Skritta trots svullen på grund av mugg?

D

DesireeSvedlund

Hej!

Min häst har blivit svullen i sitt ena bakben på grund av lindrig mugg. Han visar inga tecken på obehag eller hälta.

Min fråga är:
Går det bra att skritta honom en halvtimme på långa tyglar trots svullnad?

Ena halvan av mig säger "Rid inte!", medan andra halvan känner sig stressad över att vi ska göra ett ridprov för veterinär snart av en helt annan anledning och skulle behöva hålla honom i gång. Svullnaden uppkom igår och om den inte gått ner på en vecka tänker jag tillkalla veterinär.

Sv: Skritta trots svullen på grund av mugg?

Jag hade absolut skrittat! Förmodligen går svullnaden ner när han rör sig.

Ja, säger jag utan betänkligheter. Men! tänk på att om det är skorpor och torrt kan det göra väldigt ont att röra det partiet. Insmörjning och/lr linda på en stund innan så det blir mjukt.

Utan tvekan så ska du rida! Det är bra för hästen att röra på sig, det brukar få svullnaden att gå ner lite :) Men som Majha skrev, smörj gärna in det med nån mjukgörande salva just för att det inte ska spricka och bli obehagligt för hästen :)

Tack så mycket för era råd! Ska absolut tänka på detta. Tack igen!

Hade absolut skrittat, detta driver på cirkulationen = tar bort svullanden = läkningsprocessen kan då påskyndas.

Är hästen opåverkad så skulle jag rida som vanligt. Rörelse ökar ju blodcirkulationen och skyndar på läkning och minskar svullnad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 379
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 935
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka