har fått den respons de vill ha, dvs. jag har inte fortsatt prata om det de vill prata om eller fortsatt prata alls utan fortsatt med mitt helt naturligt.

Självklart är det bästa att slippa umgås men ibland går inte det utan man träffas oavsett om man vill eller inte. Att då visa sig totalt ointresserad och bara svara "jaha" eller "okej" en gång och sedan inte prata mer med personen har för mig varit det enda sättet att slippa det evinnerliga tjatet.

Gud vad skönt!
Har några som aldrig verkar förstå positiv förstärkning där jag bara är intresserad om de inte pratar om sig själva eller skryter om sitt. Det verkar gå dem obemärkt förbi då belöningen i sig är att göra just detta, inte att det finns någon "mottagare" av informationen.
 
Gud vad skönt!
Har några som aldrig verkar förstå positiv förstärkning där jag bara är intresserad om de inte pratar om sig själva eller skryter om sitt. Det verkar gå dem obemärkt förbi då belöningen i sig är att göra just detta, inte att det finns någon "mottagare" av informationen.

I sällskap med sådana brukar jag babbla på om en massa andra saker bara och om/när de börjar så svarar jag bara jaha eller okej och antingen fortsätter jag prata om annat eller så avslutar jag lite fint och går. Efter ett tag brukar det bli mindre och mindre av tjatet för de allra flesta inser ju att ingen lyssnar ändå. Sen finns det ju vissa, som hen som sprang efter mig på jobbet och tjatade och kunde upprepa detta i timmar varenda dag, hen kunde till och med stå utanför toaletten och fortsätta med sitt tjat, som verkligen inte fattar men då stänger jag av och fortsätter med mitt. Hen fick väl tjata då men hen fick ingen respons alls. Det viktigaste är ändå att försöka minimera kontakten med sådana energitjuvar så mycket det går och går det inte rent fysiskt så får man stänga in sig i sin egen bubbla och inte låta dem komma in under huden på en. Jag hade en som alltid försökte starta bråk om det fanns någon annan i närheten men var hur trevlig som helst när vi var själva. Det var riktigt jobbigt. Jag kunde stå och prata med någon och den här människan kom in, ifrågasatte det jag sa (som hen bara hade hört hälften av och oftast hade missförstått helt) idiotförklarade mig, sa nervärderande saker om mig, började tjafsa och försökte få igång bråk. Även om jag aldrig tjafsade tillbaka (jag lägger ingen energi på sådant) så försökte hen få igång mig igen och igen. Jag pratade med henom ensam flera gånger men inget hjälpte. Till slut sa jag bara jaha när hen började. Jag fortsatte med mitt och sa inget mer. Då äntligen blev det lugnt. Jag tror att de allra flesta som håller på så gör det för att de är ensamma och de blir ännu ensammare för att de håller på som de gör. Det var därför jag verkligen försökte prata med henom och förklara för jag tyckte faktiskt synd om henom men vill man inte förstå vad ens egna beteende gör så hjälper ju inte det. Då är det alla andra som är dumma :meh:
 
Och mitt råd är att prata om det istället för parera. "Är du medveten om att varje gång jag säger något positivt om min häst så upplever jag det som att du säger att din häst är ännu bättre. Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde, i högre grad än du brukar, vara glad för min skull. Det är helt ok för mig att du tycker att din häst är bättre än min, och det är den i mångt och mycket, men det blir jobbigt för mig om du inte kan glädjas åt min hästs styrkor- även om din är bättre än min på just de områdena. Jag kanske missuppfattar dig för det känns som att du ska bräcka mig jämt och det gör mig faktiskt både ledsen och irriterad. Om jag jobbar med mig när det gäller att hantera det, kan inte du jobba med att visa glädje när jag talar om min hästs styrkor?"

Eller låt någon annan vara modell för hur du vill att din kompis ska vara. Påpeka det ofta "Har du märkt att Ann O Nym alltid säger positiva saker om andras hästar och låter folk vara glada för det de har, istället för att bräcka dem med sin egna häst? Hen är en riktig glädjespridare! Tänk att kunna ge folk så mkt glädje! Jag ska försöka tänka på det jag också, och verkligen glädjas åt andra istället för stt känna mig lite smått avundsjuk. Det är ingen bra sida hos mig"
 
Jag hade också en sån i ett stall jag jobbade. Allt jag gjorde var hon bättre på. Hoppade jag av hästen eller liknande och var sjukt nöjd med mig själv så kunde hon stå där och säga att hon minsann hade gjort på ett annat sätt och hennes häst går det så jäkla bra när man gör som hon gör. Så en dag så hade stubinen brunnit ner för mig, vände mig mot henne och röt till. Om hon istället för att leda in samtalet på henne inte bara kunde ge mig en high-five eller nåt när hon såg att jag var nöjd och sen bara fortsätta med sitt. Hon blev lite chockad av min reaktion och gick surt därifrån.

Men nästa gång när jag hade en bra dag igen och jag såg att hon var på g att börja igen så höll jag bara upp handen. Hon gav mig en halvtaskig high-five och sen gick jag bara därifrån utan ett ljud. Så det blev liksom mitt tecken på att all form av samtal eller diskussion var överflödig.
 
Och mitt råd är att prata om det istället för parera. "Är du medveten om att varje gång jag säger något positivt om min häst så upplever jag det som att du säger att din häst är ännu bättre. Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde, i högre grad än du brukar, vara glad för min skull. Det är helt ok för mig att du tycker att din häst är bättre än min, och det är den i mångt och mycket, men det blir jobbigt för mig om du inte kan glädjas åt min hästs styrkor- även om din är bättre än min på just de områdena. Jag kanske missuppfattar dig för det känns som att du ska bräcka mig jämt och det gör mig faktiskt både ledsen och irriterad. Om jag jobbar med mig när det gäller att hantera det, kan inte du jobba med att visa glädje när jag talar om min hästs styrkor?"

Det har jag testat en gång mot en person med liknande drag. När jag tog upp det verkade hon skämmas, men sen blev det bara värre. Hon fick bekräftat att jag tog illa upp, och fann ännu större glädje i att fortsätta :/
 
Mitt tips är bara spela med med typ "jaha " "ok" verka inte intresserad, den taktiken kan fungera, ELLER så tar du debatten men det kan göra sakerna värre.
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: Myzan87
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 049
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 530
Senast: Hermelin
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 518
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp