skritta fram muskler

zalleg

Trådstartare
Man lär sig massa nytt genom buke - jag suger åt mig som en svamp och tror på (nästan) allt jag läser här.

Är det någon som enbart skrittat i flera veckor och verkligen sett resultat?
Hur? Orkar hästen mer än innan skada/vila/bete etc? Syns det att musklerna blivit större?

Skrittar ni väldigt kuperat och i branta backar? Då känner man att hästen arbetar, men att skritta rakt fram på långa tyglar? Nä då känner jag att bakbenen är kvar i boxen.
 
Sv: skritta fram muskler

Det beror ju helt på vilket skick hästen är i när man börjar och HUR man skrittar. Hästen ska marschera raskt framåt och kliva på ordentligt bakifrån samtidigt som den är avslappnad, speciellt i överlinjen.

Går hästen och står emot och glor på allt eller såsar och segar sig fram, då gör det nog knappt ens nytta att stärka senor o ligament på hårdare underlag.
 
Sv: skritta fram muskler

Oh ja, hela tiden.

Bantade ner en extremt fet kbl korsning på 6 månader till slimmad och välmusklad med enbart skritt i kuperad terräng, god framåtbjudning på både korta och långa tyglar, fri skritt och i form.

Jobbade två år i travstall där vi skrittar en väldigt brant och slingrig backe (bergssida nästan haha) uppsuttet uppför och avsuttet nerför för att det är så brant. Stretching både uppför och nedför, pulshöjande och skickar runt syresatt blod i hela kroppen av jobbet. Samt skritt i tryckvagn. Gör underverk för travhästar som behöver jobba med hela kroppen för att inte få förslitningar om man bara ska köra i trav. Min egna kbl travare jobbar på samma sätt i tryckvagn, gjort under för hans kropp, stärker senor och ligament utan att hårda nedslag.

Viktigt med framåtbjudning och att de arbetar genom hela kroppen med sänkt huvud och hals.
 
Senast ändrad:
Sv: skritta fram muskler

Skritt är det bäste sätt att bygga upp kroppen, upp och ner för backen är riktig en :up:
Det behöva in ta flera veckor, 3-4 tycka jag med lite trav, då har hästens kropp kommit såpas i form att rida i tempo, skrit - trav - gallop.
 
Sv: skritta fram muskler

Viktigt med framåtbjudning och att de arbetar genom hela kroppen med sänkt huvud och hals.

Och om man inte har en sådan häst då? Hur gör man då? :o Min häst är periodvis ganska seg och trist, speciellt i skritt på lång tygel på bortavägen. Liksom slingrar sig fram och man måste oftast ha halvlånga tyglar för att hindra slingrandet och ta sig framåt.
 
Sv: skritta fram muskler

Och om man inte har en sådan häst då? Hur gör man då? :o Min häst är periodvis ganska seg och trist, speciellt i skritt på lång tygel på bortavägen. Liksom slingrar sig fram och man måste oftast ha halvlånga tyglar för att hindra slingrandet och ta sig framåt.

Syrrans häst är likadan :D aldrig varit med om en häst som kan såsa mer än han. Men det är säte och egen god energi från ryttaren som gäller, tycker såna hästar bara blir segare om man sitter och klämmer hela tiden med benen. Min kbl travare måste jag ha kontakt med munnen annars slingrar han omkring, rider han mellan skänklarna med sätet.
 
Sv: skritta fram muskler

Tömkörning är super om man vill komma åt skritten ordentligt. Annars så låter jag bli att såsskritta, min är precis likadan hela sommaren. Redan när jag suttit upp är det reaktion som gäller och sedan lägger jag nästan direkt in lite travövergångar o halter.

Men det viktigaste för min del är att tänkta varje steg på att inte klämma med benen, en helt hopplös ovana... För mig hjälper det att tänka på att själv bära upp knäna, då slappnar jag av i benen, och sedan att jag hela tiden ska känna att pålle driver mitt säte framåt, jag ska inte sitta och tro han ska stanna utan det ska kännas att han kliver på liksom.

Spö/inte spö är nog smaksak. Jag rider utan och tar i värsta fall en kvist några meter. Det är ju skänkeln som varken används rätt eller reageras rätt på i vårt fall.
 
Sv: skritta fram muskler

Det beror ju på vilket skick hästen är i. En vältränad häst kommer inte bli i bättre form om man plötsligt slutar träna och bara skrittar ut i skogen... Där får skrittpromenader vara ett tillägg.

Men det är bra för hästar utan muskler och kondis, de som har stått länge pga skador ed, att komma i gång genom att skritta i naturen.

Mina hästar är alltid pigga och skrittar på ordentligt, men om du har en seg häst så prova att rida ut med en piggare häst så ni får lite drahjälp.
 
Sv: skritta fram muskler

Jag har aldrig fått lära mig att tömköra och min häst är lite trixig i töm så det överlåter jag åt min tränare, hon är ingen bra häst att lära sig på.

Hon kliver på bra på hemväg och om jag går på stigar i skogen, då har hon istället alldeles för bråttom. Men skritta rakt fram på vägar och bort från stallet är ingen hit.

Jag måste precis som du vara noga med skänkeln. Tänker på det jämt. Jag har alltid sporrar då jag rider, jag har väldigt korta ben och tycker inte att hon lyssnar annars utan jag får lägga till spö hela tiden. Med sporren behöver jag väldigt sällan påminna med spö.
 
Sv: skritta fram muskler

Jag tror att skritt är otroligt underskattat!
Har fått den uppfattnigen att många anser att skritt är enbart till för att värma upp eller sätta igång en häst efter skada.

I sommras så var hästen jag rider med på en årlig teater vi har under Medeltidsveckan. Vi var med under repetionerna och föreställningarna vilket blev varje dag i två veckor.
Eftersom vi inte har så himla långt in till staden så blev det att rida dit och hem. Dit tar ca 40 min och hem ca 30 (trött häst efter lång arbetsdag vill bara hem ;) ).
Asfalt mestadels men där underlaget tillät så höll vi oss på gräskanten.
Första dagarna var han svettig och riktigt trött när han kom hem men under vecka två så var han helt oberörd. När han jobbat färdigt efter dessa två veckor var han i kanonkondis och rasat massor i vikt! Detta i lugn skritt och ingen direkt form på hästen, i stort sett tagen direkt ifrån sommarvila.
 
Sv: skritta fram muskler

Hästen har stått 6 v, ej pga skada utan för hon ömmar vid pälssättning.
Har väl tapppat lite, men hon var i ganska god kondition och välmusklad innan vilan.

Hon är absolut inte seg, skrittar på bra men tittar gärna på träd och fåglar och sten och stock.. ;)

Har skrittat nu i 2 v, lagt in pyttelite trav men mest skritt 40-60 min ca 4-5 dagar i veckan. En del backar men mest plant.
Märker ingen skilnad alls :meh:
 
Sv: skritta fram muskler

Men varför skrittar du bara? Var hästen bra igång för inte så länge sedan gör det ju knappast mer nytta än som mjukstart?
 
Sv: skritta fram muskler

Tränarens häst utvecklades otroligt (synbart) under den period de var på bortaträning. Skritt fram och tillbaka till ridhus, 30 minuter enkel väg två ggr/dag.

Hon sade själv att det var skritten som gjort den stora skillnaden, arbetspassen på banan var kortare än normalt.

Jag tror också på skrittens välgörande effekter. Låg belastning (fart dödar) och träning för hela kroppen, förutsatt att hästen skrittar på ordentligt. Om hästen INTE skrittar på ordentligt ser jag det som en god chans att ta itu med grundläggande problem som märks i all träning: dålig framåtbjudning och dålig lydnad för framåtdrivande hjälper.
 
Sv: skritta fram muskler

Vill sätta igång hästen lugnt, som sagt har börjat lägga in trav nu.
Har hon stått 6 v räknar jag med att det tar 6 v innan jag kan rida normalt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 039
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp