Skritta med broddar på asfalt?

K

kajsakajsa

Ska vara med på en träning på grannklubbens gräsbana och tänkte skritta dit (ca 2km) för att slippa allt klydd med lastning.

Hästen min blir lätt lite uppspelt på nya platser och vägrar stå still vilket gör att det här med att brodda blir lite jobbigt... Så min första tanke var ju att brodda hemma. Men sedan kom jag på att det finns en sträcka där jag inte kan gå i gräset utan måste gå på asfalt (typ 200m skulle jag tro)

Vad tycker ni? Är det okej att gå på asfalten denna bit med gräsbroddar i?

Sv: Skritta med broddar på asfalt?

Så pass mycket slitna att det påverkar deras funktion?

nej, men vanliga gräsbrodd (utan kärna) kan bli typ ngn millimeter kortare. så ta inte de nyaste och finaste brodden om du har flera att välja mellan :idea:

ha ha, nej det har jag inte! Jag köpte de billigaste jag kunde hitta:angel:

Tack för ditt svar!

Är nog ingen fara med 200 m på asfalt.. tycker det var fint att du tänkte på det.. många som bara går på! (stjärna till dig) Däremot är det mycket viktigt att du har alla 4 brodd i på varje hov så man inte bara broddar fram eller bak.. det påverkar väldigt negativt på senor, ligament och framför allt balansen i kroppen vilket sedan i sin tur kan ge spänningar. Men broddar man jämnt och bra.. helt ok :)

Jo det handlar om 200m. Vägen är totalt 2km, men endast 200m på asfalt. ;)

kom precis hem från stallet och upptäckte att jag bara har två broddhål. Så det får väl bli att jag broddar där iaf. Tack för era svar!!

Senast ändrad av en moderator:

Jo det handlar om 200m. Vägen är totalt 2km, men endast 200m på asfalt. ;)

kom precis hem från stallet och upptäckte att jag bara har två broddhål. Så det får väl bli att jag broddar där iaf. Tack för era svar!!
TYcker jag låter jättebra :)
Lycka till!

nej, men vanliga gräsbrodd (utan kärna) kan bli typ ngn millimeter kortare. så ta inte de nyaste och finaste brodden om du har flera att välja mellan :idea:

Våra hästar gick hela "vintern" med broddar och dom klarade sig nästan en månad med någorlunda hela broddar och då reds de ut på snöfria vägar och gick i snöfria hagar, som orsakar slitage. Så en promenad är inte hela världen.

Men då har du väl /spetsiga/ isbrodd med kärna?
De slits mindre än vanliga gräsbrodd utan kärna, tro mig. Har ridit med bägge varianterna (dock inte samtidigt) på asfalt, och gräsbrodd slits mer.

Är nog ingen fara med 200 m på asfalt.. tycker det var fint att du tänkte på det.. många som bara går på! (stjärna till dig) Däremot är det mycket viktigt att du har alla 4 brodd i på varje hov så man inte bara broddar fram eller bak.. det påverkar väldigt negativt på senor, ligament och framför allt balansen i kroppen vilket sedan i sin tur kan ge spänningar. Men broddar man jämnt och bra.. helt ok :)

Bara brodda i tån hoppas jag ingen gör :crazy:

Det är absolut ingen fara att rida 200m i skritt på asfalt med bara traktbrodd.

Men då har du väl /spetsiga/ isbrodd med kärna?
De slits mindre än vanliga gräsbrodd utan kärna, tro mig. Har ridit med bägge varianterna (dock inte samtidigt) på asfalt, och gräsbrodd slits mer.

Jo, hade isbrodd. Visste inte att gräsbrodd var "sämre" :crazy:

Det är absolut ingen fara att rida 200m i skritt på asfalt med bara traktbrodd.

Skönt att höra! Jag blev så avskräckt när jag hörde att det kunde slita på senor osv. Men du tror inte att det är några problem alltså! Jag har aldrig broddat i tån tidigare. Har inte broddat särskilt mycket alls som ni kanske förstår:angel:.
Usch, nu blir jag så osäker! Hade varit så himla skönt att slippa vara där en timme tidigare bara för att brodda. Men blir det inte väldigt ostadigt när hästen går med brodd på hårt underlag? Tänker på mig själv i högklackat = vingel:). Borde det inte bli lätt för hästen att tappa fortfästet? Alltså glida på asfalten?

Jag litar absolut på dig när du säger att det går bra, men jag är brodd-nybörjare så ni får ursäkta alla mina dumma frågor.

Om man har brodd bara i tån får hoven och hela benet en väldigt konstig vinkel....som om hästen stod på "hälarna"
Skulle aldrig komma på tanken ens att göra det själv, så vad som händer i praktiken kan jag inte svara på.

Senast ändrad:

Skönt att höra! Jag blev så avskräckt när jag hörde att det kunde slita på senor osv. Men du tror inte att det är några problem alltså! Jag har aldrig broddat i tån tidigare. Har inte broddat särskilt mycket alls som ni kanske förstår:angel:.
Usch, nu blir jag så osäker! Hade varit så himla skönt att slippa vara där en timme tidigare bara för att brodda. Men blir det inte väldigt ostadigt när hästen går med brodd på hårt underlag? Tänker på mig själv i högklackat = vingel:). Borde det inte bli lätt för hästen att tappa fortfästet? Alltså glida på asfalten?

Jag litar absolut på dig när du säger att det går bra, men jag är brodd-nybörjare så ni får ursäkta alla mina dumma frågor.

Nä alltså i lugn skritt tål hästen det garanterat. Blir ju skillnad om man ska rida i trav/galopp eller längre sträckor ofta osv givetvis.
Hästen har ju en brodd i varje sida, så det blir inte vingligt alls.
Som sagt, i lugn skritt är det ingen fara tycker jag.

Så kort bit gör absolut ingenting!
Tror knappast att hästens ben förstörs av det ;)

Det är ju en sak om du gör det varje dag, men nångång ibland skadar inte.

Liknande trådar

Ridning Hej alla! Jag är en vuxen nybörjare som just börjat med en medryttarhäst, jättespännande! Men det gör också att jag stöter på massor av...
Svar
18
· Visningar
1 402
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 360
Senast: KSF
·
Hästvård Hej, skulle vilja ha flera infallsvinklar på vårt problem. Bakgrund Islandshäst, 12 år haft Ilischios med efterföljande fång sommar...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Masel
·
Hästvård Har ett äldre halvblod, 22 år. Under de fem åren jag haft honom ådragit sig kronisk lymfangit vä bak efter rasp för tre år sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 409
Senast: Kalle_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar