Skrittmaskin varje dag?

Springsteen

Trådstartare
Jo det är såhär att jag har en ponny som är rund om magen, lite för rund.
Så nu när vi har flyttat till ett nytt stall där en skrittmaskin finns tillgänglig
så funderar jag på om jag skulle låta henne gå i den 20-30 minuter varje
morgon innan utsläpp i hage, utöver den vanliga motionen hon får, men
då undrar jag om det är dumt att låta henne gå i den varje dag, även
de dagar jag rider? Eller är det kanske bara nyttigt för hennes rultiga kropp
att få röra på sig i rask takt varje morgon, och sedan på eftermiddagen
ta ett dressyrpass, rida ut i skogen, hoppa osv (givetvis så har hon vilodagar)
Ponnyn är 14 år så det kanske är vettigt att hela tiden se till att hon
får röra på sig? Eller kommer det att bli för mycket för henne? Jag
är på tok för nojig när det gäller min ponny så jag ber om råd här innnan
jag kör igång med "bantningen" :p

Sv: Skrittmaskin varje dag?

Bara nyttigt anser jag, såvida det är en sån som byter varv, så hon inte går 30 minuter i samma varv varje morgon. Och det är bra underlag i den och hon trivs i den.

Annars tycker jag det är ENBART bra, och skulle gärna ha det så själv, även på en icketjockis. Och gärna en gång på em/kväll när hon inte rids med.

Skritt är bra.

Det är en sådan som byter varv, var femte minut, Det är tjocka gummilikandne mattor i den, ser ut att svikta ganska fint.
Hon har gått i den för andra gången idag, håller på och vänjer in henne och står där och tittar, första gången var hon lite
tokig hon busade och utövade bland annat balanstrav ;) men idag så var hon lugn och fin, blev lite sur när hon fick en dask
i baken av gallret när hon stannade men inget mer med det, såg ut att vara lugn med situationen, men om det då anses som bra
och nyttigt så ska hon nog få gå i den varje morgon + kvällar hon inte rids ska bara låta henne gå i den ett par gånger till så att
hon får vänja sig ordentligt vid den, under uppsikt, så att det inte händer en olycka om hon blir skrämd för något, och ingen är
där och kan stoppa skritten.

*kl*

Kan inte förstå hur man ens kan sätta en häst i en skrittmaskin. Hualigen vad tråkigt, måste ju vara det tråkigaste man kan utsätta dem för. Dom blir ju tvingade att gå..

Det är min åsikt.

KL

Nyfiken i en strut. Sliter det inte något på hästen eftersom den går på böjda spår hela tiden?

*kl*

Kan inte förstå hur man ens kan sätta en häst i en skrittmaskin. Hualigen vad tråkigt, måste ju vara det tråkigaste man kan utsätta dem för. Dom blir ju tvingade att gå..

Det är min åsikt.

I travstallet där jag arbetar ibland har vi en skrittmaskin, och än så länge har jag inte varit med om att en häst har tyckt det varit tråkigt att gå i den. Har även skrittband där och hästarna går gärna upp på det också och skrittar en stund.
Jag anser att sålänge de har lite omgivning att titta på, så står de ut den korta stund.

en hästägare jag pratade med upplevde det som att hennes annars så stressade sto älskade att få gå i skritten ,hon blev jättelugn av det.

har skrittmaskin i stallet jag står i nu,men är för "löjlig" för att våga använda den ordentligt ännu,satt fast min pålle 2-3ggr men vågar inte lämna honom i den helt själv:crazy:
den ser ut så här...
20824380.jpg

skulle nog känna mig tryggare med en sån där som har vägg framför/bakom hästen...

Jo, iofs, det har du rätt i, hehe. Men jag vet inte, det känns bara "hemskt" att jag skulle sätta min häst i en skrittmaskin.. ;o

*kl*

Det är min åsikt.

Skrittmaskinen är "guds gåva" till hästarna anser min häst! :D Jag "måste" koppla loss grimskaftet innan maskinen för hon har BRÅTTOM in! Jag släpper grimman och hon går in själv med spetsade öron. Så jag tvivlar på att hon tycker den är så tråkig! ;)
Hon går där varje dag innan och efter ridning. Har hon vilodag går hon iaf sitt dagliga skrittpass i maskinen!

Till TS: Jag tycker det verkar som en ypperlig idé att låta hästen gå i skrittmaskinen varje dag! När hästarna har fattat (och de gör dom snabbt!) vad det går ut på brukar de anse det rogivande och avstressande. Skritt är en underskattad gångart!

//Alice

Så här ser våran skritt ut (lite skitig då det var massor med hästar som gått innan min)
Det känns ganska säkert då det är väggar, och tak - så hon slipper bli blöt om det regnar!
Stella5-5.jpg

(Lite misstänsam är hon ;))

Till alla: Ja men det låter ju som att det bara är fördelar med en skrittrunda varje morgon,
då får hon nog gå i den när hon vant sig lite mera :)

ja just en sån menar jag:idea: då skulle jag känna mig lite tryggare:D

jag tänker om hästen blir rädd och kickar och fastnar :crazy:(i sån som finns i vårt stall) får typ hjärtklappning när jag ska till att sätta fast pålle,han tycker vändningsmomenten är lite halvläskiga,när maskinen stannar och byter varv...

men annars tror jag att det kan vara bra att ha tillgång till skrittmaskin absolut:laugh:

Lyx med hela väggar och TAK! :love:

Vi har iaf ordentliga galler som avskiljare och ett rejält staket! Men tänk den som hade tak....

//Alice

Jag skulle gääärna ha min fröken i en skrittmaskin en halvtimme per dag! Kanonmotion, hästen kan gå och titta på det den vill, ingen ryttare på ryggen, inga bett, lugnt och avspänt... supergrej! :bow:

Kan det finnas nått bättre ään en skrittmaskin? Tänk bara dagar man egentligen inte har tid så ställer man hästen i skrittmaskinen medan man fixar allt i stallet så behöver man inte få dåligt samvete för att man itne hunnit rida tex. =)

Åhh en "snurra"!!! Helt underbara ting..

Kanon att ha före & efter snabbjobb ( trav). Speciellt också de dagar det är satväder & man kan slänga ut dem där & skotta under tiden.

Marginellt. Den går utan ryttarbelastning, utan att 'fixeras' varken milt eller mindre milt, i en specifik form, och sålänge den går avslappnat och maskinen byter varv med jämna intervall och underlaget är bra så sliter det enbart marginellt. Det är så kort tid, så 'stor' volt och i så fri form och utan extrabelastning.

Däremot bör de ju inte knalla runt i skritten timme ut och timme in dag ut och dag in, och skritten inte ersätta annan träning.

Men hur mycket går de på böjda spår, och då i andra gångarter med, med belastning (ryttare) på ryggen, som dessutom inte alltid enbart hjälper utan även kan stjälpa, under ett 60 min dressyrpass?

Dåligt underlag eller en som inte byter varv eller där huvudet är fastbundet däremot - det vill jag personligen inte använda, även om jag inte har belägg för att fastbundet i grimman ger neg effekter, men jag vill ha modellen med grindar bakom och framför.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 720
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 147
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla... 2
Svar
22
· Visningar
3 320
Senast: tara
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 950
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka