Skrov/mjäll i man

Jen84

Trådstartare
Har en häst i stallet som har skorv/mjäll i manen. Vad beror detta på? Hästen i fråga har under sommaren reagerat på knott och då haft väldigt kliande man.

Nu är det skorvigt i mankammen och ca 3 cm närmast manen. Vad beror detta på och vad gör man åt det?

Sv: Skrov/mjäll i man

Klassiska symptom på eksemhäst i slutskedet av eksem säsong, man smörjer med något mjukgörande.

Hur får man dit det mjukgörande? Sprayflaska?

Kan man borsta och dona där eller irriterar det mer än nödvändigt?

Att försöka tvätta rent, kan det hjälpa?

Hur får man dit det mjukgörande? Sprayflaska?

Kan man borsta och dona där eller irriterar det mer än nödvändigt?

Att försöka tvätta rent, kan det hjälpa?

Tvätta först, smörj sedan med mjukgörande det finns massor av salvor som är användbara i det fallet. Flaska? Nej man kan ju också dela på manen och smörja, många salvor sprider sig med hjälp av kroppsvärmen.

Den skorv som lossnar kommer från den elefanthud som bildas pga eksem, man kan gå tillväga på olika sätt för att bli kvitt detta. Horsol eller produkter med salisylsyra löser upp den döda huden och mjukar upp området, tar fram den friska huden. Använder man detta så kommer manen att bli rätt äcklig ett tag, men sen blir hud och man väldigt fin. Normalt sett används t ex Horsol sommartid, men det är fullt möjligt att använda även nu för att lösa dessa problem som du beskriver.

Tänkte inte på att salvan sprider sig. Gjorde rent igår och hade på equidoux som har använts under sommaren med ok resultat. Ska kolla hur det ser ut idag och ev göra rent igen.

Ni som har exemhästar, eller hästar som är känsliga för knott. Räcker det med ett täcke typ Bucas Buzz-Off eller behövs det ett "riktigt" exemtäcke? Hästen i fråga kommer till våren/sommaren att få vara ute dagtid, men tas in kvällstid för att slippa de värsta knotten... Kan det räcka?

Är hästen regelrätt knottkänslig så skulle jag nog använda ett eksemtäcke, är den däremot känslig pga andra bitande insekter så kan ett vanligt Bucas räcka eller motsvarande. Men knott behöver inte stora hål för att ta sig in, och de små maskor som Bucas håller räcker mer än väl för knotten att ta sig in under täcket. Täcket behöver därför en mer tätvävd tyg för att hindra knotten.

Uppfattar inte hästen som en exemhäst. Hästen har inte tidigare visat några tendenser till det, utan det kom i somras när hon gick på bete och det var en hage med mycket knott, efter det var det svårt att få bort kliandet.

Därav tanken att om man lyckas till nästa sommar att hålla hästen på relativt knottfria beten, med installning under nätterna och ett bucas Buzz-off dagtid så kanske det hjälper?

En annan tanke som slog mig, kan hästar vara allergiska mot insektsmedel? Att det kanske inte är knotten hon har reagerat på utan medlet som sprayats på i massor för att hon ska slippa dem?

Ett enkelt sätt att få ner mjukgörande i mankammen är att hälla över det i en rengjord flaska för hårfärgningsmedel.

Dom har så lämpligt utformad "kork" med pip på som gör att man kommer ner med medlet!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 117
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka